رادیو مجازی اتاق ایران - 15 مرداد 1403

در نشست کمیته ارزی اتاق ایران مطرح شد

محدود شدن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان قیر به سامانه نیما، مانع صادرات است

در نشست اخیر کمیته ارزی، امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان قیر از طریق تمام روش‌های قانونی مورد تأکید قرار گرفت. در حال حاضر صادرکنندگان این محصول تنها مجاز به استفاده از سامانه نیما هستند.

16 مرداد 1403
کد خبر : 70584
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیته ارزی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست به بررسی مشکلات مربوط به صادرات قیر پرداختند. اعضای انجمن صادرکنندگان قیر بر این باورند که باید بتوانند برای رفع تعهدات ارزی خود مجوز استفاده از تمام روش‌های قانونی را داشته باشند و تنها مجاز به عرضه در سامانه نیما نباشند.

به اعتقاد آنها همین تأکید روی سامانه نیما به عنوان تنها راه رفع تعهدات ارزی موجب شده تا صادرکنندگان این بخش با تعهدات مازاد مواجه شوند. البته این مسئله فعالان زنجیره فولاد را نیز با چالش مواجه کرده است. امروز قیمت قیر صادراتی ایران به دلیل بالا بودن نسبت به قیمت جهانی، قابلیت رقابت در بازار را ندارد.

علی فروتن، قائم‌مقام بورس کالا نیز با تأیید وضعیت پیش آمده خواستار توجه بانک مرکزی نسبت به این مشکل شد. بر اساس اظهارات او به طور منطقی باید قیمت داخلی قیر نسبت به قیمت صادراتی این محصول کمتر باشد و با همین منطق سیاست‌گذاری می‌شود.

او خاطرنشان کرد: طبق قانون کف قیمت عرضه قیر طبق معاملات در بورس کالا تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه در نشست کمیته ارزی اتاق ایران، نماینده بانک مرکزی علی‌رغم دعوت، حضور نداشت، مقرر شد ظرف دو روز آینده، نامه‌ای از طرف اتاق ایران برای بانک مرکزی ارسال و در آن ضمن تشریح مشکلات، راهکارهای پیشنهادی، ارائه شود. به دنبال آن قرار شد، موضوع بعد از بررسی‌های کارشناسی در صحن اصلی شورای گفت‌وگو مطرح و بررسی شود.

در همین رابطه