رادیو مجازی اتاق ایران - 21 مرداد 1403

در نشست رئیس اتاق مشهد با رئیس بسیج اصناف مطرح شد

تکمیل زنجیره ارزش زعفران ضروری است

رئیس اتاق مشهد با اشاره به اینکه زعفران ایران به نام کشورهای دیگر در بازار جهانی عرضه می‌شود، بر ضرورت همگرایی برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات استراتژیک ازجمله زعفران و شناسنامه‌دار کردن آن تأکید کرد.

21 مرداد 1403
کد خبر : 70607
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، بر ضرورت همگرایی بخش‌های مختلف جهت کمک به تکمیل زنجیره ارزش محصولات استراتژیک کشور ازجمله زعفران، با هدف تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور، تأکید شد.

محمدرضا توکلی زاده در نشست با رئیس بسیج اصناف و فعالان اقتصادی کشور و رئیس بسیج اتاق ایران، با اشاره به اهمیت شناسنامه‌دار شدن محصول زعفران ایران برای توسعه بازار جهانی این محصول، افزود: یکی از مشکلات کنونی زعفران ایران در بازار جهانی، عدم امکان پیگیری این محصول و نداشتن شناسنامه است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، اتاق مشهد نسبت به پیگیری موضوع توسعه زنجیره ارزش زعفران از مرحله کاشت تا بسته‌بندی و مصرف، اقدام کرده است و به دنبال آن هستیم تا با شناسنامه‌دار کرده زعفران ایرانی، جایگاه این محصول در بازار بین‌المللی ارتقا ببخشیم.

وی افزود: ضروری است تا خریداران زعفران ایران در سایر کشورها از ظرفیت کشت این محصول در کشورمان و همچنین شرایط تولید و بسته‌بندی آن آگاه شوند تا زعفران ایرانی به نام دیگر رقبا عرضه نشود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که زنجیره ارزش زعفران در کشور ایجاد نشود، به این مهم دست نخواهیم یافت. با شناسنامه‌دار شدن این محصول، امکان دسترسی به این اطلاعات برای خریداران فراهم خواهد آمد. در این زمینه، قراردادی میان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق مشهد در حال انعقاد است.

به عقیده توکلی زاده، فائو در این زمینه از دستورالعمل‌های مهمی برخوردار است که در صورت اجرای آن، به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف و فعالان اقتصادی کشور نیز در این جلسه گفت: تکمیل زنجیره ارزش زعفران و بهره‌گیری از مطالعات صورت گرفته درباره این محصول برای توسعه تولید و صادرات آن امری مهم به شمار می‌آید.

وی افزود: در زنجیره زعفران، از تولیدکننده تا صادرکننده و اصناف دارای نقش‌های اساسی هستند و باید در این میان، حلقه واسطی به‌منظور اتصال نقاط زنجیره وجود داشته باشد. اتاق بازرگانی می‌تواند نقش این حلقه واسط را ایفا کند و بسیج اصناف و فعالان اقتصادی کشور نیز در همین رابطه در کنار اتاق خواهد بود و حمایت لازم را از تحقق این اقدامات به عمل می‌آورد.

در این جلسه، همکاری‌های طرفین و مباحث مرتبط برای تقویت و توسعه بخش صادرات، مطرح و پیرامون این مباحث تعامل و همفکری به عمل آمد.

موضوعات :
در همین رابطه