رادیو مجازی اتاق ایران - 21 مرداد 1403

بانک مرکزی فرانسه پیش‌بینی کرد

اقتصاد فرانسه به کمک المپیک 0.5 درصد رشد می‌کند

بانک مرکزی فرانسه اعلام کرد: اقتصاد این کشور باید از بازی‌های المپیک و پارالمپیک رشد خواهد داشت و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ملی در سه‌ماهه سوم 0.5 درصد افزایش یابد.

21 مرداد 1403
کد خبر : 70609
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازی‌های المپیک 2024 پاریس امروز با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد. این رقابت‌ها، از جنبه‌های مختلف در پاریس تأثیراتی داشت که یکی از آنها جنبه اقتصادی است. بانک دو فرانس اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد فرانسه در سه‌ماهه جولای تا سپتامبر، پس از رشد 0.3 درصدی در سه‌ماهه دوم، نزدیک به 0.5 درصد رشد کند.

بازی‌های المپیک به‌طور رسمی در اواخر جولای افتتاح شد و بازی‌های پارالمپیک در سپتامبر به پایان می‌رسد.

داده‌های ویزا اروپا (Visa Europe) نیز نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای کوچک در پاریس 26 درصد افزایش فروش به دارندگان کارت ویزا را در اولین آخر هفته بازی‌های المپیک در مقایسه با سال قبل گزارش کرده‌اند.

شارلوت هاگ، مدیرعامل ویزا اروپا، گفت: «آخرین داده‌های ما افزایش قابل‌توجهی در هزینه مصرف‌کننده در میان دارندگان کارت ویزا در هفته اول برگزاری المپیک نشان می‌دهد.»

ویزا که یکی از حامیان مالی شرکت‌ها برای بازی‌های المپیک است، اعلام کرد که دارندگان کارت ویزا از ایالات متحده بیشترین هزینه‌های مرتبط با المپیک را در بین گردشگران خارجی به خود اختصاص داده‌اند و هزینه‌های آنها 29 درصد بیشتر از یک سال قبل است.

با این حال کارشناسان اقتصادی فرانسه معتقدند: در هر صورت رونق اقتصادی متأثر از برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک زودگذر خواهد بود. اولیویه گارنیه، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی فرانسه به خبرنگاران گفت: «بیشتر این تأثیر رشد اقتصادی در سه‌ماهه چهارم ناپدید خواهد شد.»

 مرکز حقوق و اقتصاد ورزش (CDES) در دانشگاه لیموژ تخمین می‌زند که بین سال‌های 2018، زمانی که مقدمات المپیک پاریس آغاز شد، تا سال 2034، یک دهه پس از این رویداد، تأثیر اقتصادی المپیک برای ایل دو منطقه فرانسه بین 6.7 تا 11.1 میلیارد یورو (6.1 و 10.2 میلیارد دلار) با میانگین حدود 9 میلیارد یورو (8.26 میلیارد دلار) خواهد بود. از این میزان، 70 درصد از محل ساخت‌وساز و سازمان‌دهی رویدادها و 30 درصد از محل گردشگری تأمین می‌شود.

در زمینه اشتغال، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ) پیش‌بینی کرده است که المپیک پاریس در مجموع 181 هزار شغل ایجاد می‌کند و 30 هزار نفر را در زمینه مهارت‌های حرفه‌ای آموزش می‌دهد.

در همین رابطه