رادیو مجازی اتاق ایران - 21 مرداد 1403

در نشست تدوین و رصد برنامه راهبردی زنجیره ارزش فرش دستباف مطرح شد

دولت نباید بخش خصوصی را به مسیر پرپیچ‌وخم بفرستد

در سومین نشست کارگروه ملی تدوین و رصد برنامه راهبردی زنجیره ارزش هنرصنعت فرش دستباف ضمن تاکید بر لزوم مشخص کردن اولویت‌ها، اعلام: شد مشکلات زنجیره تامین، تولید و تجارت احصا و در راستای حل مشکلات گام برداشته شود.

23 مرداد 1403
کد خبر : 70629
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدتی است که وزارت کشور سعی می‌کند برای چند گروه کالایی، برنامه راهبردی زنجیره ارزش با حضور همه ذی‌نفع‌ها و سیاست‌گذاران تدوین کند که یکی از این حوزه‌ها، صنعت فرش است.

در ادامه این سلسله نشست‌ها، موضوع تداوم فرآیند تکمیل و بروزرسانی برنامه راهبردی هنر-صنعت فرش دستباف و پیرو آن لزوم تدوین نقشه راه ترسیم زنجیره ارزش فرش دستباف کشور (به تفکیک استان‌ها)، بررسی شد.

در سومین نشست «کارگروه ملی تدوین و رصد برنامه راهبردی زنجیره ارزش هنر-صنعت فرش دستباف» در اتاق ایران برگزار شد، مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران از لزوم توجه به سند راهبردی زنجیره ارزش فرش دستباف ایران گفت: رقبای ما به طورجدی به موضوع زنجیره ارزش توجه دارند و این نقص دولت و بخش خصوصی است که تا به امروز سند راهبردی و زنجیره ارزش فرش دستباف تدوین‌نشده است.

در ادامه گزارشی درباره توسعه زنجیره فرش و برنامه راهبردی هنر - صنعت فرش دستباف ایران ارائه شد.

موضوع زنجیره ارزش گروه‌های کالایی در وزارت کشور مطرح‌شده و انتظار این است که برنامه تدوین‌شده برای هماهنگی و اجرا به استانداری‌ها تکلیف شود. این برنامه برای 5 سال تدوین می‌شود. در این برنامه قرار است مشکلات زنجیره ارزش شناسایی شود و درنهایت به برنامه و پروژه و اجرا تبدیل شود تا مسائل ذینفعان تولید و تجارت فرش پیگیری شود.

در ادامه عنوان شد مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران هم تدوین برنامه راهبردی‌ای شروع کرده‌اند که همسو با برنامه وزارت کشور است؛ از سوی دیگر دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت هم مسئله اکوسیستم توسعه هنر- صنعت فرش دستباف ایران را در دستور کار قرار داده‌اند.

در این نشست تصریح شد که باید اولویت‌ها مشخص شود و درنهایت مشکلات زنجیره تامین و تولید و تجارت احصا و در راستای حل مشکلات گام برداشته شود.

در این نشست تصریح شد که باید راهبردی برای کاهش دادن اثرات تهدیدها و تحریم‌ها در پیش‌گرفته شود. همچنین تاکتیک‌ها این باشد که سرمایه گذاری به سمت کاهش اثرات تحریم از طریق تولید بازار محور حرکت کند.

در ادامه عنوان شد که باید نقشه راه ملی با جهت‌گیری ملی در حوزه هنر-صنعت فرش مشخص شود.

یکی از اعضای حاضر در این نشست از فعالیت‌های مرتبط با فناوری و نوآوری در زنجیره تأمین فرش دستباف گفت: باید از تجربه کشورهایی چون افغانستان، هند و نپال که در حوزه زنجیره فرش کار کرده‌اند، استفاده کرد. کمیسیون تخصصی فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران هم می‌توانند به این حوزه ورود کنند.

محمد عباسی، معاون هماهنگی امور سرمایه‌گذاری وزارت کشور از لزوم تدوین برنامه مناسب در حوزه صنعت فرش گفت.

 ورود وزارت کشور به موضوع زنجیره ارزش گروه‌های کالایی دخالت در اقتصاد نیست؛ نقشه راه باید توسط وزارت صمت و مرکز ملی فرش و بخش خصوصی تنظیم شود. وزارت کشور نخ تسبیه باشد. یعنی ورود وزارت کشور به این موضوع برای این است که برنامه تدوین‌شده درنهایت در استانداری‌ها، فرمانداری‌ها از شهر تا روستا اجرا خواهد شد و وزارت کشور این مسیر را هموار خواهد کرد.

یکی دیگر از حاضران در نشست تصریح کرد: باید سند بالادستی اعلام شود و برنامه‌ها یکپارچه شود و درنهایت به جزئیاتی برسیم که وزارت کشور به دنبال آن است و تکالیف استان‌ها سال‌به‌سال اعلام شود. اینکه استان‌ها در سال اول چه‌کار کنند و براساس شاخص ارزیابی پیشرفت فیزیکی کار بررسی شود. این ارزیابی‌ها باید سالانه انجام شود. درنهایت تأکید شد: وزارت کشور به دنبال توسعه زنجیره ارزی رسته تولیدی زنجیره ارزش است.

در این نشست تخصصی به لزوم ترسیم زنجیره ارزش رسته تولیدی صنایع‌دستی هم تأکید شد؛ همچنین به مشکلات منابع آماری گزارش مرکز ملی فرش، سامانه بهین یاب، وزارت تعاون، کار و اجتماعی، آمار سامانه اصناف، اشاره شد که باید درنتیجه تدوین این برنامه سازمان‌های مختلف باهم همکاری داشته باشند. موضوع تحریم و از دست رفتن بازارهای فرش ایران در نتیجه تحریم موضوع دیگری بود که در این نشست به آن تأکید شد.

در ادامه حامد چمن‌رخ، مشاور کمیسیون فرش هنر و صنایع دستی اتاق ایران گفت: ما از تحریم لطمه می‌خوریم و اگر تحریم نباشد ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. نباید دولت بخش خصوصی را به مسیر پرپیچ‌وخم بفرستد. باید دولت به نظر بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی حوزه فرش اعتماد کند.

در ادامه پیشنهاد شد: مسائل زنجیره فرش خرد شود و در کمیته‌های تخصصی و چابک بررسی شود. تا در یکی دو هفته با جلسات مداوم و طولانی موارد زنجیره و چالش‌ها عمیقاً بررسی شود.

در این نشست عنوان شد: باید در تدوین برنامه راهبردی به پتانسیل و ظرفیت استان‌های مختلف توجه داشت. در طراحی فرش ایرانی باید سبک زندگی مدرن در نظر بگیرد. باید به تهدیدهای جدید توجه شود، وگرنه فرش ایرانی از بازار حذف می‌شود. باید به تمام حلقه‌های زنجیره توجه شود. اطلاع‌رسانی برای تولیدکننده و در دستور کار قرار گیرد. آمارها احصا شود و الگوی تعامل بازیگران باهم مشخص شود.

همچنین عنوان شد: باید دانشگاه، فعالان اقتصادی، تشکل‌ها، نهادهای مدنی و دولت هر کدامک نقش خود را به درستی انجام دهند. علوم تخصص‌گرایی را در دستور کار قرار دهد. بخش پارک علم و فناوری واحدهایی را به صورت تخصصی برای فرش دستباف مشخص کند.

در این نشست، نماینده وزارت کشور، نماینده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، مرکز ملی فرش ایران، اتاق ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، انجمن علمی فرش ایران، نماینده دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور و نماینده امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش تهران و سایر ذی‌نفعان حضور داشتند.

در همین رابطه