رادیو مجازی اتاق ایران - 23 مرداد 1403

در نشست اتاق قزوین با هیات تجاری اقلیم کردستان

ظرفیت‌های همکاری اقتصادی استان قزوین و اربیل عراق بررسی شد

بعد از برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌های استان قزوین در اربیل عراق، در نشستی با حضور هیات تجاری اقلیم کردستان در اتاق قزوین، ظرفیت‌های همکاری دوجانبه بررسی شد.

27 مرداد 1403
کد خبر : 70659
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست اتاق قزوین با حضور هیات تجاری 9 نفره اقلیم کردستان عراق به سرپرستی کاک رسول حاجی عمر، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل، راهکارهای ایجاد مبادلات پایدار اقتصادی میان استان قزوین و اربیل عراق مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست فعالانی از حوزه‌های برق و الکترونیک، تجارت و بازرگانی، عمران و ساختمان‌سازی و آرایشی و بهداشتی حضور داشتند.

مهدی عبدیان، رئیس اتاق قزوین در این نشست، ضمن تشریح کامل توانمندی‌های متنوع استان قزوین در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و فناوری، گفت: استان قزوین باوجود یک درصد مساحت کشور، 8 درصد منابع آن را در اختیار دارد و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی و کریدور حیاتی شمال، شمال غرب و مرکز کشور یک جامعیت فراگیر جغرافیایی به آن بخشیده است.

عبدیان افزود: در استان قزوین تولید 50 درصد جوجه یک‌روزه کشور، تولید 100 درصد مواد اولیه شوینده و 50 درصد محصولات نهایی صنعت شوینده و تولید 50 درصد انواع شیشه اعم از شیشه اتومبیل، ساختمان، ضدگلوله و صنعتی انجام می‌شود و این استان دارای بزرگ‌ترین واحدهای صنایع تبدیلی در حوزه‌های مختلف است.

او با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تاجران اقلیم کردستان عراق در بازدید از واحدهای صنعتی استان قزوین با بخشی از ظرفیت‌ها آشنا شوند، گفت: اتاق قزوین آمادگی خود را برای حمایت از صادرات کالا به اربیل عراق و حضور سرمایه‌گذاران اربیل در قزوین و همچنین سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی قزوین در اربیل اعلام می‌کند.

در ادامه کاک رسول حاجی عمر، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل، گفت:: اربیل عراق در حال حاضر صادرات واردات کشور سوریه را انجام می‌دهد و ما تعاملات مؤثری هم در حوزه بازرگانی امارات متحده عربی و عربستان داریم. در حال حاضر فرصت مناسبی برای احداث واحد صنعتی در اربیل فراهم شده که این فرصت همیشگی نیست و بخش خصوصی استان قزوین می‌تواند از آن استفاده کند.

او افزود: اگرچه سطح تولیدات استان قزوین مطلوب است؛ اما در اربیل، محصولات تبریز را بیشتر می‌شناسند و البته برگزاری نمایشگاه اخیر گام مهمی در شناسایی محصولات استان قزوین به فعالان اقتصادی کردستان عراق بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل ادامه داد: ما می‌توانیم پل ارتباطی استان قزوین با کشورهای منطقه باشیم و صادرات محصولات استان قزوین به کشورهای هدف را با راهکار کمرنگ کردن هرچه بیشتر تحریم‌ها، حمایت و اجرایی کنیم و مطمئن هستیم با همکاری‌های بسیار خوب اتاق قزوین، سطح مبادلات استان قزوین و اربیل عراق افزایش چشمگیری خواهد داشت.

موضوعات :
در همین رابطه