رادیو مجازی اتاق ایران - 27 مرداد 1403

با وجود کاهش صادرات

مازاد تجاری منطقه یورو افزایش پیدا کرد

ارزش صادرات به واردات منطقه یورو در ماه ژوئن ۲۰۲۴ تحت تاثیر بهبود وضعیت بخش‌های مختلف به ویژه بخش‌های تجارت مواد شیمیایی، ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، افزایش‌یافته است.

28 مرداد 1403
کد خبر : 70662
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

برآوردهای تراز تجاری منطقه یورو حاکی از آن است که این منطقه در ژوئن سال جاری ۲۲٫۳ میلیارد یورو در تجارت کالا با سایر نقاط جهان مازاد داشته است. این رقم در مقایسه با ۱۸ میلیارد یورو در زمان مشابه در سال گذشته افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

درحالی‌که ارزش نسبت صادرات به واردات در طول سال افزایش‌یافته است، ارزش صادرات و واردات به‌صورت مستقل از هم کاهش‌یافته‌اند.

صادرات کمتر از واردات کاهش‌یافته است و در ماه ژوئن با افت ۶٫۳ درصدی به ۲۳۶٫۷ میلیارد یورو رسیده است. در همین حال، واردات با ۸٫۶ درصد کاهش سالانه به ۲۱۴٫۳ میلیارد یورو رسیده است.

تراز تجاری ماه ژوئن به‌طور قابل‌توجهی توسط مازاد محصولاتی مانند مواد شیمیایی، ماشین‌آلات و وسایل نقلیه افزایش‌یافته است. از سوی دیگر انرژی با ثبت شکاف ۲۲٫۹ درصدی، بالاترین کسری را در بین همه گروه‌های کالایی داشته است.

در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن، منطقه یورو ۱۰۷٫۵ میلیارد یورو مازاد به ثبت رساند، درحالی‌که در مدت مشابه سال قبل ۳ میلیارد یورو کسری داشت.

مازاد تجاری اغلب می‌تواند یک شاخص مثبت برای یک اقتصاد باشد زیرا به این معنی است که تقاضا برای کالاهای آن در بازار جهانی وجود دارد که به‌نوبه خود می‌تواند باعث افزایش اشتغال و رشد شود.

در همین رابطه