رادیو مجازی اتاق ایران - 31 مرداد 1403

بررسی المپیک 2024 از نگاه اقتصاد

قهرمانان المپیک پاریس بر اساس نسبت تعداد مدال به GDP چه کشورهایی هستند؟

در رده‌بندی المپیک 2024 بر اساس نسبت تعداد مدال‌های کسب شده با تولید ناخالص داخلی (GDP)، آمریکا که در صدر جدول توزیع مدال‌‎های المپیک قرار گرفت، هشتاد و دوم است، دومینکا اول است و ایران در رده 37 قرار دارد.

31 مرداد 1403
کد خبر : 70725
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مسابقات المپیک 2024 پاریس، هفته گذشته پس از رقابت 10 هزار و 500 ورزشکار در 32 رشته ورزشی و توزیع 987 مدال به پایان رسید و آمریکا توانست با کسب مجموع 126 مدال در این مسابقات، رده اول را به خودش اختصاص دهد. سایت sportico در گزارشی به مقایسه نسبت مدال‌های کسب شده هر کشور با تولید ناخالص داخلی (GDP) پرداخته است.

آمریکا اول جدول مدالی، هشتاد و دوم جدول GDP 

بر اساس این گزارش اگر چه آمریکا، بیشترین مدال را در بین 206 کشور شرکت‌کننده کسب کرد اما در جدول نسبت مدال‌های کسب شده به تولید ناخالص داخلی، کاروان ایالات متحده رتبه بالایی ندارد.

کشورهای دارای بیشترین مدال المپیک 2024 به ازای تولید ناخالص داخلی

GDP آمریکا، بر اساس آخرین آمارهای بانک جهانی، 27 هزار و 360 میلیارد دلار است. بر این اساس، نسبت مدال‌های کسب شده آمریکا به ازای هر یک میلیارد دلار تولید ناخالص ملی، 0.005 است. آمریکا در این جدول در رده هشتاد و دوم قرار دارد!

دومنیکا با یک مدال در صدر جدول GDP

در جدول نسبت مدال‌های کسب شده به تولید ناخالص ملی، کشور دومنیکا در صدر قرار دارد. دومینیکا جزیره‌ای در دریای کارائیب است که با تولید ناخالص داخلی 654 میلیون دلاری بر اساس گزارش بانک جهانی در رتبه 177 جهان قرار دارد. تئا لافوند، نماینده دومینیکا در المپیک پاریس در پرش سه گام در پاریس طلا گرفت و تنها مدال این کشور را به نام خود ثبت کرد.

کشورهای دارای بیشترین مدال المپیک 2024 به ازای تولید ناخالص داخلی

بررسی نسبت تک مدال دومینیکا با تولید ناخالص داخلی ایرن کشور حاکی از این است که این کشور به ازای هر یک میلیارد دلار تولیدناخالص داخلی، 1.53 مدال کسب و کرده و به همین مناسبت در صدر جدول قرار گرفته است.

کشور گرانادا نیز با تولید ناخالص داخلی 1.32 میلیارد دلاری که از نظر جی دی پی در رتبه 172 جهان قرار دارد، پس از کسب دو مدال برنز در جایگاه دوم از نظر تعداد مدال به تولید ناخالص داخلی قرار گرفته است. فارغ از رنگ مدال، نسبت مدال کسب شده این کشور  به تولید ناخالص داخلی، 1.51 مدال برای یک میلیارد دلار است.

سنت لوسیا، دیگر کشور حوزه کارائیب هم در رده سوم قرار دارد. این کشور دو مدال در المپیک پاریس به دست آورد در حالی که تولید ناخالص داخلی آن 2.52 میلیارد دلار است و نسبت مدال‌های این کشور به تولید ناخالص داخلی معادل 0.79 مدال برای هر یک میلیارد دلار بوده است.

اقتصادهای بزرگ در المپیک عقب ماندند

این آمار ذاتاً به نفع کشورهای کوچکتر است. در بین کشورهایی که اقتصاد بزرگتر دارند، ازبکستان با رده جهانی 70 در تولید ناخالص داخلی و کسب 13 مدال، کنیا با رتبه 67 در تولید ناخالص داخلی و کسب 11 مدال، مجارستان با رتبه 56 در تولید ناخالص داخلی و کسب 19 مدال و نیوزیلند با رتبه 51 در تولید ناخالص داخلی و کسب 20 مدال، موثرترین عملکرد را در المپیک نسبت به اندازه اقتصادشان داشته‌اند.

در سر دیگر این طیف، هند قرار دارد که با وجود داشتن پنجمین تولید ناخالص داخلی جهان و جمعیتی که تقریباً 17 درصد مردم روی کره زمین را شامل می‌شود، فقط توانست 6 مدال در المپیک کسب کند که رنگ هیچ کدام طلا نبود و از نظر نسبت تعداد مدال به تولید ناخالص داخلی در ردیف 89 جهان قرار گرفت.

مجموع مدال‌های المپیک 2024 در مقابل تولید ناخالص داخلی

بر این اساس هند 0.0017 مدال به ازای هر یک میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، کسب کرده است. پس از هند، سنگاپور 0.0020 مدال، اندونزی 0.0022 مدال و مکزیک 0.0028 مدال به ازای هر یک میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی کسب کرده‌اند.

البته برخی کشورهای جهان هم هستند که با وجود اینکه تولید ناخالص داخلی بالایی دارند؛ اما نتوانستند حتی در المپیک، یک مدال کسب کنند.بزرگ‌ترین تولید ناخالص داخلی در میان این گروه متعلق به عربستان سعودی رده 19 تولید ناخالص ملی، امارات متحده عربی (29)، بنگلادش (32)، ویتنام (34) و نیجریه (42) است.

بزرگ‌ترین اقتصادها بدون مدال‌ در المپیک 2024

عربستان و امارات در آستانه تغییر کل چشم‌اندازهای ورزشی حرفه‌ای هستند؛ باوجوداین نتوانستند مدال‌آور المپیکی در پاریس داشته باشند.

ایران تیم سی و هفتم جدول المپیک بر اساس GDP

کاروان المپیک ایران هم که با 40 ورزشکار راهی پاریس شده بود، توانست 12 مدال (3 طلا، 6 نقره و 3 برنز) کسب کند و در رده بیست و یکم جدول توزیع مدال‌ها قرار بگیرد؛ اما از نظر نسبت تعداد مدال‌ها به تولید ناخالص داخلی، رتبه کشورمان بالاتر رفته و به رده 37 جهان می‌رسد.

کشورهای دارای بیشترین مدال المپیک 2024 به ازای تولید ناخالص داخلی

 GDP ایران بر اساس آمار بانک جهانی، 401 میلیارد دلار است. با توجه به این آمار، ایران در جدول نسبت مدال‌های کسب شده در المپیک به نسبت تولید ناخالص ملی در رده سی و هفتم قرار دارد. نسبت مدال‌های کسب شده ایران به ازای هر یک میلیارد دلار، 0.03 مدال است.

موضوعات :
در همین رابطه