رادیو مجازی اتاق ایران - 31 مرداد 1403

سیدمهدی طبیب زاده در کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین تأمین اجتماعی

دولت به سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان بنگاه پول‌ساز نگاه می‌کند

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: باز گذاشتن دست تأمین اجتماعی برای کسل درآمد، کارفرمایان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و دولت باید این نگاه را تغییر دهد.

03 شهریور 1403
کد خبر : 70736
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، با اشاره به اینکه دولت بدهکاری بسیاری به سازمان تأمین اجتماعی دارد و این مجموعه را برای کسب درآمد آزاد گذاشته است، گفت: به نظر می‌رسد دولت به سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یک بنگاه پول‌ساز نگاه می‌کند.

سیدمهدی طبیب زاده، در کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین تأمین اجتماعی و آئین‌نامه‌های مربوطه افزود: اینکه دست سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین هزینه‌ها و کسب درآمد باز گذاشته شده، درواقع کارفرمایان را با مشکل و سختگیری‌های بسیاری روبرو کرده است.

وی ادامه داد: گفته شده سهمیه‌ای برای درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده و همین دیدگاه باعث ایجاد آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های فراوان و هر روزه شده است.

طبیب زاده، تصریح کرد: از همه موقعیت‌ها برای اصلاح این دیدگاه استفاده خواهیم کرد و امیدواریم در دولت جدید با استقرار وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی بتوان دغدغه‌های فعالان اقتصادی در حوزه تأمین اجتماعی را کاهش داد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: مسائل مربوط به تأمین اجتماعی همواره جز مشکلات و چالش‌های اصلی فعالان اقتصادی بوده که هدف ما انجام پیگیری‌های لازم برای ایجاد تغییرات اساسی در این حوزه است که در این رابطه در استان کرمان کمیته مشترکی با دادگستری استان برای بررسی و حل مشکلات تشکیل داده‌ایم.

نمایندگان مجلس انحصار را از سازمان تأمین اجتماعی بگیرند

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی تنها سازمان ارائه‌دهنده خدمات به کارگر و کارفرما در کشور است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه دارند برای حفظ صندوق بین نسلی و همچنین به دلیل اینکه سازمان تأمین اجتماعی مانند سازمان بازنشستگی بودجه بگیر دولت نشود، انحصار را از آن بگیرند.

عباس جبالبارزی افزود: اگر چند مجموعه ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای وجود داشته باشد، رقابت ایجاد می‌شود و مردم متناسب با خدمات ارائه شده بیمه خود را انتخاب می‌کنند.

وی سازمان تأمین اجتماعی را رکورددار تصویب آئین‌نامه و بخشنامه عنوان و بیان کرد: به دلیل تعدد بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها باعث می‌شود مدیران برخی بنگاه‌ها نسبت به قوانین این حوزه تسلط و آشنایی کامل نداشته باشند.

جبالبارزی، در ادامه به چند مشکل فعالان اقتصادی با سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: طبق ماده 36 قانون تأمین اجتماعی وقتی کارفرما لیست بیمه را ارائه می‌دهد باید این لیست پذیرفته شود تا حق کارگر تضییع نشود؛ اما این سازمان اگر همراه با لیست پول حق بیمه پرداخت نشود، لیست را نمی‌پذیرد که این اقدام برخلاف قانون است و از سازمان بازرسی درخواست شده در این زمینه ورود کند.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر بازرسی از دفاتر بنگاه‌های زیر 10 نفر است که درواقع حسابرسی برای این بنگاه‌ها معنا ندارد و این اقدام موجب تعطیلی بنگاه و یا تبدیل آن بنگاه از ماهیت حقوقی به حقیقی می‌شود که این موضوع شفافیت‌ها را کاهش می‌دهد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان افزود: همچنین بر اساس قانون فعالان حوزه صنایع‌دستی از پرداخت حق بیمه معاف هستند اما سازمان تأمین اجتماعی این موضوع را نمی‌پذیرد.

جبالبارزی خاطرنشان کرد: تلاش‌های بسیاری برای تغییر ترکیب هیات‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی انجام شد و به ظاهراً این اقدام صورت گرفت اما به‌نوعی ما را دور زدند و با برگزاری آزمون افرادی را به‌عنوان نمایندگان وزیر برای حضور در هیات‌ها انتخاب کردند، که بازهم از همان سازمان تأمین اجتماعی هستند.

موضوعات :
در همین رابطه