سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 11 شهریور 1403

بر اساس گزارش شاخص مدیران خرید

انقباض فعالیت کارخانه‌های ژاپن کمتر شد

براساس گزارش جدید براساس نظرسنجی بخش خصوصی، فعالیت کارخانه‌های ژاپن در ماه آگوست به لطف بهبود تولید و سفارش‌های جدید با سرعت کمتری کاهش‌یافته است که امید را به تداوم رشد اقتصادی افزایش می‌دهد.

13 شهریور 1403
کد خبر : 70809
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس نظرسنجی شاخص نهایی مدیران خرید بانک جیبون (Jibun) در ژاپن این شاخص در ماه آگوست به ۴۹٫۸ افزایش یافت و از ۴۹٫۱ ماه جولای و از ۴۹٫۵ پیش‌بینی‌شده فراتر رفت. این رقم برای دو ماه متوالی زیر آستانه ۵۰ که رشد را از انقباض جدا می‌کند، باقی‌مانده است.

زیر شاخص تولید ژاپن در ماه آگوست به بالاترین سطح خود از ماه می ۲۰۲۲ رسیده است و روند آن از انقباض ماه جولای معکوس شده است. بازیابی سفارش‌های جدید و تولید انبوه محصولات جدید به افزایش تولید کمک کرده است.

بااین‌همه سفارش‌های جدید به دلیل تقاضای اندک در بازارهای داخلی و خارجی به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، اما سرعت این کاهش نسبت به ماه جولای کمتر شده است. کاهش تقاضا از سوی بازارهای صادراتی کلیدی مانند چین و کره جنوبی بر صادرات جدید تاثیر گذاشته است که به پایین‌ترین سطح در پنج ماه اخیر رسیده است.

تقاضای ضعیف‌تر در خارج از کشور برای سیاست‌گذاران نگران‌کننده است، اما بهبود مصرف به اقتصاد کمک کرده است، که زیربنای انتظارات بانک مرکزی ژاپن برای ادامه افزایش نرخ بهره پس از خروج از یک برنامه محرک عظیم یک دهه‌ای است.

شاخص مدیران خرید نشان داد که قیمت‌های ورودی به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۲۳ رسیده است، زیرا ارزش ین تعدیل و قیمت‌های بالاتر مواد خام باعث افزایش تورم شده است، موضوعی که سیاست‌گذاران در بحبوحه فشار بر خانوارها به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی به‌دقت مراقب آن هستند.

شرکت‌ها هزینه‌های تولیدی را برای مشتریان افزایش دادند، البته با کمترین نرخ ممکن از ماه ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون. به گفته اقتصاددانان داده‌های قیمتی در ماه آگوست سرسختانه بالا باقی ماند و شواهد بیشتری از افزایش تورم در بحبوحه گزارش‌ها مبنی برافزایش گسترده قیمت‌های ورودی ارائه کرد. بااین‌حال، شرکت‌ها نسبت به چشم‌انداز تجاری خود با تولیدکنندگانی که انتظار افزایش فروش و تقاضا برای بخش‌هایی مانند خودرو و نیمه‌هادی‌ها را داشتند، مطمئن باقی ماندند.

برخی دیگر نیز شاهد بهبود گسترده تقاضا و رشد اقتصادی هستند که سیگنالی امیدوارکننده برای سیاست‌گذاران بانک مرکزی ژاپن است که مسیر پولی را در سال آینده ترسیم می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه