رادیو مجازی اتاق ایران - 17 شهریور 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم شهریور ۱۴۰۳

افزایش کسری بودجه دولت روسیه، کاهش قیمت بنزین در آمریکا، سقوط ارزش سهام شرکت انویدیا، بهبود رشد اقتصادی در ترکیه و افزایش تولیدات کارخانه‌ای در انگلیس از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته سوم شهریور سال ۱۴۰۳ بوده است.

19 شهریور 1403
کد خبر : 70843
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۰٫۱ درصد

داده‌های موسسه آمار ترکیه نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه دوم نسبت به سه‌ماهه قبل ۰٫۱ درصد رشد داشته است. در نظرسنجی رویترز، رشد اقتصادی سالانه ۳٫۲ درصد و رشد ۳٫۳۵ درصدی برای کل سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی‌شده است. از ژوئن ۲۰۲۳، بانک مرکزی نرخ بهره اصلی خود را از ۸٫۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده است تا تقاضا و در پی آن تورم را کاهش دهد. تورم در ماه مه به ۷۵ درصد رسید، اما در جولای به زیر ۶۲ درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود به کاهش خود ادامه دهد. مهمت سیمشک، وزیر دارایی، گفت که شاخص‌های پیشرو نشان می‌دهند که رشد در سه‌ماهه سوم به تثبیت ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود که اقتصاد امسال ترکیب رشد متعادلی داشته باشد. او در توئیتی نوشت که رشد شروع به تثبیت کرده است، کسری حساب‌جاری و حق بیمه کاهش‌یافته است، درحالی‌که جریان‌های ارزی شتاب گرفته، ذخایر بهبودیافته است و ما وارد فرآیند کاهش تورم شده‌ایم. براساس گزارش مرکز آمار ترکیه اقتصاد در بخش ساخت‌وساز ۶٫۵ درصد، فعالیت‌های املاک و مستغلات، کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری۳٫۷ درصد، و در اطلاعات و ارتباطات ۳٫۴ درصد رشد داشته است و ارزش‌افزوده در سایر فعالیت‌های خدماتی ۷٫۴ درصد افزایش‌یافته است.

۲۶.۳۶ میلیون

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه آگوست، به دلیل مختل شدن عرضه لیبی و محدودیت عرضه داوطلبانه اعضای این گروه، کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان از ماه ژانویه تاکنون رسید. یافته‌های نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ‌ در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که در مقایسه با ماه جولای ۳۴۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است و این رقم، پایین‌ترین میزان تولید این گروه از ژانویه سال ۲۰۲۴ بوده است. کاهش تولید و صادرات نفت لیبی در بحبوحه درگیری میان جناح‌های سیاسی بر سر کنترل بانک مرکزی، به تقویت قیمت نفت هم کمک کرده است و منابع آگاه می‌گویند احتمال اجرای افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده اوپک پلاس را از ماه اکتبر، افزایش داده است. لیبی بزرگ‌ترین کاهش تولید به میزان ۲۹۰ هزار بشکه در روز را در میان اعضای اوپک داشته است. کاهش بزرگ بعدی مربوط به عراق بوده است که صادراتش را در آگوست کمتر کرد و تلاش کرد پایبندی به توافق نفتی اوپک پلاس را تقویت کند.

۴۹٫۸

براساس نظرسنجی شاخص نهایی مدیران خرید بانک جیبون (Jibun) در ژاپن این شاخص در ماه آگوست به ۴۹٫۸ افزایش یافت و از ۴۹٫۱ ماه جولای و از ۴۹٫۵ پیش‌بینی‌شده فراتر رفت. این رقم برای دو ماه متوالی زیر آستانه ۵۰ که رشد را از انقباض جدا می‌کند، باقی‌مانده است. زیر شاخص تولید ژاپن در ماه آگوست به بالاترین سطح خود از ماه می ۲۰۲۲ رسیده است و روند آن از انقباض ماه جولای معکوس شده است. بازیابی سفارش‌های جدید و تولید انبوه محصولات جدید به افزایش تولید کمک کرده است. بااین‌همه سفارش‌های جدید به دلیل تقاضای اندک در بازارهای داخلی و خارجی به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، اما سرعت این کاهش نسبت به ماه جولای کمتر شده است. کاهش تقاضا از سوی بازارهای صادراتی کلیدی مانند چین و کره جنوبی بر صادرات جدید تاثیر گذاشته است که به پایین‌ترین سطح در پنج ماه اخیر رسیده است. تقاضای ضعیف‌تر در خارج از کشور برای سیاست‌گذاران نگران‌کننده است، اما بهبود مصرف به اقتصاد کمک کرده است، که زیربنای انتظارات بانک مرکزی ژاپن برای ادامه افزایش نرخ بهره پس از خروج از یک برنامه محرک عظیم یک دهه‌ای است. شاخص مدیران خرید نشان داد که قیمت‌های ورودی به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۲۳ رسیده است، زیرا ارزش ین تعدیل و قیمت‌های بالاتر مواد خام باعث افزایش تورم شده است، موضوعی که سیاست‌گذاران در بحبوحه فشار بر خانوارها به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی به‌دقت مراقب آن هستند.

۴ میلیارد

دولت ترکیه با شرکت شِل، قراردادی ۱۰ ساله برای خرید گاز طبیعی مایع ، ال‌ان‌جی، امضا کرد که شامل اختیار برای ارسال محموله‌های دریافتی به اروپا است. آلپ‌ارسلان بایرکتار، وزیر انرژی ترکیه، در مراسم امضای این قرارداد در آنکارا گفت که شرکت شِل، از سال ۲۰۲۷، معادل حدود ۴ میلیارد مترمکعب گاز در سال به شرکت بوتاش خواهد فروخت. براساس داده‌های رگولاتور انرژی ترکیه، این رقم، معادل حدود هشت درصد از کل تقاضای ترکیه برای گاز در سال ۲۰۲۳ است. به گفته وزیر انرژی ترکیه این قرارداد شامل گزینه‌ای برای تحویل گاز به پایانه‌های اروپایی خارج از ترکیه است و به بوتاش، اختیارات مهمی درفروش ال‌ان‌جی خواهد داد. ترکیه قصد دارد به یک هاب گازی و تأمین‌کننده گاز برای اتحادیه اروپا تبدیل شود و سرمایه‌گذاری سنگینی در ظرفیت واردات ال‌ان‌جی و همچنین تولید گاز در دریای سیاه انجام داده است. این کشور در حال حاضر، حجم اندکی گاز به اتحادیه اروپا صادر می‌کند و جریان گاز به دلیل محدودیت‌های ظرفیت خط لوله در مرز غربی با بلغارستان، محدود مانده است.

۵۲.۵

کارخانه‌های انگلیس قوی‌ترین ماه از سال ۲۰۲۲ را گزارش کردند. براساس نظرسنجی شاخص مدیران خرید که نتیجه آن نشانه‌های شتاب در اقتصاد انگلیس را پررنگ‌تر کرد، کارخانه‌های انگلیس در ماه آگوست قوی‌ترین ماه خود را در بیش از دو سال گذشته داشته‌اند، زیرا تقاضا در داخل کاهش صادرات را جبران کرده است. شاخص مدیران خرید از ۵۲.۱ در ماه جولای به ۵۲.۵ افزایش‌یافته است که بالاترین میزان از ژوئن ۲۰۲۲ بوده و نسبت به گزارش اولیه در ماه اگوست تغییری نکرده است. این جهش در کل تولید این کشور رخ‌داده است و بخش کالاهای سرمایه‌گذاری عملکرد برجسته‌تری داشته‌اند. تقاضا برای کالاهای سرمایه‌گذاری اغلب بیانگر اعتماد به اقتصاد توسط مشاغل در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر تولید و سفارش‌های جدید، اشتغال در انگلیس همچنان به رشد خود ادامه داده و اقتصاد انگلیس در سال جاری قوی‌تر از انتظار پیش‌بینی‌کنندگان عمل کرده است.

۶.۷ درصد

نظرسنجی شاخص مدیران خرید نشان داد که رشد فعالیت کارخانه‌های هند به پایین‌ترین حد خود در سه ماه گذشته رسیده است. نتایج این نظرسنجی نشان داد که رشد فعالیت‌های تولیدی هند در ماه اگوست به پایین‌ترین حد سه‌ماهه خود کاهش‌یافته است، زیرا تقاضا در این کشور به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته و بر چشم‌انداز اقتصادی این کشور سایه انداخته است. آمارهای رسمی روز جمعه نشان داد که رشد سومین اقتصاد بزرگ آسیا از ۷.۸ درصد در سه‌ماهه گذشته به ۶.۷ درصد کاهش‌یافته است. شاخص نهایی مدیران خرید تولیدی هند که توسط S&P Global گردآوری‌شده بود، در ماه آگوست برای دومین ماه کاهش یافت و از ۵۸.۱ جولای به ۵۷.۵ رسید و کمتر از برآورد اولیه ۵۷.۹ بود. براساس گزارش رویترز تورم در هند در ماه جولای به کمترین میزان در ۵ سال اخیر یعنی ۳.۵۴ درصد کاهش‌یافته است. انتظار می‌رود بانک مرکزی هند نرخ بهره را در سه‌ماهه آینده ۲۵ واحد کاهش دهد.

۴۳.۳

براساس نتایج نظرسنجی جدید در اروپا، فعالیت کارخانه‌ای در ماه اگوست در منطقه یورو در رکود باقی‌مانده و شاخص سفارش‌های جدید از ۴۴.۱ به ۴۳.۳ سقوط کرده است که کمترین میزان از ماه دسامبر به شمار می‌رود. نظرسنجی شاخص نهایی مدیران خرید منطقه یورو نشان داد که فعالیت تولیدی منطقه یورو در ماه اگوست در انقباض باقی‌مانده و داده‌ها نشان می‌دهد که با کاهش تقاضا با شدیدترین سرعت خود در سال جاری، روند بهبود اقتصادی ممکن است تا حدودی کاهش یابد. شاخص نهایی مدیران خرید منطقه یورو در ماه آگوست به ۴۵.۸ رسید. شاخص مدیران خرید تولید از ۴۵.۶ در جولای به ۴۵.۸ رسید که از برآورد ۴۵.۷ فراتر رسته است. به گفته اقتصاددانان، در این شرایط سفارش‌های جدید داخلی و  بین‌المللی در منطقه یورو، کاهش بیشتری خواهد داشت و امیدها برای بازگشت اقتصاد به مسیر بهبود را از بین خواهد برد. شاخص سفارش‌های جدید از ۴۴.۱ به ۴۳.۳ سقوط کرده است که کمترین میزان از ماه دسامبر به شمار می‌رود.

۶ درصد

با پایان فصل سفرهای تابستانی و تقاضای کمتر برای سوخت موتوری، بهای بنزین آمریکا در معاملات سه‌شنبه گذشته، حدود ۶ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از دسامبر سال ۲۰۲۱ رسید. بهای معاملات بنزین برای تحویل در اکتبر، ۵.۵ درصد کاهش یافت و روی ۱.۹۸ دلار در هر گالن بسته شد که بزرگ‌ترین کاهش یک‌روزه از جولای سال ۲۰۲۲ بوده است. تعطیلات روز کارگر که در نخستین دوشنبه سپتامبر است، به‌منزله پایان فصل رانندگی تابستانی در آمریکا است که یکی از نشانه‌های کاهش مصرف بنزین به شمار می‌رود. در این میان، بهای معاملات نفت آمریکا، سه‌شنبه هفته گذشته، ۴.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید. کاهش قیمت نفت خام، در کاهش بهای معاملات بنزین تاثیر داشت. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هزینه نفت خام، بزرگ‌ترین مؤلفه در تعیین قیمت بنزین در پمپ‌بنزین‌ها است. شرکت توزیع سوخت TACenergy اعلام کرد قیمت بنزین در هاب پالایش گلف کاست، زیر ۲ دلار در هر بشکه معامله می‌شود و عوامل فنی نشان می‌دهد که قیمت این سوخت، بیش از این هم کاهش خواهد داشت.

۲۷۹ میلیارد دلار

قیمت سهام شرکت انویدیا، غول تراشه سازی جهان، در معاملات روز سه‌شنبه وال‌استریت، ۹.۵ درصد سقوط کرد و ۲۷۹ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی ریخت. این ریزش، بزرگ‌ترین سقوط یک‌روزه ارزش بازار یک شرکت آمریکایی است و با ملایم شدن خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به هوش مصنوعی در بحبوحه داده‌های اقتصادی ضعیف، رخ‌داده است. سقوط ۲۷۹ میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، نسبت به فناوری نوظهور هوش مصنوعی که محرک رشد امسال بازار سهام بوده است، محتاط‌تر شده‌اند. سهام انویدیا پس‌ازآن کاهش یافت که پیش‌بینی‌های این شرکت از درآمد سه‌ماهه، به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامد. نگرانی‌ها نسبت به‌کندی بازدهی سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی در هفته‌های اخیر، گریبان گیر ارزشمندترین شرکت‌های وال‌استریت شده و درنتیجه، سهام مایکروسافت و آلفابت پس از گزارش عملکردهای مالی سه‌ماهه آن‌ها در جولای، در سطوح پایین‌تری معامله می‌شود. انویدیا در رکورد بالای ماه جولای، رشد سه برابری را در سال ۲۰۲۴ نشان می‌داد اما با ضررهای اخیر، رشد این شرکت از ابتدای سال تا به امروز، به ۱۱۸ درصد رسیده است.

۱۲.۷ میلیون

بررسی و تحلیل شرکت رصد جریان نفت ورتکسا نشان داد مجموع صادرات سه صادرکننده بزرگ نفت در جهان شامل عربستان سعودی، روسیه و آمریکا، در ماه آگوست نسبت به ماه جولای، حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش‌یافته است. مجموع صادرات نفت خام عربستان سعودی، روسیه و آمریکا در ماه میلادی گذشته، به ۱۲.۷ میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته است که تقریباً ۷۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش داشت. باوجود کاهش صادرات سه صادرکننده بزرگ، صادرات جهانی در آگوست نسبت به جولای، تنها ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. آمریکا با کاهش حدود ۵۴۰ هزار بشکه در روز، بزرگ‌ترین کاهش صادرات را در میان سه صادرکننده بزرگ داشته است. صادرات عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام در جهان است، به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز و صادرات روسیه، ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

۳.۶ میلیارد دلار

دولت روسیه اعلام کرد کسری بودجه این کشور در دوره ۸ ماهه ژانویه تا آگوست ۳۳۱ میلیارد روبل برابر ۳.۶ میلیارد دلار بوده است. درآمدهای بودجه این کشور در این دوره ۸ ماهه ۲۳.۰۳ هزار میلیارد روبل برابر ۲۵۵.۴۶ میلیارد دلار ثبت‌شده است، درحالی‌که هزینه‌های بودجه به ۲۳.۳۶ هزار میلیارد روبل برابر ۲۵۹.۱۲ میلیارد دلار رسیده است. درآمدهای غیرنفتی و غیر گازی روسیه ۱۵.۴۷ هزار میلیارد روبل برابر ۱۷۱.۶ میلیارد دلار بوده است و درآمد نفت و گاز درمجموع ۷.۵۵ هزار میلیارد روبل برابر ۸۳.۷۵ میلیارد دلار بوده است. همچنین کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۲۴ هزار میلیارد روبل برابر ۳۵.۹۴ میلیارد دلار ثبت‌شده است.

موضوعات :
در همین رابطه