رادیو مجازی اتاق ایران - 21 شهریور 1403

برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته

رشد دستمزد ژاپنی‌ها از تورم بیشتر می‌شود

گزارشی جدید نشان می‌دهد دستمزدها در ژاپن در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ برای اولین بار در بیش از سه دهه گذشته رشد واقعی خواهند داشت.

24 شهریور 1403
کد خبر : 70878
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ONE در گزارش جدید خود اعلام کرده است که دستمزدها در ژاپن با سرعت بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد.

متوسط ​​درآمد نقدی ماهانه در ژاپن در ماه جولای نسبت به سال قبل ۳٫۶ درصد افزایش داشته است. در مقایسه، شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده ژاپن، به‌استثنای هزینه مواد غذایی، در ماه جولای ۲٫۷ درصد افزایش داشته است.

دستمزدهای واقعی ژاپن در ماه جولای نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۰٫۴ درصد افزایش داشت و برای دومین ماه متوالی پس از افزایش ۱٫۱ درصدی در ژوئن، افزایش‌یافته است.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ رشد منظم دستمزد با وجود نوسانات اخیر در ین دوام خواهد داشت.

یوکو ایزوکا، یکی از اقتصاددانان شرکت ONE می‌گوید که سه دهه گذشته در ژاپن اقتصاد با حداقل تورم قیمت و رشد ناچیز دستمزدها تعریف‌شده است. افزایش سریع دستمزدها و سبقت گرفتن آن از تورم معمولاً به این معنی است که مصرف‌کنندگان درآمد قابل‌تصرف بیشتری دارند.

به گفته ایزوکا بخش عمده‌ای از این درآمد قابل‌تصرف دوباره به اقتصاد تزریق می‌شود و به رهایی ژاپن از سه دهه رکود کمک خواهد کرد. این رکود تقریباً ۳۰ سال است که اقتصاد ژاپن را عقب نگه‌داشته است اما این وضعیت اکنون در حال تغییر است.

براساس این گزارش دیگر روندهای اقتصاد کلان که منجر به رشد بلندمدت دستمزد خواهد شد، کمبود نیروی کار و احتمال اوج گرفتن ضعف ین در برابر دلار آمریکا است.

به‌علاوه، بزرگ‌ترین گروه اتحادیه ژاپن در ماه مارس پس از مذاکرات دستمزد بهاره اعلام کرد که انتظار می‌رود شرکت‌های بزرگ دستمزدها را در سال ۲۰۲۴ تا ۵٫۲۸ درصد افزایش دهند. این حرکت قابل‌توجه‌ترین افزایش حقوق در ۳۳ سال گذشته بوده است.

اقتصاددانان شرکت دایوا هفته گذشته در گزارشی نوشتند که انتظار می‌رود دستمزدهای واقعی درنتیجه «تداوم افزایش دستمزدها در سطح بالا» تا حد زیادی به لطف مذاکرات دستمزد، به رشد خود ادامه دهند.

موضوعات :
در همین رابطه