رادیو مجازی اتاق ایران - 25 شهریور1403

در نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گینه مطرح شد

توسعه روابط تجاری ایران و گینه نیازمند رفع موانع پولی و بانکی است

مدیرکل عربی آفریقای معاونت بین‌الملل اتاق ایران گفت: در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران-گینه، مبادلات پولی و بانکی و نبود امکانات مناسب حمل‌ونقل موانع اصلی به شمار می‌روند که باید از سوی دولت برای حل آن‌ها اقدام شود.

26 شهریور 1403
کد خبر : 70911
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل عربی آفریقای معاونت بین‌الملل اتاق ایران، گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و گینه، بالا نیست اما با افزایش تبادل اطلاعات میان تجار دو کشور از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، روابط اقتصادی دو کشور توسعه خواهد یافت.

شهرام خاصی پور، در نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گینه، ادامه داد: رویکرد راهبردی اتاق ایران، گسترش حضور فعالان اقتصادی ایران در کشورهای آفریقایی است.

او با بیان اینکه گینه می‌تواند فرصت‌های خوبی در حوزه‌های بازرگانی و صدور خدمات فنی و مهندسی برای فعالان اقتصادی ایران فراهم کند، افزود: همکاری در زمینه استخراج و فراوری مواد معدنی، ساخت‌وساز مسکن و تأسیسات زیربنایی از دیگر حوزه‌های مناسب برای تجار کشور است.

خاصی پور گفت: اتاق ایران سعی دارد از طریق اعزام هیات های تجاری به گینه و برگزاری وبینارهای مشترک میان تجار دو کشور، به رفع مشکل کمبود اطلاعات تجاری میان ایران و گینه اقدام کند.

او تأکید کرد: در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، مبادلات پولی و بانکی و نبود امکانات مناسب حمل‌ونقل موانع اصلی به شمار می‌روند که باید از سوی دولت برای حل آن‌ها اقدام شود.

سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان گینه بسیار سودآور است

جمشید پرویزی، سفیر ایران در گینه نیز با تأکید بر وجود بستر بسیار مناسب برای فعالیت اقتصادی در غرب افریقا، گفت: در حال حاضر آهنگ رشد سریع اقتصادی در گینه مشهود است و این امر ناشی از پول‌های زیادی است که به اقتصاد این کشور وارد می‌شود.

او با بیان اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌ها در گینه صرف صنعت ساخت‌وساز می‌شود، افزود: حوزه احداث یکی از بخش‌های مهم اقتصادی این کشور است.

پرویزی با بیان اینکه بالا بودن سطح قیمت‌ها در گینه هر نوع صادراتی را به این کشور توجیه می‌کند، ادامه داد: کاشی و سرامیک، شیرآلات و سایر ملزومات ساختمانی مصرف بالایی در این کشور دارد و جالب این است که قیمت این اقلام در گینه دست‌کم چهار برابر قیمت‌ها در ایران است.

او با اشاره به برگزاری چندین وبینار از سوی سفارت یاران در گینه برای آشنایی تجار با فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اظهار کرد:

متأسفانه همچنان رابطه تجاری محکمی بین دو کشور شکل نگرفته است. عدم آشنایی تاجران آفریقایی با بازار ایران مانع از برقراری این رابطه شده است. تاجران ایرانی باید برای معرفی کالاهای ایرانی در گینه هزینه کنند. در این صورت به بازار بسیار بزرگ دست خواهند یافت.

پرویزی افزود: در حال حاضر دولت چین با ایجاد خط اعتباری 20 میلیارد دلاری از سرمایه‌گذاری‌های تجار خود حمایت می‌کند. متأسفانه ما چنین امکانی نداریم اما سفارت ایران در گینه، امنیت سرمایه‌گذاری تاجران ایرانی را تضمین خواهد کرد.

او تأکید کرد: صنعت ساختمان در گینه بالاترین آورده و کم‌ترین ریسک را دارد. هم پروژه‌های مستقل خصوصی و هم پروژه‌های مشترک با پیمانکاران محلی بسیار سودآور خواهد بود. اما پروژه‌های دولتی مشمول رانت هستند که باید از محل اعتبار پروژه تأمین شوند و لذا به‌صرفه نیستند.

موضوعات :
در همین رابطه