هفته وحدت و میلاد حضرت محمد (ص) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 25 شهریور1403

با کاهش قیمت جهانی نفت

تورم عمده‌فروشی در هند کاهش یافت

شاخص قیمت عمده‌فروشی هند در ماه آگوست با کاهش هزینه‌های نفت خام، فولاد و سیمان به پایین‌ترین سطح چهارماهه خود، یعنی ۱٫۳۱ درصد رسیده، اگرچه قیمت مواد غذایی اصلی به‌شدت افزایش‌یافته است.

28 شهریور 1403
کد خبر : 70932
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس داده‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه توسط دولت هند، تورم عمده‌فروشی در ماه آگوست کمتر از افزایش ۱٫۸۵ درصدی پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز و ۲٫۰۴ درصد در ماه جولای بوده است.

پس‌ازاینکه حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در انتخابات عمومی در حوزه‌های انتخابیه روستایی متحمل شکست شد، دولت برای مهار قیمت مواد غذایی و آرام نگه‌داشتن کشاورزان تحت‌فشار قرارگرفته است.

انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور که تا حد زیادی اعداد تورم خرده‌فروشی را برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های پولی خود رصد می‌کند، در بررسی سیاست‌های خود از ۷ تا ۹ اکتبر، نرخ رپوی معیار خود را حفظ کند.

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که اگرچه تورم عمده‌فروشی کاهش‌یافته است، اما قیمت مواد غذایی اصلی مانند سیب‌زمینی، پیاز و میوه‌ در ماه آگوست بین ۱۶ تا ۷۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است که این افزایش ناشی از شرایط اقلیمی نظیر بارش باران‌های شدید در برخی مناطق کشور رخ‌داده است.

به‌طورکلی، قیمت مواد غذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳٫۲۶ درصد افزایش‌یافته است، درحالی‌که در ماه قبل این افزایش برابر ۳٫۵۵ درصد بوده است. قیمت غلات نسبت به سال گذشته ۸٫۴۴ درصد افزایش‌یافته، درحالی‌که در ماه جولای ۸٫۹۶ درصد افزایش داشته است.

راهول آگراوال، اقتصاددان آژانس رتبه‌بندی ICRA، می‎گوید که بارندگی شدید در ماه سپتامبر می‌تواند کاشت محصول بعدی را به تأخیر بی اندازد و بر تورم اصلی ماه آینده فشار بیاورد. ICRA انتظار دارد تورم عمده‌فروشی در سپتامبر به ۲ درصد افزایش یابد. بااین‌حال، با بهبود عرضه در بازار، قیمت سبزیجات نسبت به ۸٫۹۳ درصد کاهش در ماه جولای ۱۰٫۰۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش‌یافته است.

همچنین شرکت‌های تولیدی هند پس از کاهش قیمت جهانی کالاها رشد کرده‌اند. قیمت محصولات تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱٫۲۲ درصد در مقابل ۱٫۵۸ درصد افزایش در ماه قبل افزایش‌یافته است. داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت سوخت و نیرو در مقایسه با ۱٫۷۲ درصد افزایش در ماه جولای، ۰٫۶۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش‌یافته است.

قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت از بیش از ۹۲ دلار در هر بشکه در آوریل به زیر ۷۵ دلار در هر بشکه رسیده است که به واردکنندگان بزرگی مانند هند کمک می‌کند. هفته گذشته، داده‌ها نشان داد که تورم خرده‌فروشی هند برای دومین ماه متوالی زیر هدف ۴ درصدی بانک مرکزی باقی‌مانده است، اما قیمت‌های بالای مواد غذایی امیدها برای اتخاذ موضع منفی در نشست سیاست‌های پولی بعدی را کاهش داده است.

موضوعات :
در همین رابطه