رادیو مجازی اتاق ایران - 4 مهر 1403

از طریق استخراج دولتی

بوتان ۷۸۰ میلیون دلار بیت کوین ذخیره کرده است

کشور یک میلیون نفری بوتان از طریق استخراج بیت کوین توسط یک هلدینگ دولتی، معادل یک سوم تولیدناخالص داخلی خود، بیت کوین ذخیره کرده است.

29 شهریور 1403
کد خبر : 70944
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بوتان، کشوری با کمتر از یک میلیون نفر جمعیت، به‌واسطه فعالیت‌های استخراجی توسط هلدینگی دولتی به نام دروک بیش از ۷۸۰ میلیون دلار بیت کوین انباشته کرده است، میزانی که تقریباً یک‌سوم تولید ناخالص داخلی این کشور است.

عملیات استخراج بیت کوین زیر نظر شرکتی به نام بیتدیر انجام می‌شود،‌ شرکتی که در حال گسترش تأسیسات استخراجی در این کشور بوده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات دست پیدا کند.

سرمایه‌گذاری بوتان در دارایی‌های دیجیتال بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر توسط هلدینگ دروک برای تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمد کشور است. طبق گفته‌ها، این کشور محصور در خشکی بین هند و چین، طی چند سال گذشته دارایی‌های بیت کوین به ارزش بیش از ۷۸۰ میلیون دلار را جمع‌آوری کرده است، و این مبلغ چهارمین ذخیره بزرگ دولتی در جهان به شمار می‌رود.

بوتان، واقع در هیمالیا، شادی کمتر از یک میلیون نفر شهروند خود را معیار بهتری برای سنجش رفاه کشور می‌داند تا پول. این دومین کشور پس از السالوادور است که به‌طور رسمی  دارایی بیت کوین ذخیره کرده است.

این کشور تأسیسات استخراج بیت کوین را در چندین مکان مختلف ساخته است که بزرگ‌ترین آن‌ها در محل «پروژه آموزش شهر» قرار دارد. برخلاف اکثر دولت‌ها، بیت کوین بوتان از توقیف دارایی‌ها توسط مجریان قانون به دست نمی‌آید، بلکه از عملیات استخراج بیت کوین ناشی می‌شود که از اوایل سال ۲۰۲۳ به‌شدت افزایش‌یافته است.

عملیات این استخراج را شرکت بیتدیر به عهده دارد. در سال ۲۰۲۳، این شرکت مستقر در سنگاپور گفت که با دولت بوتان برای ایجاد عملیات استخراج ارز دیجیتال در جنوب شرقی آسیا همکاری خواهد کرد و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای این سرمایه‌گذاری جمع‌آوری کرد. کمی پس‌ازآن این شرکت اعلام کرد که یک تأسیسات ۱۰۰ مگاواتی استخراج در فاز اول این پروژه ساخته است. در آوریل ۲۰۲۴ این شرکت اعلام کرد که در حال کار بر روی افزایش ظرفیت استخراج بوتان به ۶۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۲۵ است.

بوتان که کشوری کوچک‌تر از سوئیس است، تنوع اقتصادی کم و توسعه بخش خصوصی نوپا دارد. برای کسب درآمد به انرژی آبی، گردشگری و کشاورزی متکی است. تولید ناخالص داخلی، ارزش تمام کالاها و خدمات نهایی ساخته‌شده در این کشور، در سال ۲۰۲۲ کمتر از ۳ .میلیارد دلار بود که تقریباً نصف مالدیو بود.

موضوعات :
در همین رابطه