رادیو مجازی اتاق ایران - 23 مهر 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در آخرین هفته شهریور ۱۴۰۳

کاهش نرخ تورم در هند و منطقه یورو، افزایش بدهی دولت ترکیه، جدی‌تر شدن بحران سالمندی در ژاپن کاهش تاریخی نرخ بهره در آمریکا و افزایش بدهی دولتی انگلیس از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته آخر شهریور سال ۱۴۰۳ بوده است.

01 مهر 1403
کد خبر : 70968
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

 ۱٫۳۱ درصد

شاخص قیمت عمده‌فروشی هند در ماه آگوست با کاهش هزینه‌های نفت خام، فولاد و سیمان به پایین‌ترین سطح چهارماهه خود، یعنی ۱٫۳۱ درصد رسیده، اگرچه قیمت مواد غذایی اصلی به‌شدت افزایش‌یافته است. براساس داده‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه توسط دولت هند، تورم عمده‌فروشی در ماه آگوست کمتر از افزایش ۱٫۸۵ درصدی پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز و ۲٫۰۴ درصد در ماه جولای بوده است. پس‌ازاینکه حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در انتخابات عمومی در حوزه‌های انتخابیه روستایی متحمل شکست شد، دولت برای مهار قیمت مواد غذایی و آرام نگه‌داشتن کشاورزان تحت‌فشار قرارگرفته است. انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور که تا حد زیادی اعداد تورم خرده‌فروشی را برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های پولی خود رصد می‌کند، در بررسی سیاست‌های خود از ۷ تا ۹ اکتبر، نرخ رپوی معیار خود را حفظ کند.

۲.۲ درصد

نرخ تورم منطقه یورو در ماه آگوست به پایین‌ترین میزان خود در سه سال اخیر رسید. براساس داده‌های منتشرشده رسمی، نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده منطقه یورو در ماه آگوست به پایین‌ترین میزان در بیش از سه سال گذشته یعنی ۲.۲ درصد مطابق با برآورد اولیه کاهش‌یافته است. داده‌های یورواستات، مرکز آمار منطقه یورو نشان داد این رقم از ۲.۴ درصد در ماه جولای کاهش‌یافته است. تورم اصلی، بدون احتساب قیمت‌های مواد غذایی و انرژی، در ماه آگوست به ۲.۸ درصد در مقایسه با ۲.۹ درصد در ماه قبل کاهش‌یافته است. هزینه انرژی در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد کاهش یافت که از ۱.۲ درصد افزایش در ماه جولای تغییر کرد. تورم مواد غذایی در ماه آگوست در مقایسه با ماه قبل در پایین‌ترین میزان سه سال اخیر، ۱.۴ درصد ثابت بوده است. تورم سالانه در اتحادیه اروپا نیز در این ماه به ۲.۴ درصد کاهش یافت که کمترین میزان از ماه ژوئن ۲۰۲۱ است. کمترین نرخ سالانه تورم به ترتیب در لیتوانی با ۰.۸درصد، لتونی با ۰.۹درصد، ایرلند، اسلوونی و فنلاند همه با ۱.۱درصد ثبت‌شده است. بالاترین نرخ سالانه هم در رومانی با ۵.۳درصد، بلژیک با ۴.۳ درصد و لهستان با ۴.۰درصد اعلام شد.

۳٫۸ میلیارد دلار

آمارهای رسمی دولتی ترکیه نشان داد که بودجه این کشور در ماه آگوست نزدیک به ۱۳۰ میلیارد لیر برابر حدود ۳٫۸ میلیارد دلار کسری داشته است که نسبت به یک ماه قبل افزایش داشته و شکاف سالانه تا به امروز را به تقریباً یک هزار میلیارد رسانده است. براساس داده‌های وزارت خزانه‌داری و دارایی، کسری بودجه ترکیه در مقایسه با شکاف ۹۶٫۸ میلیارد لیری در ماه آگوست، به ۱۲۹٫۶ میلیارد لیر ۳٫۸ میلیارد دلار رسیده است. بودجه ترکیه در آگوست سال گذشته ۵۱٫۳ میلیارد لیر مازاد به ثبت رسانده بود. درآمد ماه گذشته دولت ترکیه برابر ۶۹۰٫۷ میلیارد لیر بوده است. داده‌ها نشان می‌دهند که مجموع هزینه‌های دولت برابر ۸۲۰٫۳ میلیارد لیر بوده است. کسری اولیه، بدون پرداخت بهره، درمجموع ۳۲٫۵ میلیارد لیر است. از ماه ژانویه تا ماه آگوست، شکاف بودجه ترکیه به ۹۷۳٫۶ میلیارد لیر رسید. همچنین مجموع درآمدهای دولت ترکیه به ۵٫۲۵ هزار میلیارد لیر رسید، درحالی‌که مجموع هزینه‌ها برابر ۶٫۲۳ هزار لیر بود.

۲.۲ درصد

دفتر آمار ملی انگلیس در گزارشی اعلام کرد تورم سالانه در انگلیس در ماه آگوست ۲.۲ درصد بوده که نسبت به ارقام ماه جولای و مطابق با انتظارات تحلیلگران تغییری نکرده است. قیمت مصرف‌کننده انگلیس به‌صورت ماهانه، ۰.۳ درصد افزایش داشته است. شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی (به‌استثنای انرژی، غذا و تنباکو) در ۱۲ ماه منتهی به آگوست ۲۰۲۴ به میزان ۳.۶ درصد افزایش‌یافته است که بالاتر از ۳.۳ درصد ثبت‌شده در ماه جولای است. علاوه بر این، شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده، شامل هزینه‌های مسکن مالکان بدون تغییر نسبت به اعداد ماه قبل، ۳.۱ درصد در ۱۲ ماه منتهی به آگوست ۲۰۲۴ افزایش‌یافته است. براساس این گزارش، بیشترین تاثیر کاهشی بر نرخ‌های سالانه ذکرشده مربوط به قیمت سوخت، رستوران‌ها و هتل‌ها بوده است. از سوی دیگر، کمترین سهم مربوط به نرخ پرداختی بلیت هواپیما بوده که قیمت‌های آن در سال جاری افزایش‌یافته اما یک سال قبل کاهشی بوده است.

۳۶.۲۵ میلیون

داده‌های دولت ژاپن نشان می‌دهد که جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر ژاپن به بالاترین حد خود یعنی به ۳۶.۲۵ میلیون نفر رسیده است. براساس گزارش اداره آمار وزارت امور داخلی و ارتباطات، درحالی‌که جمعیت کل کشور رو به کاهش بوده است، جمعیت افراد ۶۵ ساله و بالاتر به ۲۹٫۳ درصد از جمعیت افزایش‌یافته است که بالاترین سهم در میان کشورهای جهان به شمار می‌رود. به گفته اقتصاددانان مورگان استنلی، این داده‌ها نگرانی‌های بیشتری در مورد تغییرات جمعیتی و بحران نیروی کار در این کشور ایجاد می‌کند. در همین حال، داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ تعداد کارگران ۶۵ ساله و بالاتر ژاپن برای بیستمین سال متوالی افزایش یافت و به رکورد ۹٫۱۴ میلیون نفر رسید. براساس روندهای اخیر، طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات جمعیت و تأمین اجتماعی، انتظار می‌رود که نسبت افراد مسن ژاپن همچنان در حال افزایش باشد و در سال ۲۰۴۰ به ۳۴٫۸ درصد از کل جمعیت برسد. در همین حال، تحقیقات اخیر مورگان استنلی تخمین زده است که براساس روندهای جمعیتی گذشته، کل نیروی کار می‌تواند از حدود ۶۹٫۳ میلیون در سال ۲۰۲۳ به حدود ۴۹٫۱ میلیون در سال ۲۰۵۰ کاهش یابد.

۴.۷۵ درصد

فدرال رزرو نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه کاهش داد و به ۴.۷۵ تا پنج درصد رساند. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد تصمیم گرفته است نرخ بهره فدرال را ۵۰ واحد پایه کاهش دهد. این کاهش بین ۴.۷۵ تا پنج درصد بود. در بیانیه سیاست پولی، فدرال رزرو آمده است اقتصاد «با سرعت ثابت» به رشد خود ادامه می‌دهد. فدرال رزرو مجدداً تأکید کرده است که افزایش مشاغل کند شده و نرخ بیکاری پایین مانده است. علاوه بر این، بانک مرکزی آمریکا خاطرنشان کرد تورم به‌تدریج به سمت سطح هدف ۲ درصد در حال حرکت است، اما همچنان «تا حدودی بالاست». فدرال رزرو تأکید کرد داده‌های آتی را به‌دقت ارزیابی خواهد کرد تا در صورت بروز خطراتی که می‌تواند مانع دستیابی به اهداف کمیته شود، آماده تنظیم موضع سیاست پولی مناسب باشد.

۱۳٫۷ میلیارد پوند

برای اولین بار از دهه ۱۹۶۰ تاکنون، انباشت بدهی‌های انگلیس در سال منتهی به آگوست ۴٫۳ درصد افزایش‌یافته است که به چالشی جدید برای ریچل ریوز رئیس خزانه‌داری سلطنتی تبدیل خواهد شد. ابعاد چالشی که خزانه‌داری سلطنتی در آستانه ارائه بودجه پاییز با آن مواجه است، با افزایش بدهی ملی انگلیس به بالاترین سطح از دهه ۱۹۶۰ و سقوط اعتماد مصرف‌کنندگان آشکارشده است. ارقام دفتر آمار ملی انگلیس نشان می‌دهد که انباشت بدهی‌های معوق دولت در ماه آگوست به ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است که بالاترین سطح از سال ۱۹۶۱ است، زیرا استقراض ماهانه بیشتر از حد انتظار افزایش‌یافته است. براساس آخرین آمار رسمی، استقراض دولت، تفاوت بین مخارج بخش عمومی و درآمد دولت، ۱۳٫۷ میلیارد پوند بوده است که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۳٫۳ میلیارد پوند افزایش داشته است و سومین کسری بالای ماه آگوست از زمان شروع رکوردهای ماهانه در ژانویه ۱۹۹۳ است. بدهی ملی انگلیس، مجموع تمام کسری‌ها، در طول سال منتهی به آگوست با ۴٫۳ واحد درصد افزایش به ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسید، به این معنی که انباشت بدهی کلی برابر باارزش سالانه همه تولید اقتصاد انگلیس است.

۲ درصد

مرکز آمار کانادا اعلام کرد تورم سالانه مصرف‌کننده کانادا در ماه آگوست به هدف بانک مرکزی این کشور، یعنی ۲ درصد رسید. این رقم نسبت به ۲.۵ درصد افزایش سالانه در ماه جولای کاهش‌یافته که نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجهی از رشد ۸.۱ درصدی سالانه ثبت‌شده در ماه ژوئن ۲۰۲۲ است؛ زمانی که بالاترین میزان برای شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ۳۹ سال گذشته را ثبت کرده بود. اداره آمار کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش نرخ تورم در ماه آگوست تا حدی به دلیل کاهش قیمت‌ سوخت بوده است، بااین‌حال، هزینه بهره وام مسکن و اجاره، بیشترین سهم را در افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آگوست داشتند. به‌طور ماهانه، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آگوست نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش یافت که کمتر از تخمین‌های بازار بود.این رقم همچنین نسبت به کاهش ۰.۴ درصدی ماهانه در ماه جولای کاهش نشان می‌دهد. کاهش ماهانه به دلیل کاهش قیمت‌های حمل‌ونقل هوایی، بنزین، پوشاک و کفش و تورهای مسافرتی بوده است.

۴.۷ درصد

پس‌ازآن که تولید صنعتی دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آگوست به پایین‌ترین حد در ۵ ماه گذشته کاهش یافت، گلدمن ساکس و سیتی‌گروپ پیش‌بینی‌های خود برای رشد اقتصادی چین را به ۴.۷ درصد کاهش دادند. فعالیت ضعیف اقتصادی چین در ماه اگوست توجه را به بهبود کند اقتصاد این کشور جلب کرده و نیاز به اقدامات محرک بیشتر برای تقویت تقاضا را برجسته کرده است. رشد متزلزل این اقتصاد، بانک‌های جهانی را بر آن داشته است تا پیش‌بینی‌های خود در سال ۲۰۲۴ را به زیر هدف دولت، یعنی حدود ۵ درصد کاهش دهند. گلدمن ساکس پیش‌ازاین پیش‌بینی می‌کرد رشد کل سال برای اقتصاد ۴.۹ درصد باشد، درحالی‌که سیتی‌گروپ رشد ۴.۸ درصدی را پیش‌بینی کرده بود. داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که تولید صنعتی چین در ماه اگوست ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش‌یافته است و پایین‌ترین رشد را از ماه مارس نشان داد. خرده‌فروشی چین در ماه آگوست ۲.۱ درصد افزایش یافت که از ۲.۷ درصد افزایش در جولای کاهش‌یافته است.

موضوعات :
در همین رابطه