رادیو مجازی اتاق ایران - 24 مهر 1403

در سایه رقابت جهانی در حوزه فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی

تایوان و کره برای ساخت ابرکارخانه‌های تراشه در امارات مذاکره می‌کنند

شرکت‌های «تولیدکننده نیمه‌هادی‌های تایوان» یا TSMC و سامسونگ الکترونیک برای ساخت ابرکارخانه‌های تراشه در حال مذاکره با امارات متحده عربی هستند.

02 مهر 1403
کد خبر : 70984
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه به نقل از افراد نزدیک به تعاملات و استراتژی‌های در حال بررسی توسط طرف‌های معامله، گزارش داد که شرکت‌های TSMC و سامسونگ با امارات متحده عربی برای بررسی زوایای مختلف ساخت کارخانه‌های بزرگ در خاورمیانه گفتگو کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که مدیران ارشد TSMC اخیراً از این کشور حاشیه خلیج‌فارس بازدید کرده‌اند تا در مورد طرح‌های ساخت مجتمع‌های کارخانه‌ای که با برخی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین تأسیسات این شرکت در تایوان قابل‌مقایسه باشد، بحث کنند.

سامسونگ الکترونیکس مستقر در کره جنوبی نیز در حال بررسی سرمایه‌گذاری در ساخت تأسیسات تولید تراشه در این کشور در سال‌های آینده است. در این گزارش آمده است که رهبران ارشد این شرکت کره جنوبی اخیراً برای بررسی این ایده به امارات سفرکرده‌اند.

امارات در تلاش برای تثبیت موقعیت خود به‌عنوان یک مرکز جهانی برای فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی، تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را برای توسعه صنعت فناوری داخلی خود افزایش داده است. در این گزارش آمده است مذاکرات با مقامات امارات هنوز در مراحل اولیه است.

با افزایش سرعت قراردادهای فناوری و افزایش نگرانی واشنگتن در مورد نفوذ پکن در امارات، کشمکشی میان آمریکا و چین در منطقه ایجادشده است. TSMC و سامسونگ با مقامات آمریکایی که نگران ارسال احتمالی تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته از کارخانه‌های مستقر در امارات به چین هستند، مذاکره کرده‌اند.

الکس کاپری، مدرس ارشد دانشکده بازرگانی دانشگاه ملی سنگاپور، می‌گوید که آمریکا احتمالاً به امارات متحده عربی برای همکاری نکردن با چین فشار وارد خواهد، زیرا تراشه‌های پیشرفته مرتبط با هوش مصنوعی در این کارخانه‌ها تولید می‌شود.

در همین رابطه