رادیو مجازی اتاق ایران - 4 مهر 1403

باهدف احیای اقتصاد

بانک مرکزی چین از بسته بزرگ تقویت اقتصادی رونمایی کرد

بانک مرکزی چین از بسته بزرگی از اقدامات باهدف احیای اقتصاد در حال رشد این کشور رونمایی کرد.

03 مهر 1403
کد خبر : 71000
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پان گونگ‌شنگ، رئیس بانک خلق چین، بانک مرکزی چین، روز سه‌شنبه از برنامه‌هایی جدید برای کاهش هزینه‌های استقراض و اجازه دادن به بانک‌ها برای افزایش وام‌دهی خود خبر داد.

این اقدام پس‌ازآن صورت می‌گیرد که مجموعه‌ای از داده‌های ناامیدکننده، انتظارات را در ماه‌های اخیر افزایش داده است که دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری هدف رشد ۵ درصدی خود را از دست خواهد داد. پس از اعلام پان، بازارهای سهام در آسیا جهش کردند.

پان که در یک کنفرانس خبری نادر در کنار مقامات دو تنظیم‌کننده مالی دیگر صحبت می‌کرد، گفت که بانک مرکزی مقدار پول نقدی که بانک‌ها باید در ذخایر نگه‌دارند را کاهش می‌دهد؛ که به‌عنوان نسبت‌های الزامی ذخیره الزامی  یاRRR  شناخته می‌شود.

RRR  در ابتدا نیم درصد کاهش می‌یابد، در اقدامی که انتظار می‌رود در پی آن حدود ۱ هزار میلیارد یوان برابر ۱۴۲ میلیارد دلار یا ۱۰۶ میلیارد پوند آزاد شود. پان افزود که ممکن است در اواخر سال این اقدام تکرار شود.

اقدامات بیشتر باهدف تقویت بازار املاک بحران‌زده چین شامل کاهش نرخ بهره برای وام‌های مسکن موجود و کاهش حداقل پیش‌پرداخت برای همه انواع خانه‌ها به ۱۵ درصد است. صنعت املاک و مستغلات این کشور از سال ۲۰۲۱ با رکود شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند. در پی این بحران چندین توسعه‌دهنده بزرگ سقوط کرده‌اند و تعداد زیادی خانه فروخته نشده و پروژه‌های ساختمانی ناتمام باقی‌مانده‌اند.

اقدامات محرک اقتصادی جدید بانک مرکزی چین تنها چند روز پس‌ازآن صورت می‌گیرد که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را برای اولین بار در بیش از چهار سال گذشته با مقداری بیشتر از حد معمول کاهش داد. این خبر قیمت سهام را بالاتر برد و شاخص‌های سهام عمده در شانگهای و هنگ‌کنگ را بیش از ۴ درصد افزایش داد.

موضوعات :
در همین رابطه