رادیو مجازی اتاق ایران - 14 مهر 1403

رئیس اتاق قزوین در نشست خبری با اهالی رسانه

مهم‌ترین خواسته امروز بخش خصوصی، تک‌نرخی شدن ارز است

مهدی عبدیان، رئیس اتاق قزوین با اشاره به اینکه قواعد رفع تعهدات ارزی منجر به رشد واردات و تضعیف صادرات می‌شود، گفت: مهم‌ترین خواسته امروز بخش خصوصی، تک‌نرخی شدن ارز است که درباره آن با مقامات دولت نیز صحبت کرده‌ایم.

15 مهر 1403
کد خبر : 71111
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین، گفت: برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کارآمد شدن دفاتر خارج از کشور، تصمیم گرفتیم با کمک سایر اتاق‌های کشور گروهی راه‌اندازی کنیم تا از ظرفیت این دفاتر حداکثر استفاده انجام شود و قرار است با هماهنگی چند اتاق بازرگانی که دفاتر خود را در روسیه، امارات متحده عربی، ترکیه ارمنستان، افغانستان، آذربایجان راه‌اندازی کرده و یا خواهند کرد، بتوانیم به دستاوردهای بهتری برسیم.

مهدی عبدیان در نشست خبری با اهالی رسانه در استان قزوین، افزود: با توافقی که با اتاق‌های بازرگانی سایر استان‌ها داشتیم، قرار است دفاتر نمایندگی با حضور بقیه استان‌ها به‌صورت گروهی راه‌اندازی شود تا کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری را داشته باشد و دفاتر نمایندگی در حوزه صادرات به هفت استان دیگر کشور هم خدمات ارائه دهد.

او با اشاره به رشد ۳ برابری صدور کارت بازرگانی در استان قزوین، اظهار کرد: ۱۳۲۲ کارت بازرگانی و عضویت در دوره جدید اتاق قزوین صادر شده و تعداد افراد دارای کارت بازرگانی در استان قزوین از ۶۶۰ به ۱۹۸۲ نفر رسیده که رشد بیش از ۳ برابری داشته است.

عبدیان ادامه داد: در گذشته کارخانجاتی که در قزوین فعال شود که کارت بازرگانی خود را از اتاق تهران گرفته بودند و سهم سه در هزار و چهار در هزار خود را پرداخت نمی‌کردند که این موضوع با پیگیری اتاق قزوین در دوره ششم احیا شده است.

رئیس اتاق قزوین اظهار کرد: ما به دنبال منافع شخصی نیستیم؛ هدفمان ایجاد تغییر و تحول در اتاق قزوین است و در برابر منافع اتاق با کسی تعارف نداریم.

رئیس اتاق قزوین در بخش دیگری از این نشست، تصریح کرد: ناترازی انرژی مهم‌ترین مشکل تولید است و با توجه به روند کنونی هیچ امیدی به دولت برای حل آن نداریم مگر ارز تک‌نرخی شود و از مشکلات بیشتر جلوگیری شود. با گزارش اعلام شده این ناترازی در سال‌های آینده به ۵۰ درصد خواهد رسید و در این شرایط به واحدهای صنعتی انرژی بر هم برق داده می‌شود و این روند به ورشکستگی منجر می‌شود.

او ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، ناترازی برق و گاز تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد می‌رسد و بحث تابستان و زمستان هم نیست؛ ازاین‌رو باید در این حوزه با حساسیت و جدیت برای رفع ناترازی‌ها وارد عمل شد.

رئیس اتاق قزوین گفت: باوجود ناترازی انرژی، متأسفانه همچنان شاهد فروش و واگذاری انشعاب برق به واحدهای تولیدی است که جای سؤال دارد. به واحدهایی که انرژی‌بر هستند هنوز مجوز می‌دهند این در حالی است که کاسپین با ۴۵۰ واحد و حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل، ۸ مگاوات کسری برق دارد اما سال گذشته به یک واحد تولیدی هشت مگاوات برق داده شده است.

او با تأکید بر اینکه پیمان‌سپاری ارزی مهم‌ترین مانع صادرات است، اضافه کرد: درحالی‌که تولیدکننده، مواد اولیه را با ارز بازار آزاد می‌خرد، بعد از صادرات محصول باید ارز حاصل شده را به نرخ نیمایی به واردکنندگان عرضه کند که این موجب رشد واردات و تضعیف صادرات می‌شود.

او اظهار کرد: مهم‌ترین خواسته امروز بخش خصوصی تک‌نرخی شدن ارز است و در صحبت‌هایی که با علی طیب‌نیا، مشاور عالی اقتصادی رئیس‌جمهور داشتیم، درباره تک‌نرخی شدن ارز به فعالان اقتصادی قول مساعد داده شده است

عبدیان گفت: نباید کسری درآمدی تأمین اجتماعی از جیب تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی پرداخت شود، طرح تطبیق عناوین شغلی توسط سازمان تأمین اجتماعی، دست کردن در جیب کارفرمایان و دزدی آشکار است. کارگران برای بازنشستگی به تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند اما متأسفانه تأمین اجتماعی کارگران را ترغیب به شکایت از کارفرمایان به بهانه تطبیق عناوین شغلی می‌کند و از این راه میلیاردها تومان کارفرمایان جریمه می‌شوند.

رئیس اتاق قزوین ادامه داد: این اقدام تأمین اجتماعی در حالی است که کارگران از آن جریمه‌ها هیچ سودی نمی‌برند و همه در جیب سازمان می‌رود که در این خصوص قطعاً تولیدکنندگان از طریق دستگاه قضایی پیگیر حق خود خواهند بود.

موضوعات :
در همین رابطه