رادیو مجازی اتاق ایران - 30 مهر 1403

باهدف حمایت از رشد اقتصادی

چین نرخ‌ وام‌های کلیدی را کاهش می‌دهد

دولت چین نرخ‌های وام‌دهی معیار را به دنبال کاهش نرخ‌های دیگر در ماه گذشته، به‌عنوان بخشی از بسته اقدامات محرک برای احیای اقتصاد کاهش داد.

30 مهر 1403
کد خبر : 71278
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی چین باهدف احیای اقتصاد این کشور، و در ادامه روند کاهش نرخ بهره که از ماه گذشته آغازشده است،‌ نرخ اولیه وام یک‌ساله خود را با ۲۵ واحد کاهش به ۳٫۱ درصد از ۳٫۳۵ درصد رسانید، درحالی‌که نرخ بهره وام پنج‌ساله با همان حاشیه به ۳٫۶ درصد از ۳٫۸۵ درصد قبلی کاهش یافت. نرخ‌های وام آخرین بار در ماه جولای کاهش یافت.

پان گونگ شنگ، رئیس بانک خلق چین هفته گذشته در یک مجمع مالی گفت که نرخ‌های وام در ۲۱ اکتبر بین ۲۰ تا ۲۵ واحد کاهش خواهد یافت.

بانک مرکزی در ۲۴ سپتامبر نرخ ذخایر الزامی بانک‌ها را تا ۵۰ واحد پایه و نرخ بازپرداخت معکوس هفت‌روزه را ۲۰ واحد کاهش داد که تهاجمی‌ترین محرک از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون به شمار می‌رود و شامل اقداماتی برای حمایت از بخش بیمار املاک و افزایش مصرف است. همچنین در ماه گذشته نرخ تسهیلات وام میان‌مدت ۳۰ واحد کاهش یافت.

بیشتر وام‌های جدید و معوق در چین یک‌ساله هستند، درحالی‌که نرخ پنج‌ساله بر قیمت‌گذاری وام مسکن تأثیر می‌گذارد. از زمان اجرای سیاست‌های کاهشی از ۲۴ سپتامبر، شاخص CSI۳۰۰  (شاخص بورس شانگهای و شنژن) رکوردهایی را برای جابه‌جایی‌های روزانه شکسته است و در کل بیش از ۱۴ درصد افزایش‌یافته است. یوان در این دوره ۱ درصد در برابر دلار کاهش‌یافته است.

بااین‌حال، با توجه به اینکه شور و شوق اولیه جای خود را به نگرانی در مورد اینکه آیا حمایت از سیاست برای احیای رشد اقتصاد چین کافی خواهد بود یا خیر، سهام در جلسات اخیر دچار نوسان شده است.

داده‌های روز جمعه نشان داد که رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم کمی بهتر از حد انتظار بوده است، اگرچه سرمایه‌گذاری در املاک بیش از ۱۰ درصد در ۹ ماه اول سال کاهش‌یافته است. خرده‌فروشی و تولید صنعتی اما در ماه سپتامبر افزایش‌یافته است.

مقامات در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه ابراز اطمینان کردند که اقتصاد می‌تواند به هدف رشد سالانه دولت در حدود ۵ درصد دست یابد و کاهش دیگری را نسبت ذخیره بانک‌ها تا پایان سال اعلام کردند.

موضوعات :
در همین رابطه