شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

عضو هیات‌رئیسه اتاق اردبیل

ایجاد مرکز تجاری ایران در آذربایجان، نقطه قوت توسعه روابط دو کشور است

رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران راه اندازی مرکز تجاری ایران در آذربایجان را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد.

03 اسفند 1395
کد خبر : 7150
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عبدالرضا بیگناه، عضو هیئت‌رئیسه اتاق اردبیل گفت: راه‌اندازی مرکز تجاری اتاق ایران در باکو بستر مناسبی را فراهم کرده تا توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور اتفاق بیفتد.

بیگناه به سفر چند ماه پیش مسئولان استان اردبیل به روسیه و آذربایجان اشاره کرد و افزود: در این سفر شاهد راه‌اندازی مرکز تجاری اتاق ایران در روسیه و آذربایجان با محوریت استان اردبیل بودیم که این حرکت فضای خوبی را فراهم کرده تا بیش از گذشته بتوانیم با مشارکت سرمایه‌گذاران و تجار و بازرگانان به تقویت روابط کمک کنیم.

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران از حذف قوانین مزاحم برای تقویت و توانمندسازی توسعه روابط ایران و آذربایجان با همکاری و مشارکت تجار اردبیلی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته قوانین مزاحم و ناآشنایی تجار و بازرگانان ما با فضای تجاری آذربایجان برخی شرایط سخت و نامناسبی را رقم‌زده بود اما در حال حاضر با راه‌اندازی مرکز تجاری در روسیه و آذربایجان شاهد راهنمایی و هدایت تجار و بازرگانان به سمت بهره‌وری بیشتر و گرفتن امتیازات متعدد در کشور همسایه هستیم.

وی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی سابق بسیاری از بازرگانان اردبیلی و تبریزی در موقعیت بحرانی کشور آذربایجان کمک‌حال مردم آذربایجان شدند و به‌رسم همسایگی در صادرات مواد اولیه غذایی بیشتر از انتظار ظاهر شدند.

بیگناه به مشکلات تجارت با کشور آذربایجان اشاره کرد و افزود: پیش از این به علت عدم وجود بانک و صرافی مشترک، خود تجار مجبور بودند پول را بین دو کشور حمل کنند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اردبیل اضافه کرد: باوجود اتاق مشترک ایران و آذربایجان و با بهره‌برداری از  دفتر تجاری ایران در آذربایجان می توان روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهیم. بسیاری از تجار و بازرگانان ایرانی به‌ویژه  تجار اردبیلی در سال‌های گذشته با آذری‌ها در فعالیت‌های تجاری به‌صورت اشتراکی سهیم بوده‌اند در حال  حاضر نیز  امیدواریم با ایجاد بندر خشک و اتصال راه‌آهن کشور آذربایجان به مرزهای کشور ما در شمال استان اردبیل فصل نوینی از  فعالیت‌های اقتصادی برای بازرگانان دو کشور فراهم شود.

بیگناه بیشترین ظرفیت استان اردبیل را در توسعه روابط اقتصادی بر پایه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات مناسب محصولات صیفی و سبزی، میوه و تره‌بار و همچنین عرضه عسل ناب سبلان به کشورهای همسایه اعلام کرد.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود در این سفر که به‌عنوان کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان برگزار می‌شود بتوانیم با راهکارهای مناسب تسهیلی را در مسیر صادرات فراهم کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه