رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمآباد، گفت: دلیل اصلی عدم استفاده از ابزار تأمین مالی در بازار سرمایه، آگاهی کم فعالان اقتصادی از آن است. بسیاری از واحدها، بازار سرمایه را با نام بورس میشناسند؛ اما بازار سرمایه فراتر از بورس است.
محمد خاکی در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین، با نگاهی به وضعیت بورس طی چند سال گذشته، افزود: بورس در چند سال اخیر دچار چالش شده و شرایط رو به نزولی را پشت سر گذاشته است، بخشنامههای متعددی درباره بورس صادر شده و همین اقدامات اعتماد مردم و واحدهای اقتصادی به آن را کاهش داده است. بنابراین استقبال و تمایل برای بهرهگیری از این بازار کم است؛ با این وجود باید توجه داشته باشیم که بازار سرمایه فراتر از بورس است و ابزاری در اختیار دارد که میتوانیم با کمک آنها تأمین مالی را تسهیل کنیم.
بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، هر واحد صنعتی متناسب با نیازی که دارد، میتواند از ابزار جدید تأمین مالی بازار سرمایه بهره ببرد و برای این منظور به نشستهای تخصصی آشنایی با بازار سرمایه نیاز دارد.
خاکی علت دیگر عدم اقبال نسبت به بازار سرمایه را نرخ بهره بالای تأمین مالی از بازار سرمایه نسبت به تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: شاید نرخ بهره این بازار از بانک بیشتر باشد؛ اما به طور کلی پول پرقدرتتری را برای بلندمدت در اختیار واحد اقتصادی قرار میدهد و امکان سرمایهگذاری بلندمدتتر را فراهم میکند. در مقابل تسهیلات بانکی کوتاهمدت هستند که برای سرمایهگذاری چندان مناسب نیست. با این منافع و نقدینگی پرقدرت، نرخ بهره پوشش داده میشود.
او ادامه داد: مأموریت اتاق ایران و اتاقهای استانی این است که پرداختن به روشهای جدید برای تأمین مالی واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی را توضیح دهند و آموزش یا مشاورههای لازم را در این باره در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.
رئیس اتاق خرمآباد تأکید کرد: در حال حاضر بانکها مکلف هستند تسهیلات تکلیفی را در اولویت کاری خود قرار دهند، بنابراین منابع کمی را میتوانند در قالب تسهیلات به صاحبان صنایع و واحدهای اقتصادی، اختصاص دهند. پس باید این واحدها برای تأمین نقدینگی موردنیاز خود به سراغ بازار سرمایه بروند.
او ادامه داد: روشهای مبتنی بر اوراق بدهی و اوراق مشارکت از جمله ابزاری هستند که بازار سرمایه در اختیار واحدهای اقتصادی قرار میدهد. البته تنوع این ابزار و روشها بالاست و تنها باید شناخت و آگاهی خود را نسبت به آنها افزایش دهیم. اتاقها باید پیشرو باشند در شناساندن این ابزار جدید به اعضا از طریق خدمات مشاورهای، اقدام کنند.