رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

دبیر کل سازمان جهانی بسته‌بندی

به آینده صنعت بسته‌بندی ایران خوش‌بین هستیم

همایش «نقش بسته‌بندی در بازارهای بین‌المللی» با حضور دبیر کل سازمان جهانی بسته‌بندی و دبیر شورای سیاست‌گذاری صنعت بسته‌بندی کشور در اتاق کرمان برگزار شد.

04 اسفند 1395
کد خبر : 7164
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیر کل سازمان جهانی بسته‌بندی بابیان اینکه 50 کشور دنیا در این سازمان عضو هستند، گفت: بالا رفتن کیفیت زندگی مأموریت اصلی ماست که منجر به یک بسته‌بندی بهینه خواهد شد.

کیت آلفرد پیرسون، به عضویت سه‌ساله ایران در سازمان جهانی بسته‌بندی (WPO) اشاره و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های این سازمان وجود بسته‌بندی مناسب در تمام دنیا دانست و یکی از مزایای عضویت در سازمان جهانی بسته‌بندی مشارکت با تجار و بازرگانان سراسر دنیاست.

پیرسون اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری بسته‌بندی ایران توانسته از طریق شبکه‌سازی با 50 کشور دنیا ارتباط برقرار کند و اهداف خود را پیش ببرد که ما به آینده صنعت بسته‌بندی ایران خوش‌بین هستیم. 

صنعت بسته‌بندی به بخش خصوصی واگذار شود

رئیس اتاق کرمان گفت: فعالان بخش خصوصی در زمینه بسته‌بندی خلاقیت و علاقه‌مندی بسیاری دارند و بهتر است همه امور این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود.

سید مهدی طبیب زاده به نقش تعیین‌کننده بسته‌بندی در صادرات کشور اشاره کرد و افزود: عضویت در سازمان جهانی بسته‌بندی و همچنین تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت بسته‌بندی نشان از درک موضوع و برداشتن گام‌هایی مثبت در این رابطه است اما این موضوع نباید دولتی شود و مانند سایر فعالیت‌های دولتی پیش رود.

طبیب زاده ادامه داد: درگذشته بی‌رقیب بودن برخی محصولات ما باعث شده بود که به صنعت بسته‌بندی نگاه فنی نشود اما در حال حاضر به دلیل رقابت شدید در بازارهای جهانی، توجه به صنعت بسته‌بندی برای بازارهای هدف صادراتی بسیار مهم است.

وی بیان کرد: اتاق کرمان آمادگی حمایت از هرگونه فعالیت در راستای توسعه صنعت بسته‌بندی را دارد و باید بیش از گذشته به این صنعت اهمیت داده شود.

55 درصد بازارها با بسته‌بندی مناسب به دست می‌آید

در ادامه رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز بسته‌بندی را یکی از حلقه‌های مفقوده کسب‌وکار در رسیدن به بازارهای جهانی دانست و گفت: حدود 55 درصد بازارها با توجه به بسته‌بندی مناسب به دست می‌آید که پرداختن به این صنعت می‌تواند به ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و رونق اقتصادی بیشتر منجر شود.

محمدعلی محمد میرزاییان، با اشاره به اینکه پس از برجام فرصت خوبی برای جهش صادرات و توسعه صنعت بسته‌بندی کشور فراهم‌شده افزود: یکی از اهداف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برون‌گرایی اقتصاد است که پرداختن به صنعت بسته‌بندی می‌تواند باعث تحقق این مهم شود.

وی خاطرنشان کرد: با بسته‌بندی کالاها ارزش‌ افزوده بالایی ایجاد می‌شود که پیشرفت در این زمینه می‌تواند به افزایش توان صادراتی کشور کمک کند.

بسته‌بندی، فروشنده خاموش است

در ادامه این همایش، دبیر شورای سیاست‌گذاری صنعت بسته‌بندی کشور با اشاره به فعالیت این صنعت در سطوح بین‌المللی، ملی گفت: بسته‌بندی یک علم بین‌رشته‌ای است که از سال 1970 میلادی تاکنون دوره‌های تحصیلی و آموزشی بسیاری در کشورهای مختلف در این زمینه برگزارشده است.

افشین فخر، با تأکید بر اینکه صنعت بسته‌بندی یک فروشنده خاموش است، افزود: بسته‌بندی به محیط‌زیست و اقتصاد وابسته است و کالاهای مختلف با بسته‌بندی مناسب ارزش‌افزوده بالایی پیدا می‌کنند به‌طوری‌که بین 30 تا 50 درصد ارزش‌افزوده کالا با بسته‌بندی به وجود می‌آید.

فخر با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی دغدغه اصلی ما بسته‌بندی محصولات است، اظهار کرد: عدم بسته‌بندی و همچنین بسته‌بندی نامناسب این محصولات موجب تلفات بخشی از آن‌ها می‌شود.

فخر بیان کرد: بخش خصوصی متولی اصلی حوزه بسته‌بندی است و از این‌رو فعالان اقتصادی باید برای نهادینه کردن این مهم ورود کنند.

وی طراحی را یکی از حوزه‌های بسیار مهم در بسته بندی کشور عنوان کرد و گفت: باید در طراحی‌ها، ایده جدید و نوآوری وجود داشته باشد تا ضمن تأمین ایمنی و سلامت محصولات غذایی، بتوان ارزش‌افزوده بیشتری را نیز به دست آورد.

همایش نقش بسته‌بندی در بازارهای بین‌المللی توسط کمیسیون بازرگانی و با حضور رئیس اتاق کرمان، جمعی از اعضای هیات نمایندگان، دبیر کل سازمان جهانی بسته‌بندی و دبیر شورای سیاست‌گذاری صنعت بسته‌بندی کشور در اتاق کرمان برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه