رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

مدیر روابط بین‌الملل اسکانیا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ایران تنها شریک صنعتی ـ تولیدی اتوبوس‌های اسکانیا در خاورمیانه

نماینده ارشد مذاکره‌کننده بین‌المللی شرکت اسکانیا گفت: در یک سال پس از برجام توانستیم میزان قابل ماحظه‌ای از محصولات این شرکت را در بازارهای ایران به فروش برسانیم.

15 اسفند 1395
کد خبر : 7239
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
نماینده ارشد مذاکره‌کننده بین‌المللی شرکت اسکانیا گفت: در یک سال پس از برجام توانستیم میزان قابل ماحظه‌ای از محصولات این شرکت را در بازارهای ایران به فروش برسانیم.

سارا اووربای،‌ مدیر روابط بین‌الملل شرکت اسکانیا

همزمان با سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران در چند روز گذشته گروهی متشکل از فعالان اقتصادی و صنعتی این کشور نیز همراه با هیئت دیپلماتیک، به ایران سفر کرده و با فعالان بخش خصوصی کشور نشست‌های دوجانبه‌ای برگزار کردند؛ از آنجایی که سوئد از دیرباز با فعالان اقتصادی ایران به خصوص در صنعت خودورسازی سنگین همکاری نزدیک داشته، در این سفر نیز تعدادی از مدیران رده‌بالای شرکت خودروسازی اسکانیا به عنوان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت تولیدکننده کامیون و انواع اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری با فعالان اقتصادی ایران دیدار و گفت‌وگو داشتند.

اسکانیا پس از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی در سال گذشته میلادی، 991 دستگاه کامیون به ایران فروخته که معادل 37 درصد بازار «خودروهای باری سنگین» ایران تخمین زده می‌شود. همچنین در همین سال (2016) این شرکت در بخش اتوبوس نیز تعداد 792 دستگاه اتوبوس شهری و جاده‌ای به ایران فروخت که معادل 65 درصد سهم بازار «خودروهای مسافری سنگین» ایران محسوب می‌شود.

شرکت عقاب‌افشان از سال 2000 شریک اسکانیا در تولید و فروش اتوبوس‌های اسکانیا و شرکت ماموت‌دیزل نیز از سال ۲۰۰۸ با واردات قطعات کامیون‌های اسکانیا از سوئد و برزیل و سپس تولید کامیون‌های اسکانیا در ایران، شریک این شرکت در منطقه بوده است.

سارا اووربای نماینده شرکت اسکانیا (بخش تولید اتوبوس) درباره تداوم همکاری این شرکت سوئدی با صنعت حمل و نقل و خودروسازی ایران گفت: اسکانیا سال‌هاست که از طریق شرکت عقاب‌افشان با ایران همکاری دارد و من دورنمای بسیار خوبی از ادامه این همکاری‌ها دارم.

وی ایران را شریک اقتصادی بسیار خوبی برای اسکانیا دانست و افزود: اگرچه این همکاری‌ها در سطح دو شرکت خصوصی است، اما بدون حمایت دولت‌های ایران و سوئد اجرای آن غیر ممکن است.

اووربای در پاسخ به پرسشی در خصوص امضای قراردادهای جدید همکاری اسکانیا با شرکت‌های ایرانی اظهار کرد: قرارداد این شرکت با عقاب‌افشان همچنان پابرجاست؛‌ اما امضای قرارداد با شرکت‌های جدید بستگی به ظرفیت ایران در زمینه تولید و فروش انواع اتوبوس‌های اسکانیا دارد. شرکت سوئدی مایل است تا حجم تولید محصولات خود در نقاط مختلف ایران را توسعه دهد.

مدیر روابط بین‌الملل شرکت اسکانیا در پاسخ به پرسشی درباره برآورد ظرفیت صنعت حمل و نقل ایران در استفاده از اتوبوس‌های اسکانیا تصریح کرد: تا پیش از اعمال تحریم‌ها، تولید و فروش محصولات اسکانیا در ایران با میزان قابل ملاحظه‌ای انجام می‌شد که در سال‌های تحریم، از این میزان کاسته شد. اما ما در سال گذشته که توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 امضا شد،‌ مجددا توانستیم بازار بسیار خوبی در ایران ایجاد کنیم و حجم تولیدات‌مان را افزایش دهیم. ضمن اینکه به ادامه این روند در سال آینده نیز با توجه به ثبت درخواست‌های متعددی که داشته‌ایم، امیدواریم.

مدیر ارشد بازاریابی بین‌المللی اسکانیا درباره توسعه فعالیت اسکانیا در میان همسایگان ایران در دوره پسابرجام با لحاظ صادرات محصولات خود به سایر کشورهای خاورمیانه، بیان کرد: اولویت اصلی ما در امضای قرارداد همکاری با ایران، توسعه بازار داخلی این کشور است اما صادرات محصولات‌مان به سایر کشورهای منطقه از طریق تولیدات شرکت عقاب‌افشان را نیز مد نظر داریم.

وی ایران را تنها شریک صنعتی اسکانیا در منطقه عنوان کرد و یادآور شد: اسکانیا به جز شرکت عقاب‌افشان، هیچ شریک صنعتی دیگری در منطقه ندارد و محصولات اسکانیا در خاورمیانه تنها در ایران تولید و به همسایگان صادر می‌شود؛‌ ضمن اینکه بنا داریم تا این روند را حفظ کنیم و قصد ایجاد شرکت‌های نمایندگی تولید اتوبوس‌های اسکانیا در سایر کشورهای خاورمیانه را نداریم. اما کسب بازارهای این کشورها و ایجاد شرکت‌های تجاری فروش محصولات اسکانیا در آنها، برای ما مهم است.

در همین رابطه