روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد:

قمیت مسکن ماه گذشته 4 درصد رشد داشته نه 7 درصد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: از سال 71 تا 94 قیمت مسکن به دلیل نبود شاخص‌های علمی و تکنیکال هزار درصد افزایش داشته است.

09 اسفند 1395
کد خبر : 7283
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: از سال 71 تا 94 قیمت مسکن به دلیل نبود شاخص‌های علمی و تکنیکال هزار درصد افزایش داشته است.

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و ایران

حسام عقبایی در حاشیه چهارمین نمایشگاه املاک و مستغلات با تأکید بر اینکه از او بارها سوال می‌شود که چرا مسکن قیمت‌گذاری نمی‌شود و چرا نهادهای نظارتی بر روی قیمت‌ها ورود نمی‌کنند، گفت: ایران کشوری است که بر اساس اسلام مالکیت در آن محترم شمرده می‌شود و مالکان بر روی املاک خود مسلط هستند، بنابراین برای جلوگیری از رشد قیمت‌ مسکن باید تولید مسکن افزایش یابد و افکار عمومی به سمت و سویی برود که با قیمت حقیقی مسکن آشنا شوند.

وی با اشاره به رونمایی از شاخص‌گذاری قیمت محله از سوی برخی وب سایت‌ها گفت: راه‌اندازی و رونمایی از شاخص‌گذاری قیمت محله نباید اینگونه باشد که برخی مالکان دچار توهم قیمت شوند و برخی سوداگرانه به این بخش ورود کنند و قیمت‌ها را بالاتر از حد متعارف معرفی کنند.

عقبایی اضافه کرد: اگر شاخص قیمت ارائه می‌شود ممکن است قابلیت اجرا نداشته باشد و مالک با اعلام این قیمت‌ها مخالفت کند، بنابراین باید شاخص‌‌گذاری قیمت محله از یکسری اهداف و ضوابط پیروی کند.

وی با اشاره به اینکه از سال 71 تا سال 94 قیمت مسکن از رشد نامتعارفی برخوردار بوده است، گفت:‌ نبودن و ندادن شاخصهای علمی و تکنیکال باعث شده قیمت مسکن از سال 71 تا 94 میزان 104 برابر شده و هزار درصد افزایش یابد.

عقبایی در پاسخ به سوال خبرنگاران که نمونه‌ای از شاخص‌گذاری قیمت محله در دولت نهم و دهم اجرا شد و بر اساس آن قیمت مسکن در برخی محله‌ها تعیین و اعلام شده اما این برنامه و این طرح موفقیت‌آمیز نبود، گفت: طرح بلوک‌بندی قیمت‌ها در دولت نهم و دهم از همان زمان که اجرا و در معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و استارت خورد اتحادیه املاک با آن طرح مخالفت کرد و ما جزء مخالفان آن طرح بودیم.

وی افزود: در حوزه مسکن که کالای همگن نیست نمی‌توانیم قیمت مسکن را به صورت بلوک‌بندی و به طور مشخص اعلام کنیم چرا که به عنوان مثال در یک خیابان قیمت یک آپارتمان با یک آپارتمان دیگر متری چند میلیون تومان تفاوت قیمتی دارد.

وی افزود: پس شاخص‌گذاری قیمت محله بلوک‌بندی نیست بلکه دادن اطلاعات عمومی به مصرف‌کننده‌ها است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که روز گذشته بانک مرکزی اقدام به دادن آمار در خصوص افزایش قیمت مسکن کرد، گفت: اتحادیه املاک به طور کامل و مشخص تمام معاملات مسکن را رصد می‌کند. بنابراین اینکه بانک مرکزی اعلام می‌کند قیمت مسکن 7.6 درصد افزایش دارد را قبول نداریم چرا که طی بررسی‌های انجام شده از سامانه ثبت املاک قیمت مسکن در یک ماه گذشته 4 درصد افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: مراجع دولت، مرکز آمار و بانک مرکزی و حتی شخص وزیر راه و شهرسازی در روی قیمت و وضعیت بازار اشراف کامل ندارند بنابراین اینکه بگوییم نظر بانک مرکزی به عنوان نهاد دولتی رد می‌شود بر مذاکرات و مناقشات اقتصادی چندان قشنگ نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بارها به بنده به عنوان رئیس اتحادیه املاک گفته می‌شود که شما اگر اعلام کنید قیمت مسکن گران شده است مسکن رونق می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که به او پیشنهاد می‌کنند برای رونق مسکن اعلام کند قیمت مسکن گران شده است دولتی‌ها هستند، گفت: ما به حرف دولتی‌ها گوش نمی‌کنیم اما این فئودال‌ها هستند که می‌گویند بگویید قیمت مسکن گران شده است.

به گفته عقبایی حجم معاملات در دی ماه و بهمن ماه نسبت به آذرماه و مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه دلیل اینکه مدت بازپرداخت اقساط مسکن از سوی بانک مسکن از 12 سال به 13 سال افزایش نمی‌یابد را نمی‌داند، گفت: بانک مسکن دوست ندار‌د بازپرداخت مسکن از 12 به 13 سال افزایش یابد چرا که بانک توسعه‌ای نبوده و تجاری است.

در همین رابطه