رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

فاطمه دانشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

پالایشگاه‌های نفت خوزستان در برابر فاجعه ریزگردها مسئولیت دارند

فاطمه دانشور رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق ایران معتقد است: طبق استانداردهای دنیا اولین جایی که در آن احساس مسئولیت اجتماعی می‌شود، پالایشگاه‌های نفت است. بنابراین پالایشگاه‌ها باید بگویند چه میزان از درآمد خود را صرف خوزستان و اصلاح مشکلات اجتماعی آن کرده‌اند.

10 اسفند 1395
کد خبر : 7295
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فاطمه دانشور رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق ایران معتقد است: طبق استانداردهای دنیا اولین جایی که در آن احساس مسئولیت اجتماعی می‌شود، پالایشگاه‌های نفت است. بنابراین پالایشگاه‌ها باید بگویند چه میزان از درآمد خود را صرف خوزستان و اصلاح مشکلات اجتماعی آن کرده‌اند.

فاطمه دانشور، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران - عکس: زهرا رمضانی

فاطمه دانشور در حاشیه همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی که عصر دوشنبه 9 اسفند در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: مشارکت دادن بنگاه‌های اقتصادی در رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی موضوعی است که سال‌ها در ایران مورد غفلت واقع شده است؛ ماجرای ریزگردها در خوزستان نمونه‌ای است که می‌توان در این راستا مورد بررسی قرار داد. ما پالایشگاه‌های نفت را در خوزستان داریم و این استان بیشترین مشکلات را در حوزه زیست‌محیطی فقر و سایر مشکلات اجتماعی دارد.

رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق ایران با بیان اینکه وزارت نفت و دستگاه‌های تابعه باید بگویند که در حوزه مسئولیت اجتماعی چه کارهایی انجام داده‌اند، اظهار کرد: طبق استانداردهای دنیا اولین جایی که در آن احساس مسئولیت اجتماعی می‌شود، پالایشگاه‌های نفت است. بنابراین پالایشگاه‌ها باید بگویند چه میزان از درآمد خود را صرف خوزستان و اصلاح مشکلات اجتماعی آن کرده‌اند. می‌توان با اختصاص بخشی از درآمد پالایشگاه به حوزه مسئولیت اجتماعی، مشکلات فعلی این استان را در حوزه زیست‌محیطی و ریزگردها حل کرد. همچنین بخشی از این درآمدها را به درمان بیماران ریوی استان اختصاص داد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اتفاقی که در ساختمان پلاسکو رخ داد، ادامه داد: مسئولیت این فاجعه بیش از همه متوجه آنهایی است که این مجموعه را اداره می‌کردند؛ از مالکان ساختمان گرفته تا کسبه آنجا مهم‌ترین فاکتور مسئولیت اجتماعی برای یک کسب و کار را که ایمنی است، رعایت نکردند. این موارد نشان می‌دهد که ما از نظر شاخص‌های کسب و کار بسیار عقب هستیم. از نظر شاخص‌های جهانی نیز جایگاه خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه، طرح مسئولیت اجتماعی در شورای شهر تهران به تصویب رسید، گفت: بیشترین معضلی که در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌های تابعه شهرداری تهران مورد توجه است به‌کارگیری کودکان در شرکت‌های کارفرمایی سازمان مدیریت پسماند است. این وضعیت به نوعی نقض حقوق کودک است و نشان می‌دهد شهرداری فاکتورهای مسئولیت اجتماعی را رعایت نمی‌کند.

دانشور خاطرنشان کرد: حتی از نظر شاخص‌های بین‌المللی رعایت شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و اداری در دستگاه‌هایی همچون شهرداری نوعی مسئولیت اجتماعی است که شهرداری تهران علاقه‌ای به اجرای شفافیت اداری ندارد و نتوانست لایحه مسئولیت‌های اجتماعی را تحویل شورای شهر تهران بدهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران درباره همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی اتاق ایران نیز گفت: این همایش با حضور دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد تا بنگاه‌های اقتصادی وارد حوزه مسئولیت اجتماعی شوند؛ متأسفانه در حال حاضر بنگاه‌ها نقشی در فعالیت‌های اجتماعی ندارند و اگر نقشی هم داشته باشند، بیشتر در موضوع‌های خیریه است که باید این دیدگاه اصلاح شود.

در همین رابطه