مبلاد با سعادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 24 دی 1403

با تحقق صادرات 3580 میلیارد دلاری

مازاد تجاری چین در سال 2024 به هزار میلیارد دلار رسید

چین در سال ۲۰۲۴ مازاد تجاری تاریخی نزدیک به هزار میلیارد دلار را ثبت کرد که در نوع خود در تاریخ مدرن این کشور بزرگ‌ترین رقم به شمار می‌رود.

25 دی 1403 - 16:47
کد خبر : 72962
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صادرات چین در سال گذشته میلادی به 3.58 هزار میلیارد دلار رسید، درحالی‌که واردات این کشور به ۲٫۵۹ هزار میلیارد دلار رسید که ناشی از تسلط تولید در این کشور است. با تعدیل تورم، این مازاد از مازادهای کشورهای قدرتمند صادراتی گذشته مانند آلمان و ژاپن فراتر می‌رود که نشان‌دهنده نقش بزرگ چین در تجارت جهانی است.

این مازاد ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهد و صادرات قوی ماه دسامبر به رکورد یک‌ماهه ۱۰۴٫۸ میلیارد دلاری کمک کرده است. محصولاتی مانند خودروها، پنل‌های خورشیدی و لوازم الکترونیکی به رشد صادرات دامن زدند، زیرا چین براساس سیاست «ساخت چین ۲۰۲۵» بر سرمایه‌گذاری خود در تولید پیشرفته سرمایه‌گذاری کرد. در همین حال، به دلیل اینکه کشور به دنبال خوداتکایی و تولید داخلی بود، واردات کاهش یافت.

واکنش‌های جهانی به عدم تعادل تجاری متفاوت بوده و کشورهای صنعتی و درحال‌توسعه برای محافظت از بخش‌های تولیدی خود، تعرفه‌هایی را بر کالاهای چینی وضع کرده‌اند. کشورهایی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به تعطیلی کارخانه‌ها و از دست دادن مشاغل ناشی از رقابت با صادرات کم‌هزینه چین ابراز نگرانی کرده‌اند. بااین‌حال مقامات چینی این انتقادات را به‌عنوان اقدامات حمایتی علیه پیشرفت اقتصادی خود رد کرده‌اند.

در داخل، مازاد برخی از کشمکش‌های اقتصادی، ازجمله فروپاشی بازار مسکن که هزینه‌های مصرف‌کننده را کاهش داده است، جبران کرده است. درحالی‌که میلیون‌ها شغل ساختمانی از بین رفته است، بخش صادرات به رشد و ایجاد فرصت‌های شغلی در تولید، مهندسی و تحقیقات ادامه داد. رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۵ درصد برآورد شده است که بیشتر آن به صادرات وابسته است.

نفوذ جهانی رو به رشد چین در تولید، که اکنون یک‌سوم کالاهای صنعتی جهان را تولید می‌کند، سوا لاتی را در مورد پایداری و پویایی تجارت جهانی ایجاد می‌کند. با افزایش تعرفه‌ها و تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین، چین همچنان یک تأمین‌کننده رقابتی باقی می‌ماند و از مزیت‌های هزینه و زیرساخت‌های گسترده خود برای حفظ برتری خود در بازارهای جهانی استفاده می‌کند.

منبع: نیویورک‌تایمز

موضوعات :
در همین رابطه