رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، با اشاره به حضور هیات تجاری اتاق کرمان متشکل از نمایندگان 11 شرکت در نمایشگاه کراچی پاکستان در سال 1401، گفت: استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت و قراردادهای مناسبی نیز منعقد شد.
محمدعلی محمدمیرزائیان، در نشست کارگروه توسعه صادرات استان با موضوع «معرفی بازارهای صادراتی پاکستان و جایگاه کرمان در این بازار»، با بیان اینکه پاکستان میتواند بازار خوبی برای محصولات کرمان باشد، تصریح کرد: هر محصولی که در کرمان تولید میشود، قابلیت عرضه و فروش در بازار پاکستان را دارد، اما مسائل موجود در این مسیر باید با رایزنیهایی بررسی و حل کرد.
محمدمیرزائیان، یکی از مسائل تجاری با پاکستان را تعرفههای صادراتی دانست و خاطرنشان کرد: برای ایجاد پاویون در نمایشگاه پاکستان و همچنین حضور شرکتهای کوچک در این نمایشگاه، اتاق میتواند پیگیریهای لازم را انجام دهد و همچنین پیشنهاد میشود شرکتهای بزرگ نیز برای حضور در نمایشگاه و دریافت غرفه اقدام کنند.
ضرورت همکاری مجموعههای مختلف برای افزایش ارتباط تجاری با پاکستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیتهای کرمان برای تجارت با پاکستان، اظهار کرد: تجارت با پاکستان بسیار مهم است و اتاق کرمان، اداره صمت، اتاق اصناف و دولت باید برای افزایش روابط تجاری با پاکستان اقداماتی انجام دهند.
امیر حسن زاده، با بیان اینکه مباحث ارتباط تجاری با پاکستان در قالب یک پروپوزال تنظیم شود، اظهار کرد: دفتر نمایندگی کرمان در اتاق مشترک ایران و پاکستان باید ایجاد شود و همچنین در نمایشگاه کراچی سال جاری، برای حضور قدرتمند کرمان، اتاق کرمان در زمینه ایجاد پاویون در نمایشگاه محور باشد.
وی بر انجام اقدامات عملیاتی در ارتباط با تجارت با پاکستان تأکید کرد و افزود: ورود به بازار پاکستان نسبت به سایر بازارها آسانتر است و همچنین نزدیکی به پاکستان و وجود گذرگاههای رسمی از ظرفیتهایی است که میتواند ارتباط تجاری با پاکستان را افزایش دهد.
رشد مبادلات تجاری کرمان و پاکستان در نتیجه صادرات پسته
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار اتاق کرمان نیز در این نشست به ارائه گزارشی از بازارهای صادراتی پاکستان به عنوان یکی از بازارهای هدف پرداخت و اظهار کرد: پاکستان کشوری بسیار مصرف گرا با تراز تجاری منفی است زیرا واردات بیشتر از صادرات انجام میشود.
محمدامین عبدالله نژاد، با اشاره به اینکه صادرات پاکستان در سه بخش صنعت، کشاورزی و معدن است و ظرفیت بالایی در بخش معدن دارد، تصریح کرد: ایران در رتبه 11 واردات پاکستان قرار دارد و از سال 1400 مبادلات تجاری ایران و پاکستان روند صعودی داشته است.
وی در ادامه به مبادلات تجاری کرمان و پاکستان اشاره کرد و گفت: صادرات پسته کرمان به پاکستان افزایش یافته و همچنین مس، فولاد، آهن، پسته، محصولات صیفی، پلی اتیلن و مواد شیمیایی، فرش دستباف، لاستیک و محصولات سرامیکی از جمله محصولات تولید شده در کرمان است که بازار مصرف آنها در پاکستان وجود دارد.
عبدالله نژاد، در پایان به ارائه پیشنهاداتی برای ارتباط بهتر با پاکستان پرداخت و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی در فرایند فرآوری محصولات، تعیین مشوقهای صادراتی، ایجاد زیرساختهای لجستیک برای صادرات کالاهای سنگین وزن و تسهیل تشریفات گمرکی از جمله اقداماتی است که میتوان برای ارتباط تجاری بهتر با پاکستان انجام داد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیتهای تجاری پاکستان، گفت: پاکستان ظرفیت و بازار بسیار خوبی برای صادرات است؛ بیشترین تجارت این کشور به دلیل تجارت آزاد با چین است که این موضوع باید در ایران نیز مورد توجه باشد.
فهیمه دامرودی، برگزاری نشست های متعدد برای ارتباط بهتر تجاری با پاکستان را مهم دانست و گفت: برگزاری نشست B2B از سوی اتاق کرمان پیشنهاد شد که هماهنگیهای لازم آن انجام شده تا تجار بتوانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
در این نشست که با حضور مدیرکل صمت کرمان و جمعی از فعالان تجاری همراه بود، بازارهای صادراتی پاکستان و جایگاه کرمان در این بازارها مورد بررسی قرار گرفت. توجه به تعرفههای گمرکی، تقویت شرکتهای مدیریت صادرات (EMC)، ورود شرکتهای صنعتی کرمان برای صادرات به پاکستان، ایجاد سکوی گوشت در کرمان، توسعه زیرساختهای حمل و نقل و حل مشکلات این بخش و ایجاد نمایشگاه مجازی از توانمندیهای کرمان در پاکستان و… از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.