رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

مولاوردی در همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار در اتاق اصفهان

جایگاه زنان در زمینه اقتصاد و سیاست هنوز مطلوب نیست

اولین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در اتاق اصفهان برگزار شد.

15 اسفند 1395
کد خبر : 7360
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار با حضور شهین دخت مولا وردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، زهرا سعیدی نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و فرزانه شرف بافی اولین بانوی فارغ‌التحصیل دکترای هوافضا در کشور به همت معاونت بانوان اتاق اصفهان برگزار شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از مباحث اصلی توسعه میزان بهره‌مندی درست از ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و استعدادهای نیروی انسانی جامعه است و ازآنجاکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، نادیده گرفتن بانوان موجب اختلال در نظام فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

شهین دخت مولاوردی، افزود: یکی از عناصر محوری رشد و توسعه کشور حلقه اتصالی است که باید بین آموزش و اشتغال ایجاد شود که متأسفانه این مهم هنوز در کشور ما محقق نشده است.

مولاوردی با بیان اینکه زنان ایران در حوزه آموزش و بهداشت از وضعیت نسبتاً مطلوبی در بین کشورهای منطقه برخوردار هستند، افزود: متأسفانه در زمینه توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی هنوز با جایگاه مطلوب بسیار فاصله داریم؛ در دولت به دنبال راهکارهایی برای افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان در جامعه هستیم که البته الزاماً به معنای اشتغال تمام‌وقت دولتی نیست.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌های خود دو گروه زنان سرپرست خانوار و دختران تحصیل‌کرده را در اولویت قرار داده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه افزود: از دیگر برنامه‌های در دست ما برطرف کردن چالش‌های زنان شاغل و ایجاد توازن میان کار و زندگی زنان است و به همین منظور بسته حمایتی زنان در حال تدوین است.

مولاوردی تصریح کرد: تدابیر مختلفی پیش‌بینی‌شده تا بحث ساعات کار منعطف و شناور راه‌اندازی شده و مجدداً مهدکودک‌هایی در جوار ادارات با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: عنوان شصت و یکمین اجلاس کمیسیون مقام زن توانمندسازی اقتصادی زنان در دنیای در حال تغییر کار است و در این اجلاس اولویت با توانمندسازی زنان روستایی و بومی است.

مولاوردی همچنین با تأکید بر نقش مهم تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در ارتقای جایگاه زنان در مبحث کارآفرینی گفت: توجه به یادگیری مهارت‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آینده بسیار حائز اهمیت است.

رشد بانوان در استان‌های مذهبی ازجمله اصفهان بیشتر است

رئیس اتاق اصفهان بابیان اینکه مفتخرم که معاونت بانوان به‌خوبی توانسته رسالت خود را در حوزه توانمندسازی بانوان ایفا کنند، خواستار حمایت دولت و مجلس به جهت تشویق و پشتیبانی از زنان شد.

عبدالوهاب سهل‌آبادی، افزود: بهتر است به‌جای تلاش برای افزایش مرخصی زایمان بانوان، زنان کارآفرین را با اعطای تسهیلات مختلف یاری کنیم.

رئیس اتاق اصفهان تصریح کرد: باید برای بیکاری زنان به‌ویژه بیکاری زنان تحصیل‌کرده چاره‌اندیشی شده و قوانین خاصی را برای ورود آن‌ها به شغل‌های مرتبط با تحصیلاتشان فراهم کرد.

سهل‌آبادی با تأکید بر اینکه داشتن پوشش اسلامی مانع مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی نخواهد شد، گفت: رشد بانوان در استان‌های مذهبی ازجمله اصفهان بیشتر است و باید زنان ما مسئولیت خود را درک کنند.

با افزایش شایستگی‌ها می‌توان گام بلندی در مسیر توسعه کشور برداشت

نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ازآنجاکه مهم‌ترین ویژگی‌های ایرانی‌ها حماسه‌آفرینی است و نقش مؤثر زنان موفق ایرانی در حماسه فجر و دفاع مقدس بر همگان آشکار است، امروز به حماسه اقتصادی نیاز داریم و برای موفقیت در جنگ اقتصادی که دشمنان نظام بر کشور ما تحمیل کردند باید تک‌تک آحاد جامعه ازجمله زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اقدام کنند.

زهرا سعیدی افزود: زنان این سرزمین صد در صد در اقتصاد سهیم هستند زیرا نه‌تنها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند بلکه مربی نیمه دیگر جمعیت جامعه نیز هستند.

سعیدی تأکید کرد: به‌منظور حفظ شأن و منزلت بانوان و تحکیم بنیان خانواده و با معرفی الگوی مناسب و افزایش شایستگی‌ها می‌توان گام بلندی در مسیر توسعه کشور برداشت.

نماینده شهرستان مبارکه در مجلس در پایان سخنان خود گفت: لازم است زنان سرپرست خانوار از جانب دولت به لحاظ بیمه‌ای حمایت شوند.

لازمه توسعه در آینده وجود زنان توانمند در جامعه است

معاون امور بانوان اتاق اصفهان ضمن بیان اینکه لازمه توسعه در آینده وجود زنان توانمند در جامعه است، گفت: توسعه زمانی محقق می‌شود که بتوان افراد توانمند تربیت کرد و ازآنجاکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند تنها زنان توانمند می‌توانند کودک پرسشگر و توانمند تربیت کرده و خلاقیت در آن‌ها را پرورش دهند.

زهرا اخوان نسب، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از کلان‌روندهای جهانی تقویت توانمندی‌های فردی است، بر آن شدیم تا همایش امروز را با رویکرد بهینه کاوی تجربیات موفق زنان برگزار کنیم.

اخوان نسب گفت: منظور از بهینه کاوی استفاده از تجربیات موفق زنان فعال اقتصادی و ایجاد یک فایل اثرگذار برای آیندگان است.

معاون امور بانوان اتاق اصفهان افزود: لازمه حرکت در مسیر توسعه برنامه‌ریزی و ترسیم آینده زنان کشور خواهد بود.

اخوان نسب بابیان اینکه هدف ما ایجاد یک استراتژی مناسب برای کشور است، گفت: لازم است از تمام ظرفیت‌های نهان و آشکار موجود در کشور به نحو مطلوب استفاده شود.

 امروز نیازمند شتاب در توسعه هستیم

اولین بانوی فارغ‌التحصیل دکترای هوافضا در کشور گفت: توسعه خروج از یک وضعیت نامطلوب به وضعیت مطلوب بوده اما مبحث پایداری در توسعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید به‌صورت دائم و فزاینده از وضعیت مطلوب به وضعیت مطلوب‌تر برسیم.

فرزانه شرف بافی گفت: در کشور نیازمند تفکر سیستمی بوده تا در برنامه‌ها و روش‌ها ثبات ایجادشده و بر اساس یک نگاه ساختاریافته به بحث توسعه‌یافتگی بپردازیم. توسعه پایدار نیازمند مدیریت بهینه منابع است و با علم بهره‌برداری صحیح و برنامه‌ریزی درست می‌توان در توسعه به تداوم رسید.

شرف بافی ضمن بیان شاخص‌های اندازه‌گیری توسعه پایدار افزود: یکی از معیارهای اندازه‌گیری توسعه پایدار در کشور ما معیار تحصیلاتی و برخورداری جمعیت روستایی و شهری از خدمات آموزشی به‌صورت یکسان است.

وی گفت: موانع اشتغال زنان در ایران شامل موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و موانع اقتصادی نیز شامل عواملی چون ناکافی بودن مهارت‌های زنان، کار در خانه بدون دستمزد و اختلاف سطح دستمزد و نوع مشاغلی است که برای زنان در نظر گرفته می‌شود.

شرف بافی با تأکید بر اینکه امروز نیازمند شتاب در توسعه هستیم تصریح کرد: ازآنجاکه رشد موانع فرهنگی و اجتماعی تأثیر مستقیمی بر روی اقتصاد کشور دارد لازم است این موانع هر چه زودتر مرتفع شوند.

در پایان این همایش نیز پنل تخصصی عوامل مؤثر در مشارکت زنان در بازار کار برگزار و مقالات برتر در این موضوع معرفی‌شده و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد.

موضوعات :
در همین رابطه