رادیو مجازی اتاق ایران - 14 بهمن 1403

در نشست شب گردشگری کرمان تاکید شد

صنعت گردشگری برای توسعه، نیازمند فضای مناسب بین‌المللی است| مهم‌ترین مسئله در جذب گردشگر خارجی، امنیت است

در نشست شب گردشگری کرمان عنوان شد که وقتی فضا امنیتی باشد، گردشگری خارجی نمی‌تواند رونق گیرد. بخش خصوصی باید در مقابل فشارهای وارد به صنعت گردشگری از منافع صنف خود دفاع کرده و درخواست خسارت کند.

24 بهمن 1403 - 10:17
کد خبر : 73607
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«شب گردشگری کرمان» عنوان نشستی است که همزمان با هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، توسط اتاق کرمان برگزار شد. در این نشست که با حضور محمدعلی طالبی استاندار کرمان، محمدرضا باهنر نماینده اسبق مجلس، حسین مرعشی فعال سیاسی، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق ایران و مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان و دیگران برگزار شد، از ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفتند.

نقشه راهی برای توسعه استان کرمان تدوین شود

در ابتدای این نشست مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان گفت: کرمان به دلیل جذابیت ذاتی خود، مقصد گردشگری سنتی در کشور است اما به اقتصاد گردشگری در کرمان به صورت هدفمند  نوین توجه زیادی نشده است. این استان جاذبه و زیرساخت‌هایی خوبی دارد اما این ظرفیت‌ها به‌خوبی معرفی نشده است.

 رئیس اتاق کرمان ادامه داد: در این استان زنجیره ارزش گردشگری تشکیل نشده و این ظرفیت‌ها به‌خوبی معرفی نشده است. باید در حوزه معرفی این ظرفیت‌ها به دقت کار کنیم.

طبیب‌زاده تصریح کرد: در حوزه گردشگری، پروژه‌های بزرگی در کرمان در دست اجراست ولی همه این امکانات درنهایت به جذب گردشگر کمک چندانی نمی‌کند . گردشگران به دلیل جذابیت سنتی به این استان وارد می‌شوند نه به دلیل کارکردهای مدیریتی.

او ادامه داد: چه باید کرد تا گردشگران، این استان را به‌عنوان مقصد مهمی بشناسند. به هر حال کرمان مرکز رویدادهای بین‌المللی نیست و باید این شهر، رویدادمحور معرفی شود. 

طبیب‌زاده با اشاره به حضور استاندار، شهردار، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق کرمان و دیگر سیاست‌گذاران حوزه گردشگری در نشست «شب گردشگری کرمان» گفت: اگر جمع‌بندی نشست این باشد که وضعیت امروز نتیجه تصمیمات نادرست است، باید شیوه سیاست‌گذاری در بخش گردشگری استان کرمان تغییر کند. باید نقشه راهی برای توسعه استان کرمان تدوین شود و در آن نقشه راه به اقتصاد گردشگری توجه خاصی شود.

باید در حوزه ساخت هتل برای جذب گردشگر سرمایه‌گذاری شود

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران هم در نشست گردشگری کرمان گفت: گردشگری جایگاه مهمی در اقتصاد ملی دارد و باید برای تقویت این حوزه تلاش شود. ایران ظرفیت بزرگی در حوزه گردشگری دارد اما تا امروز به آن شکلی که باید، این ظرفیت‌ها معرفی نشده است.

رئیس اتاق ایران به ضعف زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری اشاره کرد: کمبود هتل یکی از مشکلاتی است که باید به موقع برای رفع آن اقدام شود. باید در این مسیر سرمایه‌گذاری کافی صورت گیرد. اسکان مسافر یکی از مسائلی است که باید در شهرهای مختلف ایران مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت‌های کافی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی فراهم شود.

 رکن توسعه گردشگری، بخش خصوصی توانمند است

در ادامه محمدعلی طالبی استاندار کرمان هم گفت: استان کرمان به دلیل گسترده بودن جغرافیا و تنوع اقلیمی بالا، ظرفیت توسعه گردشگری خوبی دارد. این استان بالاترین میزان آثار ثبت‌شده و زیرساخت نسبتاً خوبی برای توسعه گردشگری دارد. اگرچه زیرساخت‌های استان کرمان متناسب با ظرفیت استان نیست اما به نسبت استان‌های دیگر شرایط خوبی دارد. در حال حاضر در استان 5 فرودگاه و 2 راه‌آهن فعال است خطوط راه‌آهن دیگری هم در دست مطالعه و اقدام است.

استاندار کرمان افزود: ما در استان کرمان، گسترده‌ترین شبکه راه‌ها را داریم. بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در این استان فعال است و در حوزه گردشگری از هتل تا پارک سرمایه‌گذاری شده. با حمایت نهادهای مالی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان، می‌توانیم کارهای مناسبی انجام دهیم.

او ادامه داد: اگر برنامه مناسبی در توسعه گردشگری تدوین شود، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. البته برخی از محدودیت‌ها، مانعی در مسیر توسعه گردشگری است. باید همه نهادها، موضوع توسعه گردشگری را دنبال کنند. رکن توسعه گردشگری، بخش خصوصی توانمند است.

طالبی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان و شهرداری کرمان برای توسعه گردشگری تلاش می‌کنند. این فضایی است که نهادهای عمومی و بخش خصوصی و دولت باید در کنار هم قرار گیرند و باید از ظرفیت مردم هم استفاده شود.

به‌گفته استاندار کرمان توجه به بوم‌گردی به توسعه گردشگری در استان کمک خواهد کرد. در اردیبهشت‌ماه، استان کرمان میزبان جشنواره بوم گردی‌های کل کشور خواهد بود و این فرصت خوبی برای معرفی پتانسیل‌های استان است.

مهم‌ترین مسئله در جذب گردشگر خارجی، امنیت است

در بخشی از این نشست، حسین مرعشی، فعال سیاسی از جایگاه گردشگری در توسعه استان کرمان و اقتصاد ملی گفت. ورود گردشگر خارجی به کشور بسیار مهم است اما ایران ازجمله کشورهایی است که خروجی گردشگر آن بیشتر از ورود گردشگر به داخل است. زمانی یک‌میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد می‌شود و همان زمان 8 میلیون گردشگر از کشور خارج می‌شد.

او به گردشگر زیارتی اشاره کرد: مهم‌ترین بخش گردشگری کشور، گردشگری زیارتی است؛ گردشگرانی که به قم و مشهد سفر می‌کردند که معادل حج عمره از ایران بود اما متأسفانه موضوع سفارت عربستان بازار این حوزه را ویران کرد.

مرعشی افزود: مهم‌ترین مسئله در جذب گردشگر خارجی، امنیت است. وقتی فضا امنیتی باشد، گردشگری خارجی نمی‌تواند رونق گیرد. از طرفی گردشگری مذهبی نیاز به تور گردان ندارد و خیلی از کسب‌وکارهای این حوزه ازجمله تور گردان‌ها بیکارند. هیچ گردشگر اروپایی، آسیایی و حتی چینی به ایران نمی‌آید. اگرچه ایران با چین روابط اقتصادی بالایی دارد ولی در حوزه گردشگری، چین هم وضعیت ایران را برای شهروندان خود قرمز اعلام کرده است.

به‌گفته مرعشی راه‌حل بخشی از مشکلات حوزه گردشگری در اختیار دولت است و بخشی هم فراتر از دولت است.

بخش خصوصی در حوزه گردشگری از منافع خود دفاع نمی‌کند

او تأکید کرد: بخش خصوصی ما در حوزه گردشگری از خود و منافع خود به خوبی دفاع نکرده است. هنرمندان بهتر از هتلداران و گردشگران از خود دفاع کرده‌اند، اگرچه در اوایل انقلاب تحت فشارهای سنگین بودند. چرا بخش خصوصی در مقابل این فشارهای سنگین از خود دفاع نمی‌کند. چرا این مشکلات را به دولت و مجلس منعکس نمی‌کنید و درخواست جبران خسارت نمی‌کنید؟ مشکلات کشور نباید سرمایه‌گذاران یک صنعت را به صفر برساند. باید به مدیریت عالی کشور عنوان کرد که صنعت گردشگری برای کار و توسعه نیازمند فضای مناسب بین‌المللی است.

مرعشی ادامه داد: ما هم در عرضه و هم تقاضای گردشگر مشکل داریم. ما هم در سیستم حمل‌ونقل و هواپیما مشکل داریم و هم هزینه تمام‌شده بسیار بالاست. سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی در دبی و قطر به‌خوبی شکل کرده است. سالانه 80 میلیون جمعیت از فرودگاه دبی جابه‌جا می‌شود و 15 میلیون مسافر حتی به مدت چند روز در این شهر رسوب می‌کنند. حمل‌ونقل و قیمت عامل مهمی در جذب گردشگر است. قیمت تمام‌شده برای گردشگران در ایران بسیار بالاست.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در دستور کار قرار گیرد

او گفت: در گردشگری کرمان  باید روی گردشگری داخلی متمرکز شد. البته این حوزه هم تحت تأثیر عامل رشد اقتصادی است. تفریح آخرین انتخاب یک خانواده است. کشوری که متوسط رشد اقتصادی‌اش در 20 سال گذشته،2 درصد باشد، معلوم است که نمی‌تواند گردشگری‌اش رونق داشته باشد. باید به سمت رشد 8 درصدی اقتصاد حرکت کنیم. مجلس از برنامه چهارم توسعه رشد اقتصادی 8 درصدی را هدف گرفته است. باید اولین اولویت ما استفاده از ظرفیت‌های موجود باشد.

مرعشی در بخش دیگری از گفته‌های خود به برنامه‌های ناظر به آینده هم اشاره کرد: مهم‌ترین کار دولت باید رونق حمل‌ونقل ریلی، زمینی و هوایی باشد. باید خطوط راه‌آهن کرمان، خطوط اقتصادی باشد.

او مهم‌ترین ظرفیت‌های کرمان را شهداد، پارک ملی خبر و ریگ‌های یلان بم عنوان کرد. شهداد ظرفیت جذب سالی دو میلیون گردشگر دارد؛ پارک ملی خبر با چشمه‌سار و حیات‌وحش بی‌نظیرش ظرفیت خوبی برای گردشگری است. ریگ‌های یلان در بم ظرفیت بی‌نظیری است که 70 کیلومتر طول و 30 کیلومتر عرض دارد و امکان بزرگی برای گردشگری است.

ظرفیت گردشگری استان به‌خوبی معرفی شود 

محمدرضا باهنر نماینده اسبق مجلس هم در این نشست گفت: در حوزه حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی در استان کرمان مشکلاتی داریم. باید در معرفی این ظرفیت‌ها به زیرساخت‌های استان‌های یزد و اصفهان توجه شود؛ ظرفیت جذب گردشگر در آن دو استان بالاتر است. باید هتلداری و سازمان گردشگری و غیره باهم همکاری کنند تا فعالیت گردشگری برای سرمایه‌گذاران پرسود شود.

باهنر ادامه داد: مهم‌ترین عنصر، وجود مشتری است وگرنه فعالیت‌های اقتصادی به زیان می‌رسد. استارت‌آپ‌ها مدت‌ها یارانه می‌دهند تا جذب مشتری کنند و بعد از آن به فکر سوددهی بنگاه خود می‌افتند. اگر یک بیزنس مشتری نداشته باشد مفید فایده خواهد نبود. باید انجمن فعال در حوزه گردشگری داشته باشیم.

او تصریح کرد: البته منابع اقتصادی کرمان بالاست و این بنگاه‌های بزرگ اقتصادی باید بخشی از درآمد خود را در حوزه زیرساخت‌های کرمان سرمایه‌گذاری کنند. به‌عنوان‌مثال در سال چقدر پول از کرمان خارج می‌شود؟ باید بخشی از این پول‌ها به کرمان بازگردد. باید نهاد مردمی در حوزه گردشگری تأسیس شود و نکات ضعف شناسایی و برای رفعان تلاش شود.

باهنر تأکید کرد:  در شهر یزد خانه‌های سنتی به بوم‌گردی و اقامتگاه تبدیل‌شده و در کرمان این خانه‌ها تخریب‌شده است. مسئله امنیت زمانی در کرمان به مسئله‌ای جدی تبدیل‌شده بود و مانعی برای جذب گردشگر بود.

او پیشنهاد کرد: می‌توان سفرای کشورهای دیگر در ایران را به کرمان دعوت کرد. یا مهمان‌های خارجی رئیس‌جمهوری و معاون اول، به کرمان هم سفر داشته باشند. این‌ها یک ظرفیت تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان است.

برای توسعه گردشگری باید درهای ایران به روی گردشگران باز شود

مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی هم در این نشست که در اتاق ایران برگزارشده بود، گفت: برای توسعه کرمان باید به ظرفیت گردشگری توجه شود. باید به توسعه زیرساخت‌ها توجه شود. باید کرمان به اوج گردشگری خود برگردد. البته ورود گردشگر خارجی به ایران کمتر شده است. برای توسعه گردشگری باید درهای ایران به روی گردشگران باز شود.

فاطمی ادامه داد: در حوزه جذب گردشگری داخلی هم باید گفت که مردم ایران به دنبال مقاصد جدید گردشگری هستند و باید ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان برای مردم به‌خوبی معرفی شود.

برنامه‌های حوزه گردشگری منسجم و هم‌افزا باشد

سعید شاهرخی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی کرمان درباره ظرفیت گردشگری استان کرمان گفت که برنامه‌ها برای معرفی گردشگری استان، به‌صورت منسجم، هم‌افزا و برنامه‌ریزی‌شده اتفاق نمی‌افتد. ما در این حوزه به حرکت منسجم‌تری نیاز داریم. مثلاً ما برنامه 5 ساله توسعه گردشگری استان کرمان را آماده کرده‌ایم و باید برنامه‌های توسعه‌ای، دانش‌محور باشد. بخش گردشگری دانش‌محور است و ما هم با این نگاه این گروه را همراهی می‌کنیم.

برای توسعه کرمان باید نگاه سنتی را کنار بگذاریم

محسن تویسرکانی شهردار کرمان هم در این نشست از برخورد سلیقه‌ای با قانون گفت. توسعه استان باید در همه زمینه‌ها اتفاق افتد، از حمل‌ونقل، تاکسی‌ها، جاده‌ها، تا هتل‌ها و معابر عمومی. باید با هدف واحد برای توسعه کرمان کار کرد. برای حل این موارد باید نگاه‌های سنتی را کنار بگذاریم و نگاهی نو به ظرفیت‌های استان داشته باشیم.

جشنواره بوم‎گردی ملی اردیبهشت‌ماه در کرمان برگزار می‌شود

محمدرضا بهرامی نایب‌رئیس اتاق کرمان هم از جشنواره بوم‌گردی در استان کرمان گفت که در سال آینده برگزار خواهد شد. باید از الآن برای این رویداد برنامه‌ریزی شود و در تأمین هزینه‌ها، همه همراهی کنند.

در پایان این نشست، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان تفاهم‌نامه‌ای با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران امضا کرد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با اتاق مشترک ایران و امارات امضا شد. تفاهم‌نامه بعدی میان اتاق کرمان، اتاق اصفهان و اتاق یزد امضا شد.

در همین رابطه