رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

علی نیلی دبیر انجمن سیب‌زمینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

شایعه واردات سیب‌زمینی برای تخریب بازار مطرح شد

دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران گفت: در شرایط فعلی هم قیمت سیب‌زمینی و هم میزان تولید در یک وضعیت آرام قرار دارد که به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

15 اسفند 1395
کد خبر : 7365
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران گفت: در شرایط فعلی هم قیمت سیب‌زمینی و هم میزان تولید در یک وضعیت آرام قرار دارد که به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

علی نیلی، دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها شایعه‌ای مبنی بر واردات 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که بارها از سوی وزارت جهاد کشاورزی تکذیب شد.

منشأ این شایعه یک منبع خبری هندی بوده که اعلام کرده ایالت پنجاب 2 هزار و 800 تن سیب‌زمینی به روسیه و 5 هزار تن نیز به ایران صادر کرده است.

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نیز در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه امسال 5 میلیون و 200 هزار تن سیب‌زمینی در کشور تولید شده، اظهار کرد: ۵ یا ۱۰ هزارتن از این محصول عددی نیست که ما بخواهیم وارد کنیم ضمن اینکه هیچ نیازی هم به واردات آن نداریم.

نیلی: 5 هزار تن در برابر 5 میلیون تن رقمی نیست

علی نیلی دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایران درباره واردات 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی واردات سیب‌زمینی از هند را تکذیب کرده و واقعیت ندارد؛ چرا که اصلا 5 هزار تن در برابر 5 میلیون تن تولید داخل اصلا رقم چشمگیری نیست.

وی با بیان اینکه نشر این اخبار برای اثرگذاری بر قیمت سیب‌زمینی در بازار است، ادامه داد:‌ عده‌ای برای سوءاستفاده مدام این خبر را یادآوری می‌کنند که ایران از هند سیب‌زمینی وارد کرده است تا بازار این محصول خراب شود. این در حالی است که در شرایط فعلی هم قیمت سیب‌زمینی و هم میزان تولید ما در یک وضعیت آرام قرار دارد که به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی با تکذیب شایعه واردات 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند اعلام کرد: این شایعه پایه و بنیان اساسی ندارد؛ ضمن اینکه انجمن ملی سیب‌زمینی نیز پیگیر این موضوع خواهد بود که منشأ نشر این شایعه کجاست.

نیازی: تولید محصول مازاد بر مصرف داخل

محمدرحیم نیازی رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایران درباره شایعات واردت 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند اظهار کرد: از زمانی که قانون واردات مواد اولیه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت سلب و آن را به وزارت جهاد کشاورزی تفویض کرده، انجمن ملی سیب‌زمینی در جریان وضعیت واردات این محصول نیست؛ البته وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای واردات آن را تکذیب کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: امسال مقدار زیادی سیب‌زمینی در کشور تولید شد که مازاد بر مصرف داخلی است که سبب کاهش قیمت آن شده؛ بنابراین واردات این محصول به صرفه نیست.

عضو کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در پاسخ به سؤالی درباره میزان تولیدات سیب‌زمینی کشور در سال 95 گفت: سالانه 5 تا 5 و نیم میلیون تن سیب‌زمینی در ایران تولید می‌شود که رقم بسیار مناسبی است هرچند در سال‌های اخیر به دلیل آب‌بر بودن این محصول، وزارت جهاد کشاورزی دستور به کاهش سطح زیر کشت این محصول داده است.

وی با اشاره به صادرات سیب‌زمینی به عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در سال جاری، تأکید کرد: این موضوع نشان‌دهنده تولید این محصول بیش از نیاز و مصرف داخلی است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد انتشار شایعه واردات 5 هزار تن سیب‌زمینی از هند برای تخریب بازار این محصول و کاهش قیمت آن در بازار شب عید است.

 

موضوعات :
در همین رابطه