سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر، گفت: ارتقای سطح همکاریهای حملونقلی ایران با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان حاشیه دریای خزر ضرورت دارد.
سعید رسولی، سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش اقتصادی خزر، همکاریها در شقوق مختلف حملونقل را مهم ارزیابی و عنوان کرد: خوشبختانه طی موافقتنامههای دو جانبه و چند جانبه که پیش از این مدنظر قرار گرفته است، توانستیم موضوعات مهمی در پنلها، قطعنامه و گزارش نهایی شاهد باشیم و در مسیر ارتقای سطح همکاریهای ایران با کشورهای همسایه دریای خزر گام برداریم.
رسولی در مورد نحوه همکاریها، قدرالسهم، توسعه همکاریها و…، خاطرنشان کرد: با حضور وزیر حملونقل روسیه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی ایران، شاهد امضای ۲ سند بین وزرا بودیم که یک سند مربوط به نقشه راه همکاریهای حملونقلی ۲۰۲۵ ایران و روسیه و یک سند نیز مربوط به همکاری شرکت ساخت زیربنای حملونقل ایران با شرکت طرف مقابل خود بود.
او با اشاره به ضرورت افزایش همکاریهای دو و چندجانبه، خاطرنشان کرد: سطح این اجلاس به نحوی است که هر ۵ کشور برای توسعه همکاریهای خود در حوزه خزر توافق و اجماع و بر موضوعات مختلفی از جمله انرژی، محیط زیست، حملونقل، تجارت و…تأکید دارند.
سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: موضوع تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر از سوی ایران مطرح و برای این کنسرسیوم مأموریتهای متعددی شناسایی شد که یکی از آنها، تشکیل بانک اطلاعات جامع لجستیک مربوط به همه همسایگان دریای خزر بود.
رسولی افزود: همچنین موضوع دیگر توسعه گردشگری و مسافری دریایی در دریای خزر بود که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از سوی همه اعضا، مورد تأکید قرار گرفت.
او با بیان اینکه افزایش کشتیرانی منطقه، تکمیل و ایجاد سامانه مبادله اطلاعات الکترونیک برای تسهیل حملونقل در دریای خزر برای همه کشورهای همسایه دریای خزر، ذیل این کنسرسیوم تعریف شده است، عنوان کرد: بعد از اتمام این اجلاس با تصمیم ایران، قرار شد کارگروههایی تصمیمات اتخاذ شده را به صورت جدی و عملیاتی دنبال کنند، مسئلهای که موجب میشود خیلی سریع بتوان بر تصمیمات جامعه عمل پوشاند.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای استراتژی گسترش روابط کشور با همسایگان و غلبه بر سیطره سیاسی برخی کشورها و نیز تأثیر این همایش بر گشایشهای اقتصادی، اظهار داشت: در این اجلاس از سوی ایران تأکید شد که بر اجرای توافقات و تفاهمنامههای امضا شده تأکید کنیم چرا که در این خصوص، کار کارشناسی انجام شده و اراده دو کشور بر این بوده است.
رسولی افزود: گاهی اوقات به هر دلیلی به تصمیمات قبلی کمتر عمل میشود و اسناد جدیدی به امضا میرسد که در این اجلاس قرار شد با تشکیل کمیتههای مشترک کاری، موضوعاتی مطرح شده به صورت جدی مورد عمل قرار گیرد که به طور مثال میتوان به حذف موانع گلوگاهی و فرایندی در مرزهای مشترک بر اساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است، اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه هر کدام از کشورها در فرآیندها، بخشنامهها، قوانین و مقررات، موضوعاتی را مدنظر قرار دادهاند که مجموع آنها میتواند حرکت در مرزها را کند کرده و تحتالشعاع قرار دهد، عنوان کرد: این مسئله ترانزیت را تسهیل نمیکند و باید به آن توجه ویژه داشت.
سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوع دیجیتالی کردن کریدورها مقوله خیلی مهمی است که همه اعضا بر آن تأکید داشتند، گفت: این هدفگذاری باید خیلی سریع محقق شود و باید بتوانیم از تکنولوژی در حوزه کریدورها بهرهمند شویم تا شاهد فعالیت کریدورهای دیجیتالی، باشیم.
رسولی ادامه داد: استفاده حداکثری از ظرفیت کشتیرانی و رونق بخشی حملونقل کانتینری در دریای خزر دیگر موضوع مهمی بود که همه شرکتکنندگان در مورد آن اتفاق نظر داشتند و موضوع دیگر مربوط به تشکیل شرکتهای مشترک همکاری حملونقلی بود چرا که اگر شرکتهای مشترکی داشته باشیم که ذینفعان در آن شرکت دارای منفعت باشند، ترانزیت به خوبی شکل میگیرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه دیگر موضوع مهم در حوزه حملونقل هوایی بود که مورد تأکید قرار گرفت، بیان کرد: جابهجایی مسافر و کالا دیگر مسئله مهم مطرح شده بود و در پنل مربوطه، فرصت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و به جز ۵ معاون وزیر کشورهای حاشیه خزر که سخنرانی داشتند به ۲ نفر از فعالان اتاق بازرگانی فرصت سخنرانی داده شد تا مسائل خود را به صورت عملیاتی بیان کنند که خوشبختانه پیشنهادات بسیار خوبی هم داشتند و ما در عملیاتی کردن نظرات آنها مصمم هستیم.