رادیو مجازی اتاق ایران: 27 بهمن 1403

در نشست کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران مطرح شد

تردد کامیون‌ها از گذرگاه‌های مرزی تسهیل شود | لزوم ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه حمل‌ونقل

فعالان حمل‌ونقل و بین‌المللی با انتقاد از حضور پرتعداد دستگاه‌های غیر مرتبط با حمل‌ونقل در نقاط مرزی بر لزوم تسهیل تردد کامیون‌ها از گذرگاه‌های مرزی و ساماندهی سامانه‌های متعدد حمل‌ونقلی تأکید شد.

05 اسفند 1403 - 18:28
کد خبر : 73834
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فعالان حمل‌ونقل و بین‌المللی با انتقاد از حضور پرتعداد دستگاه‌های غیر مرتبط با حمل‌ونقل در نقاط مرزی بر لزوم تسهیل تردد کامیون‌ها از گذرگاه‌های مرزی و ساماندهی سامانه‌های متعدد حمل‌ونقلی تأکید شد.

کمیسیون حمل و نقل

نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران با حضور نماینده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با دستور کار بررسی آخرین اخبار حوزه حمل‌ونقل، تحولات حمل‌ونقل هوایی و وضعیت بیمه سبز برگزار شد.

مشاور کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران با اشاره به اینکه شرایط نامساعد اقتصادی، بخش حمل‌ونقل را نیز تحت تأثیر قرار داده است، گفت: تردد کامیون‌ها در برخی گذرگاه‌های مرزی با مشکلاتی مواجه شده؛ در مرز باشماق میزان توقف کامیون‌ها زیاد است و در مرز بازرگان نیز همچنان در سمت ایران کامیون‌های معطل می‌شوند.

محمود سالمی در نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران، اظهار کرد: در موضوع تردد کامیون‌ها به اروپا، مسیر ما به ترکیه محدود شده و مشکلاتی با این کشور داریم که ازقضا قصور اولیه درباره این مشکلات از جانب مسئولان خودمان بوده است.

در ادامه نشست، جواد سمساری لر، پیشکسوت صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به اینکه مشکلات حوزه حمل‌ونقل، قدیمی است و بسیاری ریشه داخلی دارد، گفت: اینکه در ایران سازمان‌های مختلف درگیر مسئله حمل‌ونقل هستند و در گذرگاه‌های مرزی کانکس مستقر می‌کنند، مرز را شلوغ می‌کند درحالی‌که مرز محل عبور است و نباید حساب کشی و حسابرسی‌های سازمانی را به این نقطه منتقل کرد.

سمساری لر افزود: موضوع دیگری که منجر به افزایش بوروکراسی در حوزه حمل‌ونقل شده، سامانه‌های متعددی است که برای ورود یک کامیون به کشور یا خروج بار از کشور باید در آنها ثبت اطلاعات شود و این مسئله بسیار برای فعالان حمل‌ونقل بین‌المللی زمان‌بر است.

او آنلاین نبودن خدمات کنوانسیون تیر در ایران را نیز مشکل دیگر صنعت حمل‌ونقل ایران عنوان کرد و گفت: ما گرچه در سال 1356 عضو کنوانسیون تیر شده‌ایم و بعد از انقلاب نیز بعد از مقطعی خروج از این کنوانسیون دوباره به آن پیوستیم؛ اما از نقش اصلی این کنوانسیون یعنی ایجاد تسهیلات برای عبور و مرور بین‌المللی بی‌بهره هستیم.

در ادامه نشست، زهرا بختیاری، مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) که به‌عنوان میهمان کمیسیون و بهانه 63 سالگی هما به نشست دعوت شده بود، گفت: ایران ایر در سه حوزه دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد هوانوردی و تحول دیجیتال در صنعت هوانوردی در حال برنامه‌ریزی و اقدام است و در همه این حوزه‌ها خواستار همکاری و حمایت اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی است.

بختیاری با اشاره به اینکه ایران ایر، ناوگان حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران است، افزود: شرکت هما باید هم وجهه دولتی و ناوگان حامل پرچم ایران را حفظ کند و هم در قالب یک کسب‌وکار اقتصادی، پیگیر ایجاد ارزش‌افزوده و توسعه و تقویت ناوگان خود باشد.

نماینده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران، اظهار کرد: گرچه در بُعد دولتی، فضای سیاسی بر ناوگان هما حاکم است اما در بخش اقتصادی، ساختار و رفتار این شرکت نظیر بخش خصوصی است و امکان استفاده از همه ظرفیت‌های آن در همکاری با بخش خصوصی به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده وجود دارد.

او با تأکید بر اینکه برند هما به ارزش 97 همت، همچنان دارای اعتبار جهانی است و لوگوی هما بعد از 63 سال همچنان در جایگاه شایسته‌ای قرار دارد، گفت: ایران ایر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تبلیغات دارد و به‌واسطه استقرار دفاتر نمایندگی این شرکت در بهترین نقاط کشور و جهان، بخش خصوصی می‌تواند از این ابزار برای معرفی محصولات و توانمندی‌های خود بهره ببرند.

بختیاری اظهار کرد: در بخش اقتصادی، ایران ایر مانند سایر شرکت‌های هواپیمایی با مشکلات تحریمی در بخش فنی و قطعه مواجه است اما در بعد سرویس و خدمات نباید دچار خودتحریمی شویم.

مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اشاره به اینکه این شرکت، نوسازی و توسعه ناوگان خود را دنبال می‌کند، گفت: بهترین مسیر برای ایران ایر، ایجاد درآمد از ظرفیت‌های موجود و استفاده از این منابع برای توسعه است و برای این منظور، از بخش خصوصی می‌خواهد که هما را عضو خانواده خود بداند و چنانچه پیشنهادی برای همکاری دوجانبه با استفاده از ظرفیت‌های هما دارد، آن را ارائه کند.

در بخش دیگر نشست با اشاره به اینکه توجه به صنعت گردشگری، یکی از هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه است، اعلام شد: برای شرایط فعلی صنعت حمل‌ونقل و بی‌توجهی مستمر که در بحث نوسازی ناوگان و اصلاح زیرساخت‌ها می‌شود، امکان دستیابی به هدف‌گذاری‌های حوزه گردشگری وجود ندارد؛ چراکه بخش حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی، یکی از محورهای اصلی توسعه گردشگری است.

همچنین اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران، با تأکید بر اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، جزو پایه‌های اصلی صنعت حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شود، اعلام کردند: ایران ایر درخواست‌ها و محورهای پیشنهادی خود برای همکاری با بخش خصوصی را به‌صورت مکتوب در اختیار کمیسیون قرار دهد تا اقدامات لازم برای بررسی این محورها و اجرای آنها انجام شود.

در بخش پایانی نشست، موضوع تعلیق ایران از کنوانسیون نظام بیمه هماهنگ کارت سبز که از آن به‌عنوان بیمه سبز یاد می‌شود، موردبحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد، برای رفع مشکلات پرداخت مستقیم به این کنوانسیون از ظرفیت‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استفاده شود.

در همین رابطه