رئیس کمیسیون واردات و تجارت داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: شکلات دبی به دلیل استفاده از کره پسته در فروش پسته ایران نیز تأثیر مثبت داشته، زیرا برای تولید این شکلات از پسته ایران استفاده میشود. در 6 ماهه دوم امسال حدود 115 هزار تن صادرات پسته داشتهایم که در کنار سایر عوامل، نقش شکلات دبی نیز در افزایش صادرات قابلتوجه بوده است.
کرمان، مظفر محمدی، در کارگاه بررسی تخصصی استراتژیهای برندینگ و راز موفقیت شکلات دبی در عصر دیجیتال، افزود: یکی از دلایل موفقیت برندینگ حمایت دولتهاست که این حمایت را در موفقیت شکلات دبی مشاهده میکنیم. همچنین در بحث مواد غذایی حضور در نمایشگاههای بینالمللی مانند گلفود دبی، سیال فرانسه و آنوگا آلمان و همچنین بررسی سایتهای موفق و استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند به برند شدن یک کالا کمک کند.
وی بیان کرد: یکی از دلایلی که نمیتوانیم در ایران برندینگ ایجاد کنیم، عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی WTO است. برای مثال پسته ایران توسط کشورهای دیگر بستهبندی شده و بهعنوان یک برند به فروش میرسد، اما ایران نمیتواند اینچنین برند ایجاد کند.
در ادامه این نشست راز موفقیت شکلات دبی در سه بخش روایت داستان، عوامل شهرت و چالشهای این برند مورد بررسی قرار گرفت و حاضران به بحث و تبادلنظر در رابطه با موفقیت برندینگ در کشور پرداختند. حمایت دولتها از برندسازی، آموزش، توجه به تاکتیکهای فروش، اعتمادبهنفس و چگونگی معرفی خود، خلاقیت در تبلیغات و ساختارسازی ازجمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.
کارگاه بررسی تخصصی استراتژیهای برندینگ و راز موفقیت شکلات دبی در عصر دیجیتال از سوی کمیته برندینگ و تجارت دیجیتال کمیسیونهای توسعه صادرات و واردات و تجارت داخلی اتاق کرمان برگزار شد و قرار است در جلسات آینده نیز عوامل موفقیت برندهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.