رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سلاح ورزی در مراسم افتتاح «شبکه مدیریت نوآوری ایران» مطرح کرد

حمایت اتاق ایران از حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازارهای بین‌المللی

شبکه مدیریت نوآوری ایران با حضور حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری افتتاح شد.

16 اسفند 1395
کد خبر : 7429
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«شبکه مدیریت نوآوری ایران» با حضور حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری افتتاح شد.

سلاح‌ورزی که به عنوان نماینده هیات رئیسه اتاق ایران در کمیته راهبری شبکه مدیریت نوآوری ایران حضور دارد، راجع به جایگاه کشور در شاخص‌های جهانی نوآوری گفت: در سال‌های 2015 و 2016 رتبه ایران در شاخص‌های بین‌المللی نوآوری رشد قابل توجهی داشته و در مقایسه با سال 2011، 28 رتبه بهتر شده است که این موضوع جای خوشحالی دارد.

حسین سلاح ورزی افزود: اما از طرف دیگر وقتی با هدف‌گذاری سند چشم‌انداز 1404 و کسب رتبه اول منطقه مقایسه کنیم، می‌بینیم که فاصله جدی و معناداری با این هدف‌گذاری داریم که ضرورت حضور و مشارکت فعالانه همه بخش‌ها برای تقویت حوزه نوآوری را ایجاب می‌کند.

رئیس اتاق خرم آباد نهادها را یکی از ارکان اصلی شاخص جهانی نوآوری برشمرد و گفت: یکی از مولفه‌های نهادی این شاخص‌، تسهیل فضای کسب و کار است که این موضوع نیز همبستگی جدی و مهمی با مفهوم نوآوری دارد.

سلاح ورزی افزود: یکی از اقدامات در دستور کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهبود و تسهیل فضای کسب و کار است و اتاق از حدود دو سه سال گذشته موضوع نوآوری و کسب و کارهای مرتبط با آن را به طور جدی دنبال می‌کند.

وی با اشاره به افتتاح صندوق نوآوری و شکوفایی اتاق های استانی گفت: با توجه به اینکه افتتاح شبکه‌های استانی صندوق هم در دستور کار است، اتاق‌های استانی هم می‌توانند در این صندوق نقش خود را ایفا کنند.

نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گفت: ماده ششم این قانون وظیفه ایجاد نظام آماری از فعالیت‌های اقتصادی را به اتاق ایران واگذار کرده است و در همین راستا مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق در سال جاری افتتاح شده و این مرکز می‌تواند با ارایه آمار و اطلاعات از فعالان اقتصادی، مبنای شبکه سازی شرکت‌های دانش بنیان باشد.

سلاح و‌رزی همچنین قرارگرفتن شاخص نوآوری در برنامه های آینده اتاق در ارزیابی تشکل‌ها و رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی را شاهدی بر اهمیت دادن اتاق‌ به نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان دانست.

رئیس اتاق خرم‌آباد ایجاد شرکت‌های واسط مانند کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات و پایگاه‌های مرتبط با تشکل‌های حوزه فناوری را از برنامه‌های سال آینده اتاق عنوان کرد و گفت: این موضوع می‌تواند زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان را در بازارهای بین‌المللی فراهم کند.

سلاح ورزی معتقد است ایجاد خطوط صادراتی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و محصولات مبتنی بر فناوری و اعطای مشوق‌های صادراتی با پیگیری و حمایت اتاق می‌تواند به گسترش شرکت‌های دانش بنیان و شبکه آنها کمک کند.

سلاح ورزی عضویت اتاق ایران در اتاق بازرگانی بین‌المللی و همچنین ظرفیت‌های آموزشی بسیار پارلمان بخش خصوصی را فرصتی برای شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی عنوان کرد.

نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 76  در اتاق ایران گفت: وظیفه این دو نهاد بررسی، شناسایی و رفع قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های مخل کسب و کار است و این ظرفیت می‌تواند به خوبی در اختیار شبکه مدیریت نوآوری ایران قرار گیرد.

سلاح ورزی افزود: دبیرخانه کمیته ماده 76 و شورای گفت‌وگو در اتاق ایران آمادگی دارد موضوعات مرتبط با حوزه کسب و کارهای نوآوری محور و دانش بنیان را در دستور کار قرار دهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنها رسیدگی کند.

 شبکه مدیریت نوآوری ایران با دو هدف اصلی ارتقای حضور بخش خصوصی در شکل گیری و توسعه اکوسیستم نوآوری در ایران و کمک به گذار به اقتصاد با بهره وری بالاتر و اقتصاد نوآور دانش بنیان از طریق انتشار فناوری و نوآوری در فعالیت های بخش خصوصی راه اندازی شده است. مهم ترین اقدامات این شبکه گرد آوردن فعالان نوآوری در ایران اعم از افراد و شرکت ها و مراکز سیاسی و تحقیقاتی، کمک به تدوین استاندارد مدیریت  نوآوری و زیرساخت های اکوسیستم نوآوری اعم از مراکز نوآوری و شتاب دهنده ها اعلام شده است.

در همین رابطه