رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

علی ربیعی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی

تا طبقه متوسط صنعتی بزرگ نشود، امکان رشد اقتصادی وجود ندارد

دولت، نیازمند همیاری بخش‌خصوصی است و بدون همراهی اعضای اتاق بازرگانی، اصناف، کارفرمایان و کارآفرینان، توان رشد و پیشرفت وجود نخواهد داشت.

17 اسفند 1395
کد خبر : 7449
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شصت و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با محوریت پیگیری مطالبات اجرا نشده بخش‌خصوصی در حوزه کار و تامین اجتماعی، عصر دیروز شانزدهم اسفندماه به میزبانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: طبقه متوسط صنعتی تنها ناجی کشور به سمت رشد و شکوفایی اقتصادی است. تا طبقه متوسط صنعتی بزرگ نشود، امکان تبدیل شدن به کشوری با رشد بالا و شکوفایی اقتصادی فراهم نخواهد شد.

علی ربیعی با بیان اینکه متاسفانه در کشور هم اکنون با پدیده‌های فقر و بیکاری نیز دست به گریبان هستیم، عنوان داشت: دولت، نیازمند همیاری بخش خصوصی است و بدون همراهی اعضای اتاق بازرگانی، اصناف، کارفرمایان و کارآفرینان، توان رشد و پیشرفت وجود نخواهد داشت.

وزیر کار با اشاره به وجود برخی مشکلات در سازمان های زیر مجموعه وزارتخانه مورد تصدی خویش از جمله سازمان تامین اجتماعی، مردم را صاحبان اصلی این سازمان خواند و گفت: اعضای پارلمان بخش خصوصی به عنوان شرکای اجتماعی اصلی وزارت کار در رشد جامعه مدنی نقش اصلی را دارند. رشد کشور تنها با تعامل شرکای اجتماعی و گسترش جامعه مدنی محقق خواهد شد.

رشد جامعه مدنی با رشد شرکای اجتماعی

ربیعی با اشاره به ارائه پیشنهاد تغییر ساز و کارهای قانونی وزارت کار، از تغییر در ترکیب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی خبر داد و افزود: شرح وظایف جدید سازمان تامین اجتماعی را به کمیسیون اقتصادی مجلس تحویل داده‌ایم. همچنین با تفکیک هیات امنای این سازمان تعداد شرکای اجتماعی صندوق‌ها را از سه تا پنج شریک اجتماعی افزایش داده‌ایم. به صورتی که در حال حاضر شش نفر از طرف دولت و پنج نفر نیز از طرف شرکای اجتماعی وزارت کار در این هیات امنا مشغول به کار هستند.

وی همچنین با اشاره به تفکیک هیات امنای صندوق کشوری از هیات امنای صندوق تامین اجتماعی، از تفکیک عملکرد دیگر صندوق‌ها از جمله صندوق عشایر خبر داد.

وی صندوق تامین اجتماعی را نمونه قابل تقدیر توانمندی بخش خصوصی خواند و گفت: در حال حاضر صندوق تامین اجتماعی تنها صندوق با عملکرد مثبت و قابل اتکا در کشور است که با نسبت شش به یک، بدون اتکا به دولت در سال جاری سرانه درمان خود را از هشت هزار به 18 هزار افزایش داده است.

 کاهش عناوین مشاغل سخت و زیان‌آور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیگر خدمت دولت در بخش حمایت از کارفرمایان را کاهش عناوین مشاغل سخت و زیان آور از 1066 عنوان شغلی به 13 عنوان شغلی اعلام کرد. وی با بیان این مطلب که امروز حتی جامعه کتابدارن نیز خواستار افزوده شدن شغل خود به عناوین شغلی سخت و زیان‌آور هستند، گفت: خوشبختانه با تمهیدات انجام شده در این وزارت‌خانه در جهت بهبود قوانین کار نه تنها امروز دیگر کار فرما ستیزی در ادبیات وزارت کار وجود ندارد بلکه امروز این وزارت‌خانه خدمت‌رسانی به کارگر، ایجاد اشتغال و فقرزدایی را در ادامه تکریم کارآفرینان و کارفرمایان بخش ‌خصوصی دنبال می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه خود را وزیر کار، وزیر کارگران و همچنین وزیر بیکاران نیز می‌دانم، خاطرنشان کرد: در دوره جدید وزارت کار تکریم کارآفرینان در دستور کار قرار گرفته و با یک نگاه آماری به رای‌های صادره هیات‌های بررسی و حل اختلاف بیشترین رای‌ها به نفع کارفرمایان صادر شده است زیرا معتقدیم بدون حضور بخش خصوصی به عنوان شریک اجتماعی، امکان پیشرفت پایدار و رسیدن به سقف صنعتی شدن وجود ندارد.

در همین رابطه