رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه

توان صادراتی مازندران بیش از دو میلیارد دلار است

رئیس اتاق مازندران در نشست خبری با نمایندگان رسانه های جمعی بر توان صادراتی دو میلیارد دلاری این استان تأکید کرد.

18 اسفند 1395
کد خبر : 7488
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به توانمندی‌های طبیعی و ظرفیت بالای تولیدی استان، گفت: اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، مازندران توان صادرات دو میلیارد دلاری دارد.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست خبری با اصحاب رسانه بابیان اینکه قیمت تمام‌شده محصولات ما قابلیت رقابت با سایر صادرکنندگان را ندارند، افزود: برای انجام صادرات باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود که متأسفانه در حال حاضر این زیرساخت‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره بر اینکه زمانی می‎توانیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم که زیرساخت‌ها فراهم باشد، گفت: با رفع ضعف‌های زیرساختی از جمله متعادل شدن حقوق گمرکی برای صادرات، مازندران می‌تواند صادراتش را به دو میلیارد دلار برساند.

وی با اعلام اینکه نتوانستیم بازارهای مصرف کشورهای همسایه همچون روسیه در زمینه لبنیات را به دست آوریم، اضافه کرد: تجارت یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بابیان اینکه مازندران ظرفیت‌های جدی در زمینه صادرات را داراست، خاطرنشان کرد: متأسفانه صادرات موانع زیادی را در سر راه خود دارد.

مهاجر با اشاره به اعزام 6 هیات از سوی اتاق مازندران به کشورهای دیگر گفت: برای رسیدن به جایگاه واقعی صادراتی مازندران باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید متولی حوزه اقتصادی باشد که متأسفانه نیست. یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری توجه به صادرات است؛ باید یک مسئول مشخص برای رفع مشکل و موانع صادرات استان‌ها تعیین و فعالیت کند.

مهاجر همچنین گرانی حمل‌ونقل کالا از بنادر استان را دلیل اصلی تمایل بازرگانان برای صادرات کالاهایشان از طریق دیگر استان‌ها کشور ذکر کرد.

وی گفت: نرخ حمل هر کانتینر کالا از بنادر مازندران به بنادر روسیه از جمله آستراخان حدود 6 هزار دلار است درحالی‌که در استان گیلان حدود سه هزار دلار تمام می‌شود.

وی دلیل ارزانی حمل کالا در استان هم‌جوار را ناشی از تردد ناوگان حمل‌ونقل روسی در آستارا و پایین بودن نرخ کرایه برگشت این ناوگان‌های دریایی دانست.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بابیان اینکه در سال 95 این اتاق 251 کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر کرده است، اظهار کرد: بیش از 867 گواهی مبدأ تاکنون صادر شده که شامل 470 هزار تن به ارزش 424 میلیون دلار برای صادرات است.

عبدالله مهاجر گفت: در یازده ماه امسال دو هزار تن واردات به مبلغ 682 میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کشور شده است.

وی بابیان اینکه قانون جایگاه اتاق بازرگانی را مشخص کرده است، گفت: برای توسعه صادرات، همکاری دولت و تعامل تولیدکنندگان امری انکارناپذیر است تا بتوان موانع پیش رو را برداشت.

مهاجر تأکید کرد: از ابتدای سال 95 مشکلات پیش روی صادرات استان را به بخش دولتی اعلام کردیم. مازندران نخستین اتاقی بود که در کشور برای اقتصاد مقاومتی برنامه پیشنهاد کرد و بیش از 140 صفحه برای برنامه ششم توسعه راهکار مطرح ارائه داد.

وی مهم‌ترین خواسته صادرکنندگان را تسهیل و تصحیح حقوق گمرکی دانست و گفت: بازرگانان مازندرانی برای ارتباط با دیگر کشورها به‌خصوص روسیه تعرفه گمرکی زیادی پرداخت می‌کنند.

مهاجر خواستار بهبود زیرساخت‌های صادراتی شد و تصریح کرد: برای صادرات علاوه بر زیرساخت باید راهکاری اتخاذ شود تا قیمت کالای مازندرانی، دارای قیمت رقابتی باشد تا بتواند در بازارهای منطقه سهمی کسب کند. نگاه دولت حمایت از تولید است اما برخی سیاست‌های نادرست جلوی تحرک اقتصادی را در بحث صادرات گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران به مشکلات عمده تولیدکنندگان اشاره کرد و بابیان اینکه مالیات، تأمین اجتماعی و بانک سه معضل مهم پیش روی تولید و تجارت استان هستند، گفت: این مشکلات به خاطر دولتی بودن اقتصاد کشور به وجود آمده است.

وی از ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی واحد اتاق بازرگانی مازندران خبر داد و گفت: از شهریور در تلاش هستیم تا این واحد دانشگاهی در اتاق بازرگانی استان شکل گیرد و برنامه‌های متعددی در نظر داریم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران بابیان اینکه صنعت و دانشگاه باید باهم ارتباط نزدیک و متقابل داشته باشند، تأکید کرد: دانش و صنعت باید در کنار هم باشند تا بتوان با کسب علم درست به سرمایه دست‌یافت.

در این نشست، سید محمدحسین هاشمی‌نسب مدیر روابط عمومی اتاق مازندران نیز بر لزوم توجه بر تعامل میان رسانه و بخش خصوصی، تصریح کرد: جشنواره رسانه‌های برتر در حوزه اتاق بازرگانی استان برگزار می‌شود.

وی زمان برگزاری جشنواره را مصادف با سالروز خبرنگار بیان کرد و گفت: در این جشنواره، رسانه‌هایی که نسبت به انعکاس تأثیرگذارترین اخبار در حوزه بخش خصوصی اهتمام داشته باشند، برگزیده و تجلیل خواهند شد.

موضوعات :
در همین رابطه