شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران بررسی کرد

آسیب‌شناسی شکل‌گیری و عملکرد شرکت‌های تأمین سرمایه در ایران

اثرات جانبی منفی بازار پول، حاکمیت سهامداران کلان، وابستگی بالا به حقوق صاحبان سهام، ریسک گریزی، آسیب‌پذیری و نقصان قانون‌گذاری، وابستگی به بازار پول و بانک‌ها، نابسامانی عملکرد و عدم شفافیت از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های تأمین سرمایه هستند که بر اساس آسیب‌شناسی شکل‌گیری و عملکرد این شرکت‌ها در بازار سرمایه ایران، از سوی کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، شناسایی شده‌اند.

18 اسفند 1395
کد خبر : 7489
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش «آسیب‌شناسی شکل‌گیری و عملکرد شرکت‌های تأمین سرمایه در بازار سرمایه ایران» که به همت کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران تهیه شده، از عدم رشد سهم این شرکت‌ها در حجم کلی تأمین مالی در کشور حکایت می‌کند.

بر اساس این مطالعه، نیاز بنگاه‌های اقتصادی فعال به منابع مالی، توسط دو بازار پول و سرمایه با سهم‌های متفاوت، پاسخ داده می‌شود. در حال حاضر مهم‌ترین نهاد رسمی تأمین مالی در بازار سرمایه شرکت‌های تأمین سرمایه بوده که از آغاز فعالیت آنها کمتر از یک دهه می‌گذرد.

این مطالعه به دنبال بررسی و تبیین چالش‌ها و آسیب‌هایی است که گریبان شرکت‌های تأمین سرمایه را گرفته و اجازه رشد با آن‌ها نمی‌دهد. بررسی آماری و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در حیطه عملکرد خود با اثرات جانبی منفی بازار پول، حاکمیت سهامداران کلان، وابستگی بالا به حقوق صاحبان سهام، ریسک گریزی، آسیب‌پذیری و نقصان قانون‌گذاری، وابستگی به بازار پول و بانک‌ها، نابسامانی عملکرد و عدم شفافیت، مواجه هستند.

این گزارش پیشنهاد‌هایی برای اصلاح این وضعیت ارائه می‌شود؛ برداشتن موانع شفافیت، به روز شدن مقررات نظارت، مدیریت سهامداری بانک‌ها و سرمایه‌گذاران کلان از مهم‌ترین وظایف نهاد ناظر در این حوزه است. شرکت‌های تأمین سرمایه نیز می‌توانند با فراهم کردن مقدمات رشد، خلاقیت، بهره‌وری و مدیریت اجزای زیرمجموعه خود، زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتری را فراهم سازند.

سابقه و جایگاه بانکداری سرمایه‌گذاری در نظام مالی بین‌الملل، نگاه به شرکت‌های تأمین سرمایه در ایران، ترکیب سهامداران شرکت‌های تأمین سرمایه، بستر حقوقی فعالیت این شرکت‌ها، جایگاه آنها در بازار سرمایه، ریسک‌پذیری شرکت‌های تأمین سرمایه، صورت سود و زیان شرکت‌های مذکور و اثرپذیری آنها از بازار سرمایه، بخش‌هایی هستند که کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در این مطالعه به آنها پرداخته است.

برای دسترسی به متن گزارش اینجا را کلیک کنید.

 

 

در همین رابطه