رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور مسئولان ارشد قضایی و اجرایی استانی و دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران صورت گرفت

افتتاح مرکز داوری در اتاق قم

مرکز داوری اتاق قم با حضور مسئولان ارشد قضایی و اجرایی استانی و دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران افتتاح شد.

22 اسفند 1395
کد خبر : 7523
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز داوری اتاق قم با حضور مسئولان ارشد قضایی و اجرایی استانی و دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران افتتاح شد.

دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران در این مراسم گفت: حرفه‌ای بودن، مستقل بودن و کار صحیح و دقت مهم‌ترین معیارهای اتاق داوری است، هدفمان گسترش هرچه بیشتر این مراکز در سطح کشور است.

محسن محبی با برشمردن برخی از امتیازات مرکز داوری افزود: مرکز داوری بازرگانی مبتنی بر قانون است و از پشتیبانی قانونی برخوردار است، این در حالی است که نهادهای مشابه دیگری که با این کسوت مشغول فعالیت هستند از چنین امتیازی برخوردار نیستند.

دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران ادامه داد: ازآنجاکه در داوری سازمانی میزان حق‌الزحمه داور بر عهده سازمان مربوطه است و راه و مسیر پیگیری کاملاً مشخص است، امکان بروز بعضی مشکلات که در دیگر نهادهای داوری به وجود می‌آید، منتفی می‌شود.

وی بابیان اینکه مرکز داوری موسسه وصول مطالبات نیست، تصریح کرد: کار مرکز داوری یک امر حقوقی است و داور اتاق، جانشین قاضی دادگستری است، با تمامی جنبه‌هایی که بر آن مترتب است.

محبی به فایده‌های وجود مرکز داوری اشاره کرد و گفت: یکی از فایده‌های این سیستم، موضوع حکمیت است که سبب تسریع و روان‌سازی در اختلافات تجاری و بازرگانی می‌شود و طرفین می‌توانند به ارجاع دعاوی خود به اتاق داوری با هزینه بسیار کمتر، دعاوی و اختلافات خود پیگیری کنند.

وی بابیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورها سازوکارها و نظام‌های حل‌وفصل اختلاف است، بیان کرد: به هر میزان که این نظام‌ها دقیق‌تر و قدرتمندتر باشد، نشان از توسعه و پیشرفت ما دارد از همین رو گسترش مراکز داوری از این منظر بسیار بااهمیت است.

تشکیل مرکز داوری از الزامات تجارت است

نائب رئیس اتاق قم گفت: همه قشرهای تخصصی مرتبط با تجارت و بازرگانی عضو اتاق داوری بازرگانی هستند و می‌توانند موارد اختلاف خود را به این اتاق ارجاع دهند.

ابوالفضل رجبیان گفت: تشکیل اتاق داوری بازرگانی از واجبات امر تجارت و بازرگانی است.

نائب رئیس اتاق قم افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای تسریع در روند تجارت کشور تشکیل چنین اتاق‌هایی است.

وی با اشاره به دامنه گسترده فعالیت مرکز داوری بیان کرد: همه قشرهای تخصصی مرتبط با تجارت و بازرگانی عضو این اتاق هستند و می‌توانند موارد اختلاف خود را به اتاق ارجاع دهند.

رجبیان ادامه داد: امیدواریم با تشکیل این مرکز شاهد تسریع در روند حوزه پرونده‌های حقوقی و تجاری در کشور باشیم.

مدیر دفتر داوری اتاق قم افزود: امیدواریم با شروع به کار رسمی اتاق داوری بتوانیم ذره‌ای از کار سخت قوه قضائیه را کاهش دهیم.

حمید شعبانی بابیان اینکه امروزه در کشورهای توسعه‌یافته کار داوری به‌عنوان یک شغل تخصصی موردتوجه قرارگرفته است، افزود: قوه قضاییه و دادگستری می‌توانند از این ظرفیت بالا بهره بگیرند.

وی اتاق بازرگانی را بازوی قدرتمند قوه قضائیه دانست و گفت: از  ابتدایی سال 95 با یک فراخوان کلی کار جذب داوران موردنیاز اتاق را شروع کرده‌ایم.

شعبانی ادامه داد: با وسواس خاصی که داشته‌ایم از بین 53 نفر متقاضی داوری تنها 9 نفر به پشت سر گذاشتن مصاحبه‌ها و آزمون‌های تخصصی به‌عنوان داور اتاق پذیرفته‌شده‌اند که از ابتدای سال جدید، کار خود را به‌طور رسمی شروع می‌کنند.

وی بابیان اینکه برای سال جدید نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای بالا بردن سطح مهارت و تخصص داوران اتاق در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: اتاق داوری آمادگی کامل ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان قم هم اظهار داشت: باید بسترهای لازم  برای سوق دادن جامعه به نهاد داوری را ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی بابیان اینکه داوری شغل نیست و نباید آن را در عرض قضاوت به‌عنوان شغل محسوب کرد، افزود: داوری یک منصب است و اراده طرفین حاکم نه حکم حاکم، درحالی‌که در قضاوت عکس این قضیه صادق است.

وی به بیان اهمیت داوری در جامعه پرداخت و اظهار کرد: طبق آیه قرآن باید برای رفع شکاف‌های به وجود آمده به داور رجوع کرد که شامل تمامی حوزه‌های زندگی اجتماعی ازجمله شکاف‌ها و فاصله‌های اقتصادی را در برمی‌گیرد.

خلیلی با اشاره به اینکه ماهیت جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده و نمی‌شود لباس گذشته را به تن جامعه امروز کرد، گفت: باید سازوکارها و ابزارهای جدیدی را در برابر این تغییرات وسیع ایجاد کنیم.

تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و ترویج در امر داوری

قائم‌مقام دبیر کل اتاق مرکز داوری اتاق ایران بابیان اینکه قم در رتبه پانزدهم بازرگانی کشور قرار دارد گفت: در عرصه داوری رقیب می‌طلبیم ولی با رشد قارچ گونه نهادهای داوری از پایه مشکل‌داریم.

حمیدرضا اصلانی با ابراز خرسندی از افتتاح این مرکز در قم اظهار داشت: اتاق داوری بازرگانی قم به دلیل ارتباط تنگاتنگ و نزدیک به حوزه‌های فقهی و بیوت مراجع از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

اصلانی بابیان اینکه متأسفانه امروز شاهد این هستیم که داوری سازمانی به سمتی می‌رود که با رویکردهای ابتدایی داوری متعارض است، افزود: اگر اصل در داوری توافق طرفین است هرگونه تحمیل بر آن خلاف است.

قائم‌مقام دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران بابیان اینکه داوری بازرگانی یک شغل تخصصی است بیان کرد: نگاه ریش سفیدانه به این کار غلط است.

اصلانی به اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در ترویج داوری اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: برای اینکه داوری بتواند جایگاه واقعی خودش را در بین مردم پیدا کند باید کار فرهنگی کرد وگرنه با یک ابلاغیه چیزی عوض نمی‌شود.

قائم‌مقام دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران افزود: در انتخاب داوران، فرایند داوری و صدور حکم به‌شدت وسواس داریم که به آن افتخار می‌کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه