رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی استان عنوان شد

کنسرسیوم پیمانکاران و مشاوران استان کرمان تشکیل می‌شود

بیست و دومین نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل حوزه خدمات فنی و مهندسی و راه‌های استفاده از این ظرفیت در مسیر توسعه استان برگزار شد.

26 اسفند 1395
کد خبر : 7596
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و دومین نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل حوزه خدمات فنی و مهندسی و راه‌های استفاده از این ظرفیت در مسیر توسعه استان برگزار شد.

رئیس اتاق کرمان در این نشست از تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های پیمانکاری و مشاوران استان خبر داد و گفت: در حال حاضر منابع دولتی بسیار محدود است و روند برگزاری مناقصه‌ها و برنده شدن پیمانکاران و مشاوران در آن‌ها، چندان چاره‌ساز نیست؛  باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شود تا از ظرفیت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی استان بیشتر استفاده کرد.

سید مهدی طبیب‌زاده اظهار کرد: شرکت‌های پیمانکاری استان کرمان با توجه به حجم کاری که می‌توانند انجام دهند توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درجه‌بندی می‌شوند. ظرفیت این بخش در استان 12 هزار میلیارد تومان است.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: به پیمانکاران توصیه‌شده خود را توانمند کنند و با تأمین مالی پروژه‌ها -که اساسی‌ترین راه‌حل مشکلات است- خود را مطرح، و اجرای پروژه‌های سطح استان را در دست گیرند.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: استان کرمان با ظرفیت 20 هزار نفر نیروی انسانی فعال در این حوزه، باید خود را مجهز کند تا بخش مهمی از توسعه استان را به عهده گیرد. در بازسازی کشورهای عراق و سوریه، پروژه‌های پیمانکاری بسیاری وجود دارد که باید از این شرایط استفاده شود.

طبیب زاده بیان کرد: بخش خصوصی دنبال رانت نیست. تنها خواسته‌اش این است که در شرایط یکسان، امتیازی برای شرکت‌های پیمانکار بومی در نظر گرفته شود. برخی دستگاه‌ها در زمینه استفاده از پیمانکاران بومی عملکرد مطلوبی داشته‌اند اما شرکت‌هایی هم وجود دارند که کمتر از پیمانکاران بومی استفاده می‌کنند.

وی گفت: انجام فعالیت‌های اقتصادی را باید به سمت فعالان اقتصادی سوق داد تا با ایجاد تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای بتوان از اندیشه و قدرت مشاوره ایشان استفاده کرد. یکی از این تشکل‌ها انجمن خدمات فنی و مهندسی استان است که ظرفیت بالایی ازلحاظ نیروی انسانی، تجربه و... دارد. برنامه اتاق، تهیه نقشه مناسب برای این انجمن است تا بتواند نقش مهم و تأثیرگذاری در توسعه استان داشته باشد.

رئیس اتاق کرمان از پیگیری‌های استاندار برای اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو و همراهی و همدلی مدیران استان قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه جایگاه شورای گفت‌وگو در برنامه ششم توسعه قوی‌تر، و مقررشد مصوبات این شورا در سطح ملی حداکثر تا یک ماه در دستور کار هیات وزیران قرار گیرد. این‌یک گام اساسی برای استفاده از ظرفیت مناسب شورای گفت‌وگو است.

وی به مشکلات معدن مس درآلو که باعث کندی پیشرفت کار آن معدن شده، اشاره کرد و گفت: این پروژه مشکلاتی در زمینه آب، واگذاری زمین برای احداث کارخانه و حقوق مرتع‌داران دارد. تاکنون چند نشست با نمایندگان دستگاه‌های مربوط برگزار و درخواست حل مشکلات را تا اوایل سال آینده از سوی دستگاه‌های ذیربط داریم.

طبیب زاده با اشاره به پروژه پالایشگاه پلاسمای خون گفت: همه دستگاه‌های مرتبط با اخذ مجوز برای این طرح، به استعلام شرکت شهرک‌های صنعتی پاسخ داده و بلامانع بودن احداث این مجموعه را اعلام کردند اما پس‌از کلنگ زنی، اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام کرد این طرح در حریم گردشگری تعریف ‌شده است. وی خواستار رفع این مشکل شد و معاون عمرانی استاندار برای بررسی این موضوع، قول مساعد داد.

ضرورت استفاده از ظرفیت های بومی

استاندار کرمان با تأکید بر ایجاد فضای رقابتی با تشکیل کنسرسیوم توسط شرکت‌های پیمانکاری استان گفت: تا جایی که امکان دارد نباید اجازه داد غریبه‌ها وارد استان شوند بلکه می توانند از پیمانکاران بومی برای بالا بردن تجربه و توان خود در خارج از استان استفاده کنند.

علیرضا رزم حسینی خاطرنشان کرد: شرکت‌های عضو انجمن خدمات فنی و مهندسی استان می‌توانند با تأمین مالی، طرح‌های دولتی و غیردولتی را در سطح استان اجرا کنند. دولت  تضمین مالی آن را به عهده می گیرد تا به‌صورت اقساط به آن‌ها پرداخت کند.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی مانند پروژه‌های ریلی، فرودگاهی و ترمینال مسافربری در استان وجود دارد که با ظرفیت و توان پیمانکاران استان و تأمین مالی توسط آن‌ها قابل‌اجرا هستند. در صورت ورود آن‌ها  می‌توان کار را به پیمانکاران بومی واگذار کرد.

رزم حسینی اضافه کرد:، با اینکه 30 هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان در بخش‌های دولتی و غیردولتی داریم، متأسفانه پیمانکاران نتوانسته‌اند درجه‌های خود را ارتقا و فعالیتشان را گسترش دهند.

استاندار کرمان ضمن انتقاد از تجمیع پیمانکاران در پروژه‌های مربوط به آب و فاضلاب استان افزود: وقتی پیمانکاران تجمیع می‌شوند قدرت استان کم می‌شود زیرا با این اقدام درجه پیمانکاران به درجه‌یک ارتقا می‌یابد اما شاید در برخی موارد نیاز به پیمانکار درجه چهار وجود داشته باشد.

استاندار کرمان اظهار امیدواری کرد: در سال 96 دستگاه‌ها برای واگذاری  بیشتر طرح‌ها به پیمانکاران بومی، مناقصه‌ها را با حضور معاون عمرانی استانداری کرمان و نمایندگان کنسرسیوم شرکت‌های پیمانکارانی استان برگزار کنند.

موضوعات :
در همین رابطه