السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا (سلام الله علیها)

رادیو مجازی اتاق ایران - 23 آبان 1403

در اتاق اصفهان مطرح شد

تجارت الکترونیک، مدیریت صادرات و مبارزه با قاچاق، محور برنامه‌های کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در سال 96

نشست تحلیل بازارهای صادراتی و وضعیت صادرات ایران در اتاق اصفهان برگزار شد.

25 اسفند 1395
کد خبر : 7624
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اصفهان در  نشست نشست تحلیل بازارهای صادراتی و وضعیت صادرات ایران با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید بر توان خودش تکیه کند و از دولت توقع چندانی نداشته باشد،گفت: بنگاه‌های اقتصادی با نگاه به توانایی خودشان می‌توانند در عرصه بازارهای داخلی و خارجی موفق شود.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: بخش خصوصی با همکاری و همدلی می‌تواند مسائل و مشکلات خود را برطرف کند و در این راستا هیات نمایندگان اتاق اصفهان بر حل مسائل فعالان اقتصادی تمرکز کرده است.

سهل‌آبادی با اشاره به بروز بحران‌هایی برای برخی از واحدهای تولیدی استان گفت: فعالان اقتصادی باید محاسبه دقیقی از توانایی مالی خود و طرح‌های توسعه داشته باشند و تا حد امکان از  توسعه بدون بررسی دقیق خودداری کنند.

اولویت‌های کمیسیون تجارت اتاق اصفهان

رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این نشست به سه موضوع اولویت‌دار کمیسیون اشاره کرد و گفت: ایجاد و تقویت تجارت الکترونیک، حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات و مبارزه با قاچاق سه دستور کار کمیسیون در سال 96 خواهد بود.  

مسعود گلشیرازی با اشاره به کاهش 40 درصدی صادرات استان اصفهان گفت: شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند با شناسایی تولیدات دارای مزیت صادراتی، زمینه توسعه صادرات استان را فراهم کنند.

گلشیرازی خواستار شناسایی 10 گروه کالای دارای اولویت برای صادرات از سوی اتاق بازرگانی و همکاری سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها شد و گفت: اختصاص امکانات برای شرکت‌های مدیریت صادرات می‌تواند زمینه تقویت این شرکت‌ها را فراهم کند.

وی خواستار تمرکز استان اصفهان در صنعت خدمات تا سال 2020 شد و گفت: طی سه سال آینده به دلیل مزیت اقتصادی  بایستی ارائه خدمات به‌ویژه در بخش صنعت گردشگری موردتوجه فعالان اقتصادی قرار گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در ادامه افزود: قاچاق کالا یکی از چالش‌های مهم واحدهای تولیدی است و مقابله با آن می‌تواند  این واحدها را  از رکود خارج سازد.

95 درصد صادرات ایران به 5 کشور و 5 درصد  به 90 کشور است

امیررضا حسنی، تحلیل‌گر اقتصادی، در نشست پایان سال کمیسیون تجارت اتاق  اصفهان با تشریع بخش‌های اصلی صادرات ایران گفت:74 درصد صادرات متعلق به نفت و پتروشیمی است و 26 درصد به سایر بخش‌های تولیدی کشور اختصاص دارد و این آمار نشان می‌دهد که سبد صادراتی کشور از کالاهای متنوع تشکیل نشده است.

امیررضا حسنی افزود: 95 درصد صادرات ایران به 5 کشور و 5 درصد به 90 کشور  است و این آمار نشان می‌دهد که صادرات ایران   به‌صورت پراکنده بین کشورهای هدف تقسیم‌نشده است و این در حالی است که ترکیه توانسته بازارهای صادراتی را به‌صورت متنوع سازمان‌دهی کند .

حسنی خواستار تمرکز صادرات کنندگان استان اصفهان به کشورهای درحال‌توسعه شد و  افزود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان بایستی بازار هدف صادراتی را در  کشورهایی  جستجو کند که از ایران رشد اقتصادی پایین‌تری دارند زیرا این کشورها قدرت خرید بالقوه‌ای دارند.

وی در تحلیل بودجه سال 96 ایران گفت: طی سال‌های گذشته 99 درصد مخارج جاری کشور تحقق‌ یافته ولی 60 درصد بودجه عمرانی جذب‌شده است که این نشان از تمرکز دولت بر هزینه‌های جاری به‌جای عمرانی دارد.

حسنی توجه به صنعت توریسم را یکی از بخش‌های مهم درآمدی کشور برشمرد و گفت: برنامه‌ریزی برای جذب 20 میلیون گردشگر در سال نیاز به تأمین زیرساخت دارد که توجه جدی به آن نشده است.

 این تحلیل‌گر اقتصادی  افزود: 1225 هتل و مهمان‌سرا در ایران است که 106 عدد آن 4 و 5 ستاره هستند؛ این هتل ها 28 هزار  تخت دارند که اگر هیچ ایرانی در طول سال از آن استفاده نکنند تعداد10 میلیون گردشگر امکان پذیرش است. بنابراین تا 20 میلیون گردشگر  فاصله قابل‌توجهی  وجود دارد.

حسنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بازرگانان بایستی بر چشم‌انداز خود تمرکز کنند، افزود: بر اساس یک تحقیق در بنگاه‌های اقتصادی  ایران 33درصد فعالیت‌های روزمره در راستای اهداف و چشم‌انداز است.

حمیدرضا مؤمنی، مسئول کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان، نیز در این نشست گفت: راه‌اندازی کانال آموزش تجارت بین‌الملل کمیته توسعه صادرات با استقبال بازرگانان روبرو شده و هر هفته به‌صورت مجازی مطالب آموزشی در کنار آموزش زبان انگلیسی، روسی، آلمانی و چینی برگزار می‌شود.

مجید کرباسچی، مسئول کمیته ICT کمیسیون هم در این نشست گفت: رویکرد کمیسیون تجارت در بخش فناوری اطلاعات، تقویت صادرات این بخش به‌جای واردات است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته در این بخش کشور فقط واردکننده بوده است و امیدواریم زمینه صادرات محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فناوری اطلاعات در استان اصفهان فراهم شود.

 

موضوعات :
در همین رابطه