رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ویزا همچنان بزرگترین مشکل تجار ایرانی با روسیه است

عسگراولادی می‌گوید: صدور ویزا برای شرق دور روسیه، مشکلی از فعالان اقتصادی ایرانی حل نمی‌کند.

زینب صفری

خبرنگار
29 فروردین 1396
کد خبر : 7983
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد شهروندان ایران و 17 کشور دیگر می‌توانند بدون ویزا به شرق دورِ روسیه سفر کنند. طبق این تصمیمِ مسکو، توریست‌ها و کارآفرینان این کشورها نیاز به گذراندن مراحل معمول دریافت ویزا ندارند و می‌توانند به شرق دور روسیه سفر کنند.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره این خبر می‌گوید: «هنوز جزئیات این تصمیم روشن نیست؛ از طرف دیگر روسیه برای شرق دور کشور خود چنین تصمیمی را گرفته است. تجار ایرانی با شرق دور روسیه روابط تجاری ندارد.»

 او می‌گوید: «شرق دور روسیه محدوده سیبری است که تجار ما علاقه ندارند در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و بازار آن مناطق هم با کالای ایرانی آشنایی چندانی ندارد. تجار ایرانی در ولادی‌وستوک یا سیبری شریک تجاری ندارند، درنتیجه این تصمیم مشکلی از فعالان اقتصادی ایرانی حل نمی‌کند.»

به گفته عسگراولادی، تجار ایرانی با شهرهای جنوبی روسیه در ارتباط هستند؛ شهرهایی چون آستاراخان، ساراتوف، لنینگراد، کالینینگراد، ولگوگراد و مسکو بازار کالای ایرانی هستند. البته اگر شرق روسیه شامل جنوب شرقی هم باشد، شهر آستاراخان در آنجا در این محدوده برای ما مهم است.

او می‌گوید: «من بعد از شنیدن این خبر با سفارت روسیه تماس گرفتم ولی سفارتخانه از آن ابراز بی‌خبری کرد و هنوز هیچ ابلاغیه‌ای هم به آژانس مسافرتی ایران ارسال نشده است. اما ما فردا با سفیر روسیه در محل اتاق ایران دیدار خواهیم داشت و درباره این جزئیات موضوع گفت‌وگو خواهیم داشت.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مهم‌ترین چالش تجار را سیاست‌های گمرکی روسیه می‌داند و معتقد است: «مهم‌ترین این چالش‌ها عبارت‌اند از: «سیستم ارزش‌گذاری بالای کالاهای ایرانی در گمرک روسیه»،‌ «ضعف در بازاریابی و شناسایی ظرفیت‌های بازاری روسیه»، «فقدان استانداردهای بهداشتی مشترک»،‌ «مشکلات مربوط به اخذ روادید»، «کشش تقاضای مصرف‌کنندگان روسی به کالاهای اروپایی» و «عدم اعتماد دوسویه بین تجار دو کشور» چالش‌های عمده صادرکنندگان ایرانی در مراوده با روسیه است.»

عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از چهار مشکل اصلی تجار با روسیه می‌گوید: «مشکل بانکی (نمی‌توانیم نقل‌وانتقال بانکی با روسیه داشته باشیم)؛ مشکل مالی (ریال و روبل در دو کشور متزلزل است و باید بین بانک مرکزی این دو کشور قرارداد مالی-پولی بسته شود)؛ سیستم حمل‌ونقل و ویزا. ویزا همچنان مهمترین مشکل تجاری ایرانی است.»

به گفته عسگراولادی در چهار نوع سیستم حمل‌ونقل یعنی سیستم هوایی، دریایی، ریلی و کامیونی ایرانیان برای سفر به روسیه مشکل‌دارند. خط کشتیرانی ایران از انزلی به آستارخان ممکن است و تجار باید کالای خود را به انزلی منتقل کرده و بعد به روسیه صادر کنند. راننده کامیون‌ها مشکل دریافت ویزا دارند. خطوط ریلی در ایران در خدمت تجارت نیست و سیستم هوایی ما مشکلاتی دارد. از طرفی ایران هواپیمای باری به روسیه ندارد و هواپیمای مسافربری هم فقط به مسکو پرواز می‌کند درحالی‌که تجارت با روسیه فقط در شهر مسکو انجام نمی‌شود.

او از پیشنهاد اتاق ایران به‌طرف روسی می‌گوید: «اتاق ایران معتقد است که باید با معرفی پارلمان بخش خصوصی، به کارآفرینان و تجار ما ویزای یک‌ساله بدهند، ولی هنوز روس‌های هیچ کاری انجام نداده‌اند.»

به گفته عسگراولادی موانع و مشکلات باعث شده  حجم صادرات ایران به روسیه حدود 400 میلیون دلار و واردات از این کشور، یک میلیارد و 250 میلیون دلار باشد که این رقم خیلی کمی است.

او تأکید می‌کند: «باید ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور دوست که تعاملات سیاسی-تجاری باهم دیگر دارند با رفع مشکلات، ارتباط تجاری-اقتصادی خود را گسترش دهند.»

 
در همین رابطه