رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق البرز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

قوانین مخل کسب و کار، اصلی‌ترین مانع رونق تولید است

رحیم بنامولایی رئیس اتاق البرز و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، قوانین مخل کسب و کار را اصلی‌ترین موانع تولید و اشتغال دانست.

02 اردیبهشت 1396
کد خبر : 7999
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سال 96 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید نام‌گذاری شده است تا فعالان بخش خصوصی امیدواری بیشتری نسبت به رفع موانع کسب و کار داشته باشند. در این زمینه با رحیم بنامولایی رئیس اتاق البرز و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که آن را می‌خوانید.

به نظر شما اصلی‌ترین موانع رونق تولید در شرایط امروز کشور چه مواردی هستند؟

اصلی‌ترین موانع رونق تولید در شرایط امروز کشور وجود قوانین مخل کسب و کار است که عمده آن نیز در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اول اردیبهشت 94 ذکر شده است چرا که قوانین زیاد و عمدتاً دست و پاگیر موجب عدم انطباق سرمایه‌گذاران صنعت با انبوه قوانین شده در صورتی که صاحبان صنایع باید به تولید روی آورند و وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند.

مهمترین اقداماتی که لازم است برای شتاب در اشتغال‌زایی صورت گیرد، چیست؟

از مهم‌ترین مواردی که باید برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام شود ترویج مصرف کالای ایرانی و توجه به اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، تقویت رایزنی‌های فرهنگی و تجاری داخلی، حذف مالیات بر ارزش افزوده تولیدکننده،کاهش نرخ بیمه و سایر عوارض مرتبط جهت کمک به کاهش قیمت تمام شده کالای ساخته شده ایرانی است.

شرایط تولید و اشتغال در استان شما چگونه است و چه چشم‌اندازی برای سال 96 متصور هستید؟

وجود مراکز آموزشی و تحقیقاتی و جاذبه‌های خاص در استان البرز موجب شده که نرخ مهاجرت در استان به بالاترین حد خود در سطح کشور برسد و از طرفی نرخ پایین مشارکت در استان البرز موجب شده که اکثر فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار و همچنین مهاجران فرصت مناسب کار نداشته و از طرف دیگر تعدد مراکز تصمیم‌گیری به‌خصوص تداخل تشکل‌های غیرمسئول با مأموریت و اهداف خرد موجب شده احساس تعلق در پایین‌ترین شکل باشد بنابراین اکثر صنایع  تمایل به فعالیت انفرادی داشته و منفعل شده‌اند.

برای بهبود شرایط لازم است مراکز تصمیم‌گیری کاهش یابد، ماده پنج قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و همچنین مواد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر موردتوجه قرار گیرد و اجرایی شود.  حذف قوانین مخل کسب‌وکار (به‌ویژه قانون تأمین اجتماعی) و کاهش مراجعه سازمان‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی نیز از دیگر الزامات بهبود شرایط در سال 96 است.

در همین رابطه