رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در شورای گفت‌وگوی خوزستان مطرح کرد

توجه به سلیقه مصرف کننده و قیمت، دو راهکار تقویت صادرات به عراق

تازه‌ترین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با حضور استاندار، رئیس اتاق اهواز و مسئولان دستگاه های دولتی برگزار شد.

02 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8023
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اهوازدر تازه‌ترین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با بررسی مشکلات صادرات به عراق، راهکارهایی برای حل این مشکلات ارائه کرد.

شهلا عموری گفت: بیشترین طول مرز ایران با عراق است و بیشترین گذرگاه مرزی ایران نیز با این کشور است؛ با توجه به وجود این ظرفیت‌ها باید با فراهم کردن شرایط، از تجارت با عراق بهره مند شد.

عموی با بیان اینکه ما به کشور عراق خام‌فروشی نداریم، افزود: از سال 83 تاکنون صادرات به عراق 17 برابر شده واین کشور کاملاً مصرف‌گرا است، اما امکانات و شرایط تولید نداشته و به‌تازگی تولید را آغاز کرده است که ما باید از این فرصت استفاده کنیم. با ایجاد نیاز در مردم عراق می‌توانیم بازارهای این کشور را در اختیار خود قرار دهیم و به صادرات به این کشور بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری ایران از سال 87 تا هفت‌ماهه 95 رشد داشته و تراز تجاری ما با عراق مثبت بوده است. همچنین روند صادرات ایران به عراق مثبت بوده و اوج روند صادرات مربوط به سال 91 است.

رئیس اتاق اهوازعنوان کرد: همه از کشور ترکیه به عنوان یک کشور موفق در صادرات نام می‌برند، زیرا این کشور سلیقه مصرف‌کننده و قیمت مناسب را مد نظر قرار می‌دهد. صادرات ترکیه پنج برابر ایران به عراق بوده و سهم این کشور از بازار عراق حدود 25 درصد است؛ این کشور بیشترین تعداد نمایندگی اقتصادی، رایزنی بازرگانی و نگاه ویژه اقتصادی به بازار عراق دارد.

عموری ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به‌نام سال "اقتصاد مقاومتی؛ تولید واشتغال" نامگذاری کرده‌اند، بخش خصوصی اگر قرار است مشکلی را مطرح کند باید راهکار آن را نیز ارائه دهد.

وی با اشاره به فرصت‌های بازار عراق برای استان خوزستان عنوان کرد: کاهش سهم رقبا از بازار عراق به دلایل سیاسی و فرهنگی، وجود بیشترین تراکم جمعیتی در استان‌های هم‌مرز ایران و رغبت بالای مردم عراق برای خرید و مصرف کالای ایرانی ازجمله این فرصت‌ها هستند که باید از آن‌ها بهره‌مند شد.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق عنوان کرد: از مشکلات داخلی در بحث صادرات به عراق می‌توان به احساس ناامنی از طرف شرکت‌ها، کمبود مراکز تجاری ایرانی برای حضور مستقیم در عراق، ضعف زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی، نوسان در کیفیت و قیمت کالاها، عدم شناخت مخاطب عراقی از کالای ایرانی، رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی در قیمت‌گذاری و استقبال نکردن از حمل مستقیم کالا به عراق به دلیل اختلاف تناژ بارگیری، اشاره کرد.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی کافی از فرصت‌ها و عراق انجام نمی‌گیرد. طولانی بودن روند دریافت ضمانت‌نامه ارزی و ممنوعیت صادرات برخی اقلام و از دست دادن مشتریان قبلی و مشکل بازپس‌گیری بازار، نبود امکانات زیربنایی، انبار و سردخانه از دیگر مشکلات داخلی در بحث صادرات هستند.

عموری گفت: کمبود نهادهای فاینانس داخلی و بین‌المللی، ضعف زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی جوار ایران، اجرایی نشدن برخی از تفاهم‌نامه‌ها‌، شبانه‌روزی نبودن گمرک، متصل نبودن خطوط ریلی دو کشور، پایین بودن مدت انقضای لبنیات و مواد غذایی و پیچیدگی قوانین، بروکراسی اداری و فساد اداری در عراق از مشکلات صادرات به عراق است.

وی تصریح کرد: ارائه تسهیلات به شرکت‌های ممتاز و نمونه صادراتی، آموزش پیله‌وران، تشکیل تعاونی خدمات بازرگانی مانند بازاریابی، جذب سرمایه‌گذار جهت ساخت نمایشگاه دائمی، شبانه‌روزی کردن گمرکات طرفین با توافق قبلی و برندسازی برای شرکت‌های کوچک و متوسط راهکارهایی برای حل مشکلات خارجی است.

دفتر عمان و روسیه در معاونت اقتصادی استان تشکیل می شود

استاندار خوزستان در این نشست با تاکید بر لزوم افزودن عمان و روسیه به اهداف صادراتی استان گفت: دفتر این دو کشور باید در معاونت اقتصادی تشکیل و در این زمینه فعال شویم.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: سال گذشته برای نخستین بارمیزان صادرات غیرنفتی بیشتر از صادرات نفتی شد وبا توجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال است، اگر بنا باشد این مسایل رونق پیدا کند، باید اقتصاد درون‌زا با نگاه برون‌نگر داشته باشیم. در غیر این صورت با توجه به اشباع بودن بازار داخلی، نمی‌توانیم موفق باشیم.

شریعتی تصریح کرد: یا باید مصرف‌گرایی در کشور افزایش پیدا کند - که این سیاست ما نیست -یا به بیرون نگاه کنیم. اکنون در شرایطی هستیم که کشور نیاز به ارز دارد و باید در مسیر نگاه به بیرون و صادرات گام برداریم.باید با نگاه عملی و کارشناسی برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم محور شورای گفت‌وگو را توسعه صادرات قرار دهیم.اتاق‌های بازرگانی باید برنامه جامع صادرات استان را با کمک و نظر دیگر بخش‌های مسئول تدوین کنند.

شریعتی اظهار کرد: نه‌تنها با عراق بلکه مقدمات ایجاد رابطه نزدیک با عمان هم باید فراهم شود؛ زیرا این کشور یکی از دولت‌هایی است که پایدارترین روابط را با ایران داشته است. وقتی دولت این کشور حدود 40، 50 سال با ما رابطه ای  ثابت، بر اساس اعتماد متقابل دارد، عدم استفاده از بازار آن زیان بزرگی است و باید از آن ظرفیت استفاده کنیم.

استاندار خوزستان تاکید کرد: دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک ها نیز آمادگی حمایت داشته و هماهنگی‌ها لازم انجام میشود تا مشکلات حل شوند.

ضرورت جهانی شدن نرخ سود بانکی  برای پیوستن به تجارت جهانی

عضو هیات نمایندگان اتاق اهوازنیز در این نشست گفت: اگر قرار است به تجارت جهانی بپیوندیم باید نرخ سود ما نیز با دنیا مطابقت داشته باشد. برای رقابت با سایر کشورها در صادرات به کشور عراق و پیوستن به تجارت جهانی باید نرخ سود بانکی ما نیز مطابق با سایر دنیا باشد.نمی توانیم با این برنامه های بانکی با ترکیه و سایر کشورها رقابت کنیم.

صفدر پیر مرادی افزود: وقتی اقلامی را صادر کنیم در حالیکه قیمت آن در کشور نوسان داشته باشد، در صادرات آن اجناس نیز خلل وارد می شود؛ همچنین قیمت تمام شده ما با توجه به نرخ بالای سود بانکی، بالا است و نمی توانیم با صادرات کشورهای دیگر رقابت کنیم.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان هم در این نشست گفت: در استان خوزستان با داشتن سه اتاق بازرگانی و با توجه به داشتن مشترکات دینی و زبانی با کشور عراق، کار صادرات تسهیل شده است. اما این مساله نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق، بلند مدت و با افق طولانی‌تر است

علی بحرینی مقدم گفت: ما مشکلاتی با طرف عراقی داریم و شاید نتوانیم با رایزنی‌های دولتی آن‌ها را حل کنیم اما یک بازرگان می‌تواند خودش به راحتی مشکلات را حل کند و این مسأله بارها رخ داده است.

وی گفت: برای موفقیت در حوزه صادرات به کشور عراق و ورود به بازار این کشور، نیازمند فعال کردن و تقویت بخش خصوصی هستیم.در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق نسبت به کشور ترکیه در بسیاری از زمینه‌ها جای کار داریم و باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه