انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: کاهش بهای تمامشده مسکن در کشور یک رسالت ملی بر دوش همه مسئولان، دولتمردان، تولیدکنندگان و سایر اقشار جامعه است. وظیفه صنعت فولاد هم در این نهضت، ایجاد اطمینان خاطر از تأمین مکفی آهنآلات موردنیاز برای ساخت مسکن است که با توجه به امکان تولید حدود دو برابری فولاد نسبت به نیاز داخلی، این مهم بهخوبی محقق شده است؛ بنابراین به هر میزان که دولت یا بخش خصوصی تقاضای آهنآلات برای ساخت مسکن داشته باشد، توسط تولیدکنندگان فولاد کشور قابل تأمین است و اتفاقاً نگرانی مسئولان در خصوص نهضت ملی مسکن میبایست به سایر مؤلفههای آن بهجز مصالح ساختمانی همچون سیمان و فولاد معطوف باشد.
چرا عرضه فولاد در بورس کالا ضرورت دارد؟
این انجمن چرایی لزوم عرضه فولاد در بورس کالا را مورد بررسی قرار داده که بر اساس آن، ضمن تأکید بر اینکه ارائه توضیحات برای آن عده که در جریان تبعات سوء قیمت دستوری پیش از راهاندازی بورس کالا نیستند و ناآگاهانه خروج معاملات فولاد از بورس کالا را گامی در جهت کاهش قیمت مسکن میدانند، لازم دانسته است.
طبق اعلام این انجمن، پیش از راهاندازی بورس فلزات در سال ۱۳۸۲، شرکتی همچون ذوبآهن اصفهان (بزرگترین تولیدکننده محصولات ساختمانی آن زمان) بابت فروش هر کیلوگرم محصولات فولادی از استخراج و فرآوری سنگآهن و زغالسنگ و حمل به کارخانه و تولید و پرداخت هزینههای تولید و حقوق و دستمزد و... صرفاً ۲۳۰۰ ریال دریافت میکرد؛ درحالیکه سود واسطه فروش این محصولات در بازار معادل قیمت فروش کارخانه بود!
این بیعدالتی یا توزیع رانت که جز تضعیف بنیه مالی کارخانه و تقویت واسطهگری و رانتخواری حاصلی در پی نداشت؛ مسئولان وزارت معادن و فلزات و بازرگانی را بر آن داشت تا با بهکارگیری روشهای متداول روز دنیا برای درمان این بیماری مزمن اقتصادی چارهاندیشی کنند.
با راهاندازی بورس فلزات و عرضه تولیدات فولادی در بورس و کشف قیمت روی تابلو بورس بر مبنای منطق عرضه و تقاضا دو اتفاق قابلتوجه را شاهد بودیم: اولین اتفاق کاهش تدریجی قیمت در بازار و برای مصرفکننده نهایی بود و دستاورد دوم حذف رانت و تغییر جهت سرمایه از واسطهها به کارخانهها و توانمند شدن آنان در اداره اقتصادی کارخانه و اجرای طرحهای توسعهای با سرعت غیرقابل قیاس با گذشته بود؛ بهطوریکه ظرفیت تولید فولاد از حدود هشت میلیون تن در سال ۱۳۸۲ به بالغبر ۴۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسید.
دستاوردهای عرضه فولاد در بورس کالا
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در ادامه بیانه خود، دستاوردهای عرضه فولاد را اعلام با توجه به توضیحات فوقالذکر تجربه و دستاوردهای مثبت عرضه آهنآلات در بورس کالا را بهصورت زیر جمعبندی و اعلام کرده است:
- کشف قیمت عادلانه مورد اقبال بازار با مکانیسم عرضه و تقاضا
- کشف قیمت حاشیه بازار و جلوگیری از توزیع رانت مخرب سوداگری و هدایت نقدینگی به سمت تولید
- تقویت بنیه مالی تولیدکنندگان و بالا بردن امکان اجرای طرحهای توسعه
- تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری و تقویت بازار سرمایه
- حذف واسطهها و کاهش قیمت برای مصرفکننده نهایی
انجمن فولاد ایران خاطرنشان کرده است: علاوه بر موارد فوق، پیشنهاد میشود برای اصلاح تصورات ذهنی و احساسی از نقش تعیینکننده فولاد در قیمت مسکن، به انجام محاسبه علمی آنالیز حساسیت برای تعیین اثر تغییرات قیمت آهنآلات بر قیمت تمامشده مسکن پرداخته شود.
جوانب قابلملاحظه عرضه فولاد در بورس کالا
انجمن مذکور در بیانه خود آورده است: با عنایت به موارد فوق و کارکرد بدون حاشیه و مثبت بورس کالا، متأسفانه از سال ۱۳۹۷ و با تشدید دخالتها در بورس کالا و تغییر انتظار دولت از بورس کالا از محل کشف قیمت شفاف و مبتنی بر عرضه و تقاضا بهعنوان ابزار تنظیم بازار، نهتنها هدفگذاری دولت در قیمتگذاری فولاد بر اساس نرخ ارز ثابت (۴۲۰۰ تومانی) محقق نشد؛ بلکه عملکرد بورس کالا نیز با صدور بخشنامههای غیر کارشناسی و دستوری همچون الزام همه تولیدکنندگان فولاد حتی تولیدکنندگان کوچک و متوسط کاملاً خصوصی به عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا با قیمتهای دستوری دچار اختلال شده است.
مجموعهای از این مسائل ازجمله اصرار دولت به عرضه همه تولیدکنندگان فولاد در بورس کالا و عدم امکانپذیری آن، هماکنون باعث مفتوح ماندن پروندههای تعزیراتی برای بیش از ۱۶۲ کارخانه تولیدی فولاد کشور (بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی) شده است؛ لذا چنانچه دولت محترم قصد چرخش ۱۸۰ درجهای در مواضع چند سال اخیر را دارد. ابتدا لازم است تکلیف این پروندهها را مشخص کند.
قابلذکر است عملاً قیمت در بازار فولاد تابع قیمت تمامشده و فروش واحدهای کوچک و متوسط بخش خصوصی فولاد است که عمدتاً بر اساس استفاده از قراضه فعالیت میکنند. بهای تمامشده تولید در این واحدها بر اساس مصرف قراضه فراتر از قیمتهای عرضه محصول در بورس کالا است.
نتیجهگیری
برآوردها نشان میدهد تقاضای مسکن ملی سالیانه کمتر از ۱۰ درصد عرضه کل فولاد کشور است و ضرورتی ندارد که چنین نسخههای ضد حمایتی تولید به کار گرفته شود؛ کافی است یکی از کارخانههای فولادی میلگرد و تیرآهن که سهام عمدهٔ آن متعلق به دولت یا تأمین اجتماعی است را در فضای تأمین فولاد و مسکن ملی مورد تملک قرار داد و کل نیاز مسکن ملی را با هر سازوکاری که دولت صلاح میداند، تأمین کند.
آمارهای رسمی کشور نشان میدهد طی سالهای اخیر افزایش قیمت فولاد همواره کمتر از نرخ تورم عمومی کشور بوده و بهطور مشخص، طی نیمه اول سال جاری قیمت میلگرد در بورس کالا کاهش هم یافته است؛ لذا ادعای عجیب افزایش قیمت فولاد بهواسطه عرضه در بورس کالا، موجبات برقراری سازوکارهای غیرقابل پیشبینی عرضه را فراهم میآورد که افزایش اجباری قیمت فولاد را در پی خواهد داشت.
حالآنکه اگر قیمت فولاد در بازههای زمانی مشخصی افزایشی هم داشته به دلیل جهش چندین برابری هزینه نهادههای تولید بوده بهطوریکه قیمت گاز صنعت فولاد طی پنج سال گذشته بیش از ۳۰ برابر، قیمت برق بیش از ۲۰ برابر، حقوق دولتی معادن بیش از ۱۰ برابر و هزینه حقوق و دستمزد بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.
با توجه به اینکه برای ساخت هر مترمربع مسکن حدود ۷۰ کیلوگرم آهنآلات مصرف میشود و با در نظر گرفتن قیمت روز میلگرد (۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم)، بنابراین هزینه فولاد در ساخت مسکن حدود ۱.۷۵۰ تومان است. لذا با فرض حذف سود همه حلقههای زنجیره فولاد بهمنظور کاهش هزینه تمامشده ساخت مسکن، این قیمت نهایتاً ۲۰ درصد معادل ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع کاهش خواهد یافت که بسیار ناچیز است.
تجربه موفق همکاری مشترک وزارت مسکن، وزارت صمت و فولادسازان در تأمین آهنآلات موردنیاز پروژه مسکن مهر و ابتکار عمل انجام شده در آن زمان که منتج به کاهش قیمت میلگرد در بازار شد، همچنان میتواند به شکلی نوین برای تأمین فولاد موردنیاز نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گیرد.