رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

رئیس اتحادیه پوشاک خبر داد

واردات پوشاک مشروط به تولید داخلی و صادرات شد

رئیس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک می‌گوید با اجرایی شدن تصمیم واردات پوشاک به شرط تولید داخلی و صادرات، می‌توان ایران را به توزیع کننده پوشاک در خاورمیانه تبدیل کرد.

16 اردیبهشت 1396 - 17:42
کد خبر : 8255
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چندی پیش خبری مبنی بر موافقت با تولید ۲۰ برند خارجی پوشاک در داخل کشور در رسانه ها منتشر شد. این خبر حاکی از ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت پوشاک و برنامه ریزی برای نجات این صنعت قدیمی کشور بود.

رئیس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک در خصوص نحوه انتخاب برندهای خارجی برای تولید در داخل کشور گفت: بر اساس دستور العمل صادر شده برای فعالیت برندهای معروف پوشاک، این بخش باید به اندازه‌ ۲۰ درصد از ارزش ریالی فعالیت خود را در ایران، اقدام به تولید پوشاک کند که با انجام این روند امکان ادامه فروش کالا را در بازار کشور خواهند داشت.

ابولقاسم شیرازی، با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه پیگیری اجرایی شدن این دستور العمل گفت: از سال گذشته ما شروع به تحقیق و مطالعه در خصوص برندهایی کردیم که پیشنهاد احداث فروشگاه در کشور ما را داشته و علاقمند به دسترسی به بازار پوشاک کشور هستند.

این فعال اقتصادی گفت: پس از این بررسی ها با همکاری معاونت صنایع وزارت صنعت کارگروهی متشکل از ۸ کارشناس خبره در این حوزه تشکیل شد.

وی با اشاره به نقش هر یک از این کارشناسان گفت: ۵ کارشناس و نماینده از سوی دولت و ۳ کارشناس و فعال اقتصادی از بخش خصوصی در این کارگروه حضور دارند تا تمام تصمیمات بر مبنای راهبردهای واقعی بازار پوشاک ایران اخذ شود.

وی اسامی نمایندگان دولتی در این کارگروه را بدین شرح معرفی کرد:

    گلناز نصراللهی مشاور وزیر صنعت در صنایع پوشاک به عنوان رئیس کارگروه

    افسانه محرابی، مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک

    سید علی امانت، رئیس امور اصناف و بازرگانان ایران

    قاسمی، نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان

    بشرقاضی نماینده سازمان صنعت، معدن و تجرات استان تهران

 به گفته شیرازی از بخش خصوصی نیز در این کارگروه حضور دارند.

شیرازی در پاسخ به نقش بخش دولتی در این کارگروه گفت: نمایندگان وزارت صنعت با حمایت از این صنعت می توانند در تصمیم گیری های مربوط به واردات به اجرای مصوبات این کارگروه کمک کنند.

وی افزود: برای انتخاب برندهای معتبر پوشاک و اعطای این مجوز ما بسیار با حساسیت و وسواس عمل می‌کنیم. چرا که کیفیت، قیمت، طراحی و همچنین رعایت معیارها و اصول فرهنگی از جمله شاخص هایی است که برای تولید برندهای خارجی در ایران مورد توجه همه اعضای کارگروه است.

اعتبار دو ساله گواهی برندهای خارجی

وی تاکید کرد: مدت اعتبار گواهی های صادر شده برای نمایندگی برندهای خارجی ۲ سال مشروط بر اعتبار مدت قرارداد با مجوز است و در صورت عدم تخلف شرکت خارجی برای دفعات بعد مورد تمدید قرار خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به حمایت این طرح از تولیدکنندگان داخل و رقابتی کردن بازار برای رشد و ارتقاء کیفی تولیدات ایرانی گفت: ما با شعار ایرانی ایرانی بخر به تولیدکنندگان داخلی این فضا را دادیم تا خود را در این عرصه آزمایش کنند. بسیاری از مردم ما اکنون با خرید پوشاک ایرانی از تولید داخل حمایت می کنند و حال زمان ایجاد تحرک و تحول در بخش تولید است. تولید کنندگان ما باید بدانند بازار بزرگ پوشاک ایرانی مستعد ورود همه برندهای خارجی و اقبال مشتریان است اما این بازار باید با تلاش مستمر و برآورده کردن نیاز و توقعالت مشتریان در اختیار تولیدکننده ایرانی باقی بماند.

شیرازی با تاکید بر طی مراحل قانونی کامل توسط برندهای خارجی برای دریافت گواهی تولید در ایران گفت: دارندگان این گواهینامه باید دارای مجوزهای قانونی از اتاق بازرگانی با تایید وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کشور مبدا باشند. ضمن اینکه دارندگان این گواهینامه مکلف به دریافت پروانه کسب از سازمان نظام صنفی بوده و در صورت عدم دریافت این مجوز برابر قانون قاچاق با آن برخورد خواهد شد.

یکی دیگر از شروطی که شیرازی به آن اشاره کرد این بود که بر اساس این دستورالعمل دارنده این گواهینامه باید نسبت به ایجاد سامانه پوشاک، به نحوی کل زنجیره از بدو ورود تا فروش نهایی برای واردکننده، گمرک و سایر دستگاه هیا ذیربط از جمله سازمان امور مالیاتی و مرکز اصناف و بازرگانان ایران قابل رصد و پیگیری باشد.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت و بخش خصوصی با حساسیت ویژه روی این بازار بزرگ ضمن بررسی ویژگی های هر برند اقدام به تعیین دستورالعملی کرده اند که در این دستور العمل برندهای خارجی که موفق به دریافت مجوز برای تولید داخل کشور ما می شوند باید برای صادرات تمام تولید خود در ایران اقدام کنند.

وی ادامه داد: هر برند خارجی که در ایران تولید پوشاک داشته باشد باید علاوه بر عرضه بخشی از تولیدات خود در بازار داخلی، ‌ بازارهای خارجی را نیز مد نظر داشته و با صادرات محصولات خود یکی از اهداف این کارگروه را که تبدیل ایران به هاب صادرات پوشاک منطقه است محقق کند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اشتغال زایی تولید برندهای خارجی در داخل کشور گفت؛ پیش بینی ما افزایش اشتغال زایی در صنعت پوشاک است. بخشی از کسانی که در این صنعت مشغول به کار بودند به دلیل مشکلات مالی که برای واحدهای تولدی پوشاک به وجود آمد ناچار به تغییر شغل شده اند. ما امیدواریم با این اتفاق متخصصان و افراد باتجربه در حوزه پوشاک دوباره به این مسیر بازگشته و در حفظ بازار کشور و همچنین تولید کالای باکیفیت به کشور خود خدمت کنند.

به گفته شیرازی ورادات پوشاک طی سال های اخیر تولیدکننده داخلی را زمین گیر کرده است.

وی افزود: ما به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات ناشی از تحریم ها در حوزه پوشاک هستیم. در دوران تحریم تامین مواد اولیه در این حوزه با مشکلات فراوانی روبرو شد و ما ناچار به افزایش واردات برای پاسخگویی به نیاز داخلی بودیم. اما با رفع بخش اعظمی از این مشکلات می توان توقع داشت دولت روی واردات پوشاک سختگیری بیشتری داشته باشد و با وضع تعرفه ها و حمایت های دیگر فضا را برای رشد دوباره این صنعت ایجاد کند.

واردات به شرط تولید داخلی و صادرات

شیرازی با اشاره به قاچاق پوشاک در کشور گفت با تمهیداتی که اندیشیده شده است و همچنین نظارت های سخت گیرانه تلاش برای درمان این بیماری مزمن اقتصاد می کنیم. اما مردم هم باید با رعایت این موضوع هزینه های اقچاق را برای قاچاقچی افزایش دهند و با نخریدن کالای بدون مشخصات دقیق وارداتی و یا کالای داخلی از صدماتی که با این امر شوم به اقتصاد کشور وارد می شوند پیشگیری کنند.

گفتنی است در دستورالعمل ۱۸ ماده ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب و ابلاغ شده است یکی از شروط فعالیت برندهای خارجی پوشاک در کشور ایجاد تاسیسات تولیدی به صورت مستقل و یا مشارکت با سرمایه گذار ایرانی بوده و نیز باید طی ۲ سال نخست حداقل به اندازه ۲۰ درصد ارزش وارداتی در داخل تولید و حداقل ۵۰ درصد از آن صادر شود.

در همین رابطه