نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: ما معتقدیم ایران اکسپو را باید اتاق ایران و تشکلهای تخصصی و اتاقهای مشترک ذیل آن برگزار کند. چرا که برگزارکنندگان دیگر به جای اینکه به دنبال توسعه برند ملی باشند به دنبال توسعه برند شخصی و کسب منافع هستند.
قدیر قیافه، در نشست ستاد برنامه روسای اتاقهای مشترک، ادامه داد: متأسفانه ستاد اکسپو در بیشتر جلساتی که برگزار شد از اتاق ایران دعوت نکرد و اتاق ایران نقش محوری در برگزاری اکسپو نداشته است. بلکه نقش آن در ارتباط با سایر اتاقها و استفاده از تواناییهای تشکلهای صادراتی و تخصصی و اتاقهای مشترک بوده است.
او با بیان اینکه اکسپو برای شناسایی بازارهای صادراتی و معرفی توانمندیهای صادراتی در حوزههای تکنولوژی و هایتک، افزود: بنابراین ضروری است که مجموعههای حرفهایان را برگزار کنند. ایران اکسپو هنوز به آن جایگاه حرفهای خود نرسیده و در تصمیمگیریها با تمرکز مواجه نیستیم و پراکندگی وجود دارد.
قیافه اظهار کرد: دولت بدون اینکه از اتاق ایران مشورتی بخواهد، ایران اکسپو را با هدف خروج از بنبستهای سیاسی و بینالمللی برگزار کرده است. لذا در اکثر دورهها بیشتر چهرههای دولتی فعال بوده و حضور داشتهاند و تأثیری بر روند افزایش صادرات ما نداشته است.
او با بیان اینکه در دورههای قبل جدیترین هیات های تجاری از عراق و افغانستان و روسیه به ایران آمدهاند، تأکید کرد: حضور دولتیها و نمایندگان مجلس از کشورهای دیگر کمکی به توسعه صادرت نمیکند. باید اتاق ایران با بازوهای قوی خود در اتاقهای مشترک و تشکلها کار را انجام دهد و مسئولیت آن را به اتاق واگذار کنند. با حضور بخش خصوصی است که انتظار رشد صادرات و ورود تکنولوژی محقق میشود. با این حال امسال بیشتر از دورههای قبل اتاق ایران به برگزاری این رویداد، کمک میکند.
نایبرئیس اتاق ایران با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع توسعه تجارت خارجی و کسبوکارهای بینالمللی اتاق ایران، گفت: هدف این است که برای 10 زنجیره ارزش که دارای اولویت هستیم و در 10 یا 15 بازاری که میتوانیم در قالب اقتصاد مکمل فعالیت کنیم، موضوع را پیگیری کنیم تا با نظرات روسای اتاقهای مشترک بتوانیم برنامه جامع درازمدت تدوین کنیم.
او ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم با همراهی اتاقهای مشترک ایران اکسپو را خودمان برگزار کنیم. دستکم برنامه دعوتها و طراحیهای برگزاری با اتاق ایران باشد.
قیافه، اظهار کرد: در برگزاری اکسپو امسال تلاش کردیم در هر سالن در رابطه با هر یک از زنجیرههای ارزش متفاوت تشکلهای تخصصی مرتبط با آنها حضور پیدا کنند. حضور تشکلهای تخصصی مرتبط میتواند به هماهنگی بیشتر و ارتباط بهتر با هیات های خارجی کمک کند.
او تأکید کرد: موضوع اتاقهای مشترک و تجارت خارجی مهمترین موضوع اتاق ایران است و در واقع وظایف اتاق ایران آنسوی مرزها آغاز میشود و اتاقهای مشترک در اجرای آن نقش مهمی دارند. به همین دلیل امسال بهترین نقطه سالن را به اتاقهای مشترک اختصاص دادیم.
حامد عسگری، معاون بینالملل اتاق ایران، نیز با بیان اینکه امسال جلسات منسجمتر و بهتری نسبت به سال گذشته برگزار شده و حرفهایتر عمل شده است، گفت: سال گذشته برخی هیات مشکل اسکان داشتند اما امسال این مسائل نیست.
او بیان کرد: ابتدا قرار بود فضای غرفهها را هم به طور مساوی به هر یک از اتاقهای مشترک اختصاص دهیم اما در ادامه قرار بر این شد تا متناسب با تعداد مهمانان و هیئتهای پذیرششده از سوی هر اتاق مشترک، این فضا را اختصاص دهیم.
در ادامه تعدادی از روسای اتاقهای مشترک به بیان نقطه نظرات خود درباره برگزاری ایران اکسپو پرداختند.
امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با تأکید بر اینکه ایران اکسپو یک ابزار بازاریابی عالی برای ایران است، گفت: برای برگزاری چنین رویدادی باید تیمهای حرفهای حضور داشته باشند. همچنین باید واحدی برای برگزاری آن وجود داشته باشد تا نظرات اتاقهای مشترک و اتاقهای سراسر کشور و دولت و حاکمیت را تجمیع کند.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم خواستار ارائه گزارشی از برگزاری اکسپوی سال گذشته شد. او گفت: باید مشخص باشد دستاوردها، ترکیب اقلام صادراتی و تعداد بازارهای صادراتی و ... چه تغییراتی بعد از برگزاری اکسپو داشتهاند.
او با اشاره به حضور حدود 120 چینی در رویداد امسال، افزود: مسئله این است که مدعوین تجار کیفی نیستند. به دلیل ناهماهنگیها و موازی کاری ها اتاق مشترک خود را کنار کشید و کار را به رایزن و سفارت ایران در چین واگذار کرد.
جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه امسال ناهماهنگیها در برگزاری اکسپو زیاد است، تأکید کرد: اگر اتاق ایران اسپانسر این رویداد است حداقل تعیین مهمانها باید از طریق اتاق انجام میشد. در غیر این صورت دعوت مقامات رسمی و نمایندگان مجلس بازتابی در توسعه تجارت خارجی ندارد.