رادیو مجازی اتاق ایران: 3 اردیبهشت 1404

در آیین رسمی روز جهانی دختران و ICT مطرح شد

تحول دیجیتال پایدار با مشارکت زنان | سهم ۱۶ درصدی زنان از بازار ICT کشور | با کسب سواد دیجیتال ۵۰ درصد بازار ایران در دست زنان خواهد بود

در آیین رسمی روز جهانی دختران و ICT بر ضرورت کاهش شکاف جنسیتی دیجیتال و آموزش و توانمندسازی دختران جوان برای ورود به بازار اقتصاد دیجیتال تاکید شد.

04 اردیبهشت 1404 - 09:22
کد خبر : 84877
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در پیامی به آیین رسمی روز جهانی دختران و ICT، گفت: تحول دیجیتال، مهم‌ترین مسیر توسعه در قرن حاضر است؛ اما تنها زمانی می‌توان آن را فراگیر و پایدار دانست که همه‌ گروه‌های جامعه، به‌ویژه دختران جوان، در متن آن مشارکت داشته باشند.

صمد حسن‌زاده در پیام خود تاکید کرد: ما در اتاق ایران، معتقدیم که توانمندسازی دیجیتال دختران، نه یک اقدام نمادین، بلکه سنگ‌بنای آینده‌ای عادلانه و رقابت‌پذیر برای کشور ماست. دختران امروز، مهندسان فردا، رهبران کارآفرین و حامیان تحول انسانی هستند. آینده اقتصاد دیجیتال، بدون حضور پررنگ و خلاقانه آنان، آینده‌ای ناقص خواهد بود.

او یادآور شد: در همین راستا، اتاق ایران ضمن پشتیبانی از سیاست‌های ملی و بین‌المللی برای ارتقای نقش زنان در ICT، با افتخار از برنامه‌هایی نظیر: توانمندسازی دیجیتال دختران دانش‌آموز و دانشجو، حمایت از استارتاپ‌های فناورانه با مدیریت دختران جوان و توسعه همکاری‌های بین‌المللی برای ترویج حکمرانی دیجیتال انسانی، حمایت می‌کند.

رئیس اتاق ایران در پیام خود به پیشنهاد اعطای نشان «دختر دیجیتال سال» از سوی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، اشاره کرده و افزود: این ابتکار می‌تواند الگویی الهام‌بخش برای شناسایی و معرفی دختران پیشگام در فضای دیجیتال باشد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: این حرکت، آغازگر مسیرهای نو برای تحقق عدالت دیجیتال جنسیتی در کشور و منطقه باشد.

 اتاق ایران حمایت از دختران جوان فعال در اقتصاد دیجیتال را با جدیت دنبال می‌کند

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در این مراسم که به همت کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد، با بیان اینکه حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و نوآوری با سرعت در حال انجام است، گفت: در فناوری مولفه‌هایی وجود دارد که با ویژگی‌های جوانان منطبق است. مهمترین این مولفه‌ها ایده‌پردازی، خلاقیت و جسارت است و لذا فناوری اطلاعات زمینه‌ای را فراهم می‌کند که جوانان در آن فعال‌تر باشند.

او افزود: درصد زنانی که در اقتصاد دیجیتال فعال هستند، نشان می‌دهد با وجود تمام محدودیت‌هایی که وجود دار، زنان می‌توانند در زمینه کسب و کارهای نوین موفق باشند. این فضا باید به گونه‌ای برای جوانان ترسیم شود که الهام‌بخش باشد و آن‌ها به موانع توجه نکنند. دختران جوان و دانش آموزان و دانشجویان باید باور کنند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند و می‌توانند در این مسیر گام بردارند.

باقری تاکید کرد: در اتاق ایران وظیفه داریم از جوانان و دختران جوانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، حمایت کنیم و این مسئولیت را به طور جد دنبال خواهیم کرد. ارتباطی که بین اتاق و سازمان فنی‌حرفه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های سازمان در زمینه مهارت‌آموزی و سفارشی‌سازی مهارت‌ها در جهت توسعه کسب و کارها وجود دارد، در راستای همین اهتمام است.

اعطای نشان دختر دیجیتال سال به ابتکار کمیسیون فاوای اتاق ایران

سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اشاره به روز جهانی دختران و ICT  با شعار تحول دیجیتال فراگیر، گفت: فراگیری هم از نظر جغرافیا، هم از نظر زمانی و هم از حیث جنسیتی است. تحول دیجیتال زمانی به خوبی شکل خواهد گرفت که همه در آن نقش داشته باشند.

او با بیان اینکه اتاق ایران با ابتکار کمیسیون فاوا، متولی اعطای نشان «دختر دیجیتال سال» است، ادامه داد: قرار است این ابتکار به سازمان ملل نیز اعلام شود  تا در گام‌های بعدی به صورت جهانی آن را دنبال کنیم. با ایجاد دبیرخانه این نشان در اتاق ایران، مناطقی که دسترسی آسان به حاکمیت و مدیران حوزه فناوری ندارند در این دبیرخانه ساماندهی خواهند شد.  

آبایی، اظهار کرد: همچنین در اقدام دیگری قصد داریم پلتفرم دختران ICT را طراحی کنیم. اتاق ایران قصد دارد با ایجاد این پلتفرم از توان دانش‌آموزی استفاده کند و نشان دهد دختران نیز در چنین کسوت‌هایی می‌توانند حضور داشته باشند.

تاکید بر تلاش برای ایجاد بسترهای پایدار آموزشی دختران در حوزه فناوری 

در ادامه، پیام سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری خطاب به این مراسم، قرائت شد. هاشمی در پیام خود آورد: روز جهانی دختران و ICT  با درک اهمیت آموزش و آشنایی دختران امروز و مادران و مدیران فردا با فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی نام‌گذاری شده تا توجه‌ها را در تراز جهانی به اهمیت نقش‌آفرینی دختران در ساخت فناوری‌های پرشتاب عصر دیجیتال جلب کند.

او ادامه داد: در حالی که جهان هوشمند امروز واجد فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی نسل‌های جوان و جدید است، تلاش ما این است که با ساخت بسترهای مطمئن و امن و پایدار آموزشی در مسیر آموزش و دانا و توانا ساختن دختران مشارکت داشته باشیم و گام‌های موثر و محکمی برداریم تا ظرفیت‌های متعدد موجود در دختران نوجوان و جوانمان به عنوان سرمایه‌های گرانقدر و ارزشمند را در مسیر ثمربخشی و شکوفایی قرار دهیم. مسیری که همگان از میوه‌های شیرین توسعه اندیشه و دانش دختران و جوانان بهره گیرند و کام جامه ایرانی از بروز استعدادهای پرشمار دخترانش شیرین‌تر شود.

 ضرورت گفت‌وگوی موثر میان حاکمیت و زنان فعال حوزه  ICT

زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دولت بیش از هرکس به اهمیت حضور زنان حوزه ICT واقف است، گفت: امروزه زنان در حوزه دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ و عرضه خود در پلتفرم‌های جهانی ضعف داشته و این هنر در آنها نادیده گرفته می‌شود.

او با اشاره به تکالیف ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: برداشتن موانع رشد و شکوفایی زنان از تکالیف این ماده است. بر این اساس ما وظیفه از بین بردن این موانع را داریم و راه‌حل از بین بردن آن را گفت‌وگوی موثر میان حاکمیت و زنان فعال این حوزه می‌دانیم.

سهم زنان در ورود به مقاطع ارشد و بالاتر، کاهشی است 

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز با تاکید بر اینکه برگزاری چنین رویدادهایی به افزایش علاقه‌مندی دختران به فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر می‌شود، گفت: فناوری اطلاعات از هوشمندسازی در فرایندهای تولید تا کاربردهای موجود آن در پزشکی و سایر بخش‌ها، یکی از حوزه‌های بزرگ جهان را تشکیل می‌دهد و بسیار مهم است. سهم دانشجویان دختر در ورود به دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی حدود ۶۰ درصد و روندی افزایشی دارد، اما در مابقی مقطع‌ها مسیری کاهشی را طی می‌کند. امیدواریم سهم زنان در حوزه فناوری اطلاعات، مدیریت و سایر بخش‌ها افزایش یافته و بتوانیم زنان مدیر، قدرتمند و تاثیرگذار بیشتری داشته باشیم.

۱۹ درصد مدیران IT کشور زن هستند 

پروین داداندیش، رئیس امور زنان و خانواده وزارت کشور هم، با بیان اینکه دنیا به این نتیجه رسیده که برای حل شکاف جنسیتی باید به سرعت دختران را در حوزه ICT آموزش دهد، گفت: بر اساس آمار مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۸۵ میلیون شغل از بین خواهد رفت و ۹۷ میلیون شغل فناور محور به وجود خواهد آمد. بسیاری از مشاغل از بین رفته نیز زنانه است و بر این اساس نیاز است به آموزش در این حوزه اهمیت بیشتری داده شود. ما برای ایجاد زیرساخت‌های آموزش IT به دختران برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروزه ۱۹ درصد مدیران و هیات مدیران IT کشور زن هستند. امید است حضور زنان در این حوزه با همکاری‌های مناسب افزایش یابد.

او افزود: ما معتقدیم اگر در کشور مدیران زن فرماندار و بخشدار روی کار بیایند، بیشتر برای زنان کار خواهند کرد. میخواهیم به شکل هم افزا با بخش خصوصی دانش اموزان دختر را در ICT اموزش دهیم. همچنین حمایت از کسب و کارهای دیجیتال با محوریت دختران و ارتقای فرهنگ عمومی  و تغییر نگرش ها از محورهای اولویت دار راهبردی ما در وزارت کشور است.

سهم زنان از بازار فناوری اطلاعات کشور ۱۶ درصد است  

مشکات اسدی مدیرعامل گروه کسب و کارهای آن، نیز با اشاره به اینکه میانگین جهانی سهم زنان از حضور در بازار فناوری اطلاعات ۳۳ درصد، در اتحادیه اروپا ۳۰ درصد و در ایران ۱۶ درصد است، گفت: همچنین سهم زنان C-LEVEL حوزه ICT در جهان ۱۹ درصد، در اروپا ۱۱ درصد و در ایران ۱۰ درصد است و بر همین اساس تفاوت فاحشی میان ایران و اروپا وجود ندارد. با این حال بر اساس آمار موجود به نظر می‌رسد بسیاری از زنان فارغ‌التحصیل حوزه ICT جذب بازار کار این رشته نمی‌شوند.

 با کسب سواد دیجیتال، زنان تا ۲۰۳۰ می‌توانند ۵۰ درصد بازار کشور را بگیرند

غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور هم با تاکید بر رویکرد هم آفرینی در اموزش، گفت: اگر به دنبال پیشرفت زنان و کاهش شکاف های جنسیتی هستیم باید بر آموزش مهارتی به ویژه اموزش مهارتی فناور یهای نوین سرمایه گذاری کنیم. از هر 10 نفر اگر 6 نفر به این نوع آموزش مجهز نشوند امکان اینکه شغلشان را از دست بدهند بالا خواهد بود.

او با بیان اینکه امروز حدود 18 میلیون زن در سن اشتغال اما بیکار در ایران وجود دارد.، تاکید کرد: راهبرد ما در تعریف اشتغال زنان فقط به صورت خانواده محور تعیرف غلطی بوده است. تا درباره مشاغل زنان حرف میزنیم از مشاغل خانگی سخن به میان می آید و این خیانت به اشتغال آفرینی و کل جامعه است. باید رویکردمان را نسبت به کار زنان تغییر دهیم و باید درها را باز کنیم تا خانم ها وارد بازار کار شوند. تا زمانی که ناترازی کار زنان حل نشود گره رشد اقتصادی کشور باز نمی شود.

او افزود: خانم ها می توانند تا 2030 به طور موثر 50 درصد بازار آینده ایران را با کسب سواد دیجیتال از آن خود کنند. اگر دسترسی را فراگیر کنیم این اتفاق خواهد افتاد. لذا برنامه ما فراگیرتر شدن اموز شهای فنی و حرفه ای است.

در همین رابطه