در ابتدای این نشست صمد حسنزاده، رئیس اتاق ایران با بیان اینکه رسوب کالا در بنادر مصداق متوقف شدن سرمایههای ملی است، گفت: برخی مقررات که البته به صورت کارشناسی اعمال نمیشوند، باعث رسوب کالا در بنادر شده است.
او با عرض تسلیت جان باختن جمعی از هموطنان در حادثه دلخراش انفجار در بندر شهید رجایی به مردم شریف ایران و بهویژه هموطنان صبور هرمزگان، گفت: این حادثه، خسارتهای بسیار بزرگ روحی، روانی و اقتصادی برای کشور به بار آورد.
حسنزاده از مسائل در حوزههایی نظیر سختگیریهای تخصیص ارز و نگاههای غیرکارشناسی، به عنوان یکی از عوامل سببساز پردامنه شدن خسارات حوادثی نظیر آتشسوزی گسترده در بندر شهید رجایی نام برد و گفت: برخی مقررات که البته به صورت کارشناسی اعمال نمیشوند، باعث رسوب کالا در بنادر شده است.
رئیس اتاق ایران رسوب کالا در بنادر را مصداق متوقف شدن سرمایههای ملی دانست و افزود: همین که ترخیص مواد اولیه و ماشینآلات با معطلی انجام میشود، برای اقتصاد کشور خسارت بزرگی است. در هیچ نقطه دنیا قابل قبول نیست که کالا چندین ماه در یک بندر و گمرک رسوب کند.
او خاطرنشان کرد: در دنیا برای اینکه بتوانند کالاهای صنعتی را فقط چند روز زودتر به واحدهای تولیدی و مصرفکننده برسانند، سرمایهگذاریهای کلانی صورت میگیرد.
حسنزاده، همچنین در این دیدار با تمجید از مدیریت مبتنی بر تجربه محمد آشوری تازیانی استاندار هرمزگان در زمینه مدیریت بحران حادثه بندر شهید رجایی، تاکید کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بر اساس مسئولیت اجتماعی خود با تمام توان در کنار مسئولان استان، آسیبدیدگان و خانوادههای داغدار میایستد.
کوتاهیها در ساختار حکمرانی اقتصادی کشور رفع شود
در ادامه پیام باقری، نایب رئیس اتاق ایران درباره راهاندازی پویش اتاق همدلی گفت: این پویش با رویکرد ایفای مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و کاهش آثار خسارتهای وارده به مصدومین و صاحبان کسبوکارهای زیاندیده است.
او گفت: حادثه دلخراش بندر شهید رجایی، نشان داد هر سهلانگاری که در حوزه سیاستگذاری و تصمیمگیری در هر بخشی از کشور اتفاق بیفتد، فقط گرههای اقتصادی ایجاد نمیکند بلکه آثار و تبعات مالی و جانی و روحی برای مردم ایجاد مینماید.
نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر توجه نسبت به پیشگیری، بیان داشت: لازم است نقایص و کوتاهیهایی که در ساختار حکمرانی اقتصادی کشور وجود دارد، رفع شود.
باقری بر سرعت عمل در کاهش آلام و جبران خسارتها در حادثه بندر شهید رجایی، تصریح کرد: دستگاههای مختلفی در این زمینه دارای مسئولیت هستند؛ بخصوص نظام بیمهای کشور که البته خیلی بوروکرات عمل میکند.
نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: در حادثه بندر شهید رجایی، یک سری از آسیبدیدگان از هموطنان عزیزی هستند که شاید تمامی دارایی مادیشان، یک خودرو یا یک دستگاه کامیون بوده است. در جبران خسارت این هموطنان، سرعت عمل دارای اهمیت بالایی است.
پیام باقری تاکید کرد: انتظار داریم دستگاههای ذیربط، اقدامات جبرانی را با سرعت اعمال کنند.
او همچنین اقدامات استانداری هرمزگان در مدیریت بحران را سریع و حکیمانه خواند و گفت: تدبیر استانداری هرمزگان میتواند الگوی مناسبی برای بخشهای مختلف کشور باشد.
نایب رئیس اتاق ایران با تقدیر از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، گفت: رئیس و اعضای هیات رئیسه و اعضای هیات نمایندگان اتاق هرمزگان، تمام هم و غم خود را گذاشتند تا در کنار سایر دستگاهها و مسئولان بتوانند باری از روی دوش استان بردارند.
لزوم طراحی یک الگو برای بازسازی بندر شهید رجایی
حسین پیرموذن، نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مطالعات تطبیقی درباره تجربه دیگر کشورها در زمینه ورود بخش خصوصی به سرمایهگذاری و نظارت در بنادر و گمرکات، گفت: بخش خصوصی برای همکاری در بازسازی بندر شهید رجایی آمادگی دارد.
نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با عرض تسلیت حادثه غمبار بندر شهید رجایی گفت: الگوی اتاقهای بازرگانی ترکیه را که بررسی میکنیم، مشاهده میشود اکثر بنادر و گمرکات در ترکیه در اختیار اتاقهای بازرگانی قرار دارد که در بنادر و گمرکات سرمایهگذاری و نظارت میکنند.
او تصریح کرد: بخش خصوصی برای ورود به بازسازی بندر شهید رجایی دغدغهمند است. اعلام آمادگی بخش خصوصی برای همکاری در بازسازی این بندر مهم، فرصتی است تا بخش خصوصی و اتاقهای سراسر کشور برای بازسازی و نظارت در بنادر ورود کنند.
پیرموذن خاطرنشان کرد: اگر قرارگاه تشکیل شده در استان هرمزگان، مدلی را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بازسازی بندر شهید رجایی تعریف کند، میتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی باتجربه در بنادر استفاده کنیم.
یک گمرک به صورت پایلوت در دست بخش خصوصی قرار گیرد
محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران با تاکید بر اینکه کارگروه بررسی علل و عوامل حادثه بندر شهید رجایی در سطح ملی تشکیل شود، پیشنهاد داد: گمرکی به صورت پایلوت در دست بخش خصوصی قرار گیرد تا با حمایت دستگاه حکمرانی به یک گمرک امروزی تبدیل شود.
رئیس اتاق تهران درباره گمرکات کشور گفت: رسوب کالا در برخی گمرکات کشور به ۳۶۰ روز هم میرسد؛ که این موضوع یک مصداق بارز از این است که سرمایه ملی ما دارد حبس میشود. لازم است دستگاه حکمرانی کشور با کمک بخش خصوصی به شناسایی عواملی بپردازد که باعث حبس سرمایههای ملی میشود.
نجفی عرب، با اشاره به تشکیل کارگروه استانی شناسایی علل و ریشههای بروز حادثه بندر شهید رجایی، گفت: کارگروهی که اکنون در سطح استانی تشکیل دادهاید، باید در سطح ملی تشکیل شود؛ چون مسائل گمرک شهید رجایی فقط مربوط به بندرعباس نیست بلکه مربوط به کل کشور است و لازم است در ستادی ملی با حضور مسئولانی نظیر وزیر اقتصاد، وزیر صمت، رئیس کل گمرک، رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مسئولان ملی، بررسی و مرتفع شوند.
نجفی عرب با تمجید از عملکرد استانداری هرمزگان در مدیریت بحران حادثه بندر شهید رجایی، خطاب به استاندار تاکید کرد: برای حل مسئله، لازم است قرارگاه حتما در سطح ملی تشکیل شود چون بعضا به دلیل ایجاد خلل در رسیدن مواد اولیه، ماشینآلات و لوازم یدکی برخی کارخانجات، ممکن است برخی کمبودها در بازار اتفاق بیفتد.
این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از عملیات گمرکات در دنیا رباتیک شده است، به دولت پیشنهاد داد: یک گمرک به صورت پایلوت در دست بخش خصوصی قرار گیرد تا با حمایت دستگاه حکمرانی کشور بتواند تبدیل به یک گمرک امروزی شود.
فرجاله معماری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان نیز در این نشست، تاکید کرد: کشور امروز نیازمند یک اصلاح اساسی در نظام حکمرانی اقتصادی دارد.
محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران هم در دیدار با استاندار هرمزگان، از بعد مسئولیت اجتماعی و ایمنی، بیان داشت: درسآموختههای حادثه تلخ بندر شهید رجایی باید منجر به بازبینی و ارزیابی HSE در همه بنادر کشور شود.
ساسان شاهویسی، دبیرکل اتاق ایران نیز گفت: در یک دورهای، بازیابی و بازتوانی پس از بحران، بازیابی و بازتوانی اولیه است و مهمترین وجه همت ستاد استانی نیز این است که کارکرد روابط ملی را در محیط منطقهای و محلی بروز و ظهور دهد. ضمن اینکه بندر شهید رجایی صرفا یک بندر در کنار هرمزگان نیست بلکه یک کارکرد ملی و حتی بینالمللی دارد.
سیامک علیشاهپور رئیس اتاق آبادان و همچنین جواد زمانی، معاون امور استانها و تشکلهای اتاق ایران و محمدرضا رمضانی معاون امور مجلس اتاق ایران نیز با عرض تسلیت جان باختن جمعی از هموطنان در حادثه بندر شهید رجایی و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان، دیدگاههای مشورتی خود در راستای مدیریت بحران به استاندار هرمزگان ارائه کردند.