رئیس سازمان توسعه تجارت، گفت: هدفگذاری این سازمان در تجارت با چین، افزایش صادرات کالاهای با ارزشافزوده بالاتر است.
محمدعلی دهقان دهنوی، در نشست بررسی مشکلات تجارت ایران و چین و راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی به این کشور که به همت اتاق مشترک ایران و چین برگزار شد، ادامه داد: بخش بزرگی از رقم تجارت ایران با چین مربوط به صدور کالاهای خام و نیمهخام معدنی و نفتی است که اگر به دنبال بازاریابی برای آنها هم نرویم، دیگران برای خرید آنها سراغ ما میآیند. بنابراین مأموریت اصلی ما توسعه صادرات کالاهای با ارزشافزوده بالایی است که در زنجیره تولید در حلقههای پایینتر قرار داشته باشند.
او، افزود: با یک استراتژی درست از طریق سرمایهگذاریهای مشترک، قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی که بخش بزرگی از آن در چین است و از طریق همکاریهای تکنولوژیک میتوانیم شاهد صادرات کالاهای با ارزشافزوده به چین باشیم.
دهقان دهنوی اظهار کرد: این حوزهها حتی اگر منجر به افزایش صادرات با ارزشافزوده بالاتر نشوند، میتوانند زمینهساز صادرات ما به کشورهای دیگر باشند. میتوان با همکاری چین و با سرمایهگذاری مشترک و انتقال تکنولوژی، کالاهایی تولید کرد که از ایران به کشورهای ثالث صادر شوند.
او افزود: در این حوزه در سطح سیاسی مذاکراتی داشتهایم و این آمادگی وجود دارد که طرحهای سرمایهگذاری مشترک را معرفی کنیم و آنها هم سرمایهگذاران خودشان را معرفی کنند تا زمینه همکاریها شکل بگیرد.
دهقان دهنوی با بیان اینکه تجارت الکترونیک با چین از اولویتهای دیگر سازمان توسعه تجارت است، اظهار کرد: در پلتفرم JD که یکی از پلتفرمهای بسیار بزرگ فروش کالا در چین است، امکانات عرضه کالاهای ایرانی را فراهم کردهایم. این امکان خوبی است که میتوانیم کالای خود را به مصرفکننده نهایی بفروشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت، بیان کرد: در حوزه حملونقل و لجستیک هم اقداماتی باید صورت گیرد. در حالا حاضر ارتباط لجستیک ما با چین صرفاً از مسیر دریایی است. یک مسیر ریلی در شمال کشور وجود دارد که ما را با عبور از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به چین متصل میکند. تاجرانی که مقصد آنها بازارهای غرب چین است و یا تولیدشان در شمال شرق کشور انجام میشود به خوبی میتوانند از این مسیر استفاده کنند. سازمان توسعه تجارت این آمادگی را دارد که برای انتقال بار از این مسیر ریلی مشوقها و تسهیلاتی ارائه دهد. چرا که برای فعال شدن این مسیر نیاز داریم که بار قطار در دو طرف تکمیل شود.

بازار فرش ایران در چین نیازمند اقدامات محافظتی برای مقابله با فرشهای تقلبی است
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، هم با بیان اینکه 80 درصد تجارت خارجی ما محصولات مبتنی بر پایه نفتی و معدنی و در واقع مواد خام است، گفت: این میزان در رابطه با چین بیشتر هم هست و در واقع بیش از 90 درصد از صادرات ما به این کشور محصولات خام و نیمهخام است که عمدتاً هم توسط شرکتهای حاکمیتی انجام میشود. بنابراین محصولات ساخته شده کمتر از 8 یا 9 درصد صادرات ما را به این کشور تشکیل میدهد. لذا نیاز است که هم در حوزه سیاستگذاری فکر جدی شود و هم تاجران بخش خصوصی به گونهای فعالتر شوند تا حجم صادرات غیرنفتی به چین را افزایش دهیم.
او با بیان اینکه فرصتها و ابزارهای زیادی برای توسعه تجارت با چین وجود دارد، ادامه داد: از جمله این ابزارها پلتفرمهای آنلاینی مانند JD است اما متأسفانه این باور که تاجران ایرانی میتوانند کالا به چینیها بفروشند، هنوز وجود ندارد.
حریری با اشاره به اینکه از سال 2009 صادرات فرش ایران به چین آغاز شده، تأکید کرد: فرش ایران بازار خوبی در چین دارد اما ما نیازمند اقدامات جدی برای محافظت از این بازار هستیم. چرا که در حال حاضر با تقلبهای گسترده، اعتماد مشتری و موجودیت این کالا در چین به خطر افتاده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین، به موضوع کمبود ارز برای واردات اشاره کرد و گفت: شرکتهای حاکمیتی که عمده صادرات کشور را انجام میدهند در سال گذشته طبق آمار بانک مرکزی تنها 60 درصد ارز خود را وارد کشور کردهاند و لذا ما با کمبود ارز مواجهیم.