مرکز بهبود کسبوکار و کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران با همکاری هم ابهامات موجود در چگونگی اجرای ماده 38 قانون تأمین اجتماعی در ارتباط با استانداردسازی کاربرگ شماره 3 رفع کرده و اصلاحات مدنظر آنها از سوی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ شد. بدین ترتیب با تفکیک و تشریحی که درباره عدم تعلق حق بیمه به فاکتورهای صادره انجام شده است، پیشبینی میشود مشکل فعالان اقتصادی حل شود.
بر اساس گزارشهای ارائه شده بعد از ابلاغیه سازمان تأمین اجتماعی با موضوع استانداردسازی کاربرگ شماره 3، این سازمان تکلیف پیدا کرد تا کد پیمان برای فاکتورهای صادره از سوی فروشندگان کالا تعیین کند، در حالی که اختصاص کد پیمان برای این نوع معاملات و تلقی قرارداد و پیمان از این نوع فروش کالا، توقع و حقی بابت وصول حق بیمه برای سازمان ایجاد کرد.
به دنبال اعتراض فعالان بخش خصوصی و تشکلهای کارفرمایی نسبت به دریافت حق بیمه بابت این نوع از فروش کالا، موضوع از سوی کمیسیون مالیات اتاق ایران، مرکز بهبود کسبوکار اتاق ایران، مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شد و مکاتبات متعددی با سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار صورت گرفت.
در ادامه برگزاری جلسات با سازمان تأمین اجتماعی و موسسه حسابرسی و نشست هیات مقرراتزدایی شیوه اقدام سازمان درباره اقلام مندرج در فاکتورها مصوب و اعلام شد این اقلام از اساس خرید و فروش صرف بوده و توسط واحدهای تولیدی ثابت و غیرثابت و توسط نیروی کاری خود در کارگاه تولید شدهاند و نسبت به آنها تفکیکی صورت گرفت و به عنوان اصلاحیه از سوی سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد
بنابراین با تفکیک و تشریحی که در عدم تعلق حق بیمه به فاکتورهای صادره انجام شد به نظر میرسد با اجرای دقیق موضوع توسط حسابرسان و شعب سازمان، مشکل فعالان اقتصادی حل شده است.